Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو سه سال پیگیری بی‌نتیجه برای ساخت نمایش بوعلی‌سینا

مظلومیت شیخ الرئیس در همدان؛
سه سال پیگیری بی‌نتیجه برای ساخت نمایش بوعلی‌سینا

یکