Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو تئاتر از لحاظ پوشش رسانه ای در محرومیت قرار دارد

کبودرآهنگی:
تئاتر از لحاظ پوشش رسانه ای در محرومیت قرار دارد

با توجه به برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان و اهمیت تئاتر در این استان و مشکلاتی که سر راه هنرمندان تئاتر است، ضرورت پرداختن به این هنر را بیش از پیش تقویت می کند و به همین بهانه با محمد جواد کبودرآهنگی یکی از پیشکسوتان محبوب تئاتر در همدان در رابطه با وضعیت تئاتر در استان و مسائل پیرامونی آن به گفتگو نشستیم.

به گزارش "همدان نیوز"، ماحصل گفتگوی ما با این پیشکسوت تئاتری را در ادامه خواهید خواند.

تئاتر کشور و استان در حال حاضر در چه وضعی به سر می برد؟

در حال حاضر می توان گفت تمام استانها در تئاتر با معضل روبه رو هستند با این تفاوت که در برخی از استانها از تئاتر حمایت می شود و تعداد تولید آثار بیشتر است.

اگر وضعیت تئاتر امروز را با گذشته مقایسه کنیم به نتیجه خوبی نمی رسیم و حرف خاصی نسبت به گذشته برای گفتن نداریم.

در طول سالهای گذشته مشکلاتی را که در تئاتر با آن روبه رو هستیم به مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ربط می دهیم در حالیکه نیابد امیدی به کمک های این مرکز داشته باشیم چراکه حمایت چندانی از تئاتر استانها صورت نمی گیرد بنابراین باید به اتکا به نیروهای تئاتر خودمان در استان به رشد این هنر کمک کنیم.

تئاتر استان همدان برای پیشرفت نیاز به تشکیل شورا دارد هرچند تشکیل دادن این شورا دردسرهایی را نیز به دنبال دارد و ممکن است اختلاف نظر اعضا در آن وجود داشته باشد اما به سود تئاتر است و این هنر را رشد می دهد چراکه ما وقتی هیچ گونه واکنشی در استان در زمینه تئاتر نداشته باشیم وضعیت تئاتر به دیکته نانوشته ای تبدیل می شود که نمی توان برای بهبود آن کاری انجام داد.

متأسفانه وضعیت تئاتر به گونه ای است که برخی از اهالی این هنر، تئاتر را کنار گذاشته اند و امروز دیگر فعال نیستند چون کسی از آنها دعوت به تولید کار نمی کند؛ هنرمندان تئاتر در صورت درخواست مسئولان و اهالی فرهنگ حتی اگر اعتبار چندانی نیز وجود نداشته باشد کار می کنند.

تئاتر از لحاظ پوشش رسانه ای نیز در محرومیت قرار دارد و صدا و سیما به ویژه در مرکز همدان هیچ گونه توجهی به تئاتر ندارد اما رسانه های مجازی و مکتوب هر از چند گاهی مطالبی در رابطه با تئاتر منتشر می کنند که در این راستا نیز باید ببینیم آیا این مطالب تأثیری بر روند رشد تئاتر دارد یا خیر.

روند فعالیت انجمن هنرهای نمایشی در همدان به چه شکل است؟

تشکیل انجمن نمایش در کشور که از سال 1368 کلید خورده بود تحول بسیار خوبی در تئاتر ایجاد کرده بود و به نوعی دوران طلایی تئاتر ایران را رقم زده بود اما با تعطیل شدن این انجمن در چندسال گذشته و تشکیل انجمن هنرهای نمایشی که در هر استان یک نماینده دارد وضعیت تئاتر به تدریج تغییر کرد و پویایی گذشته را از دست داد.

انجمن نمایش با برگزاری شورای تئاتر، انتخابات، برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب، تئاتر را به خوبی مدیریت می کرد اما امروز انجمن هنرهای نمایشی شرح وظیفه و برنامه تعریف شده ای ندارد و آنچنان که باید تأثیری بر روند تئاتر در استانها ندارد و با توجه به این موضوع ما از هنرمندان تئاتر می خواهیم خودشان به فکر خود باشند و با تشکیل شورای تئاتر در استان تحولی در این هنر ایجاد کنند چراکه اگر تئاتر پویا نباشد رشد نخواهد کرد، از طرفی از نهادهای حمایتی همچون شهرداری و حوزه هنری نیز انتظار می رود به فکر تئاتر باشند و منفعلانه عمل نکنند چراکه حمایت از تئاتر تنها بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

آیا بر محتوای آثاری که در استان تولید می شود نظارتی صورت می گیرد؟

هیئت بازبینی تئاتر که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها فعال است قابلیت اجرای عمومی نمایش ها را تأیید و یا رد می کنند که ممکن است برخی از این نمایش های مورد تأیید تنها در حد گرفتن نمره قبولی تأیید شده باشند و از لحاظ محتوایی چندان غنی نباشند، لذا برای رشد محتوای نمایش ها باید نقد صورت بگیرد همانطور که تئاتر در برخی کشورها با نقد پیش می رود اما در کشور و یا استان حوزه نقد تئاتر نداریم.

میزان استقبال جوانان به هنر تئاتر و فعالیت در این زمینه چه مقدار است؟

همدان از لحاظ ظرفیت نیروی انسانی در تئاتر ظرفیت خوبی دارد و جوانانی که در تئاتر استان فعالیت می کنند جوانانی خوش فکر و دارای طرح هستند اما این افراد خوش فکر مدیریت و هدایت نمی شوند و فضایی برای بروز این خلاقیت ها در استان فراهم نیست به طوریکه ما کارگاه ها و کلاس های آموزشی تئاتر برگزار می کنیم اما پس از اتمام این کلاس ها فرصتی برای بروز استعدادهای هنرمندان تئاتر وجود ندارد و برای تغییر این روند نیاز به برنامه ریزی داریم چراکه تئاتر با فعالیت همین جوانان پویا می شود.

علاوه بر ظرفیت هنرمندان تئاتر، همدان مخطابان خوبی در تئاتر دارد و نیاز به تقویت تئاتر در استان احساس می شود.

در استان همدان رشته دانشگاهی در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی داریم؟

متأسفانه با وجود تعداد بی شمار علاقمندان به تئاتر در همدان رشته دانشگاهی هنرهای نمایشی نداریم با وجود اینکه استان همدان از لحاظ مدرسین تئاتر نیز غنی است.

ما در سالهای اخیر پیشنهاد تأسیس این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را مطرح کردیم اما با این موضوع موافقت نشد و علاقمندان به تئاتر برای تحصیل در این رشته ناچار به رفتن به دیگر استانها می شوند.

در استان آموزشگاه های بازیگری سینما وجود دارد که به دلیل تبلیغات محدود استقبال چندانی از این آموزشگاه ها صورت نمی گیرد اما در تئاتر آموزشگاه در استان نداریم هرچند کارگاه های آموزشی در این زمینه برگزار می شود.

وضعیت تئاتر خیابانی در استان همدان به چه شکل است؟

تئاتر خیابانی نیز همچون تئاتر صحنه ای با مشکلاتی رو به رو است و شاید مشکلات در این بخش از تئاتر بیشتر باشد و هنرمندان به طور معمول مایل به ساخت تئاتر های خیابانی نیستند چون حمایتی از آن نمی شود و بلیط فروشی هم ندارد.

در گذشته نمایش های خیابانی در قالب نمایش های معرکه گیری اجرا می شد و از تماشاگران مبالغی دریافت می کردند اما هنرمندان تئاتر این کار را انجام نمی دهند و در شأن هنرمندان نیست لذا برای حمایت مالی از این گروه ها نهادها باید وارد کار شوند و در راستای اهداف خود نمایش خیابانی بسازند اما در استان هیچ یک از دستگاه ها سفارش ساخت تئاتر خیابانی نداشته است و امروز تنها عامل تولید آثار خیابانی جشنواره ها هستند.

امروز جز تئاتر خیابانی جای خالی تئاتر سیار و کارناوالی نیز احساس می شود که اجرای آن می توانست در رشد تئاتر اثرگذار باشد.

در سالهای اخیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان موظف به اعزام کارناوالها و پخش فیلم در روستاها بود و در تئاتر نیز چنین امری ممکن بود اما باید به این نکته اشاره کرد که وقتی در شهرستانها تئاتر اجرا نمی شود نمی توان انتظار اجرای تئاتر سیار در روستاها را داشت.

تئاتر دانش آموزی در حال حاضر چه جایگاهی در کشور و در استان دارد؟

جشنواره تئاتر دانش آموزی در گذشته به بهترین شکل ممکن برگزار می شد و این جشنواره ها انگیزه و هدفی برای گروه های دانش آموزی بود و به همین واسطه مدارس ملزم به ساخت تئاتر بودند اما امروز الزامی در مدارس برای تولید تئاتر وجود ندارد و تنها فراخوان تولید آثار انجام می شود؛

امروز مسابقات و یا جشنواره های تئاتر دانش آموزی به گونه ای برگزار می شود که گروه ها فرصتی برای دیدن آثار گروه های دیگر ندارند و تنها به اجرای تئاتر می پردازند.

تئاتر دانش آموزی پایه تئاتر است و مدرسه اولین فضای رشد تئاتر است لذا تقاضای ما از آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می خواهیم توجه ویژه ای به تئاتر همچون گذشته داشته باشند.

خوشبختانه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و بخش دانش آموزی جشنواره فرصتی را فراهم کرده تا گروه های تئاتر دانش آموزی هدف داشته باشند.

به نظر شما رقابتی بودن جشنواره ها چه تأثیری بر رشد تئاتر دارد؟

متأسفانه امروز تأثیر جشنواره ها در روند پیشرفت تئاتر کمرنگ شده و نمی تواند مبنای ارزیابی باشد؛ به نوعی می توان گفت جشنواره ها به برنامه های روتین و نمایشی تبدیل شده اند که اهداف خاصی به دنبال ندارند و در هر دوره نیز شرکت کنندگان قبل تکرار می شوند.

ایجاد رقابت در تئاتر جریان مثبتی نیست به طوریکه امروز در دنیا جشنواره های تئاتر به صورت فستیوال برگزار می شود و حضور گروه ها در این فستیوال ها به نوعی یک جایزه برای گروه ها به شمار می آید اما ایجاد فضای رقابتی در جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود تأثیرات منفی بر هنرمندان می گذارد و از طرفی دیگر آرامش را از آنها در تماشای نمایش های یکدیگر می گیرد؛ پس با توجه به این موضوع حذف رقابت در جشنواره می تواند به هرچه سالم تر برگزار شدن آن کمک کند.

از دیدگاه شما اضافه شدن بخش ویژه همدان به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اتفاق مثبتی بود؟

ما وقتی جشنواره بین المللی برگزار می کنیم باید نگاه بین المللی نیز داشته باشیم و جشنواره را استانی نکنیم هرچند جشنواره باید رنگ و بوی همدان داشته باشد اما در نظر گرفتن بخش ویژه برای گروه های استانهای دیگر ذهنیت مثبتی در ذهن هنرمندان ایجاد نخواهد کرد، از طرفی به طور معمول بخش ویژه برای آثار خاص و بزرگ در نظر گرفته می شود نه برای استانها.

آیا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان ماندگار خواهد شد؟

جشنواره تئاتر باید در همدان بماند چون همدان مبتکر برگزاری جشنواره است اما برای هرچه بهتر برگزار شدن آن باید دبیرخانه ای دائمی در استان تشکیل و فعال شود و وظایفی در حد استان در این دبیرخانه تعریف شود چون مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد به دلیل صرف هزینه در جشنواره دبیرخانه دائمی این جشنواره را به همدان واگذار نمی کند.

دبیرخانه جشنواره در طول سال باید فعال باشد نه در یک ماه پیش از برگزاری جشنواره که امیدواریم این پیشنهاد عملی شود چراکه بر روند رشد تئاتر و جشنواره اثرگذار خواهد بود.

سالنهای نمایش در همدان چه وضعیتی دارند؟

در حال حاضر وضعیت سالنها در استان نسبت به گذشته بهبود یافته اما باید بیش از پیش تجهیز و امکانات آن به روز شود، از طرفی دیگر می توان از فضاهای بلا استفاده برای ایجاد سالن پلاتو که مورد استقبال هنرمندان تئاتر قرار می گیرد استفاده کرد و در این زمینه شهرداری نیز می تواند سهیم باشد و در فرهنگسراها سالن پلاتو برای اجرای تئاتر راه اندازی کند.

سخن پایانی؟

خوشبختانه مدیران فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به فکر تئاتر بوده و بر مشکلات آگاهی دارند و به دنبال ایجاد فضای مثبت در تئاتر هستند اما انتظار ما از مدیران بیش از این است و امیدواریم راهکارهایی برای رفع مشکلات تئاتر بیاندیشند.

نظرات   

 
0 #1 رامین ارجمندی 1393-10-23 11:46
با سلام خواهش میکنم کلمه پیشکسوت رو حذف کنید استادما هنوز جوان هستند و فعال این کلمه اصلا وجهه خوبی ندارند ممنون و در اخر تئاتر در این کشور به صورت یک هنر مرده به شمار میرود و با این روند کند به زودی از بین می رود . با تشکر
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن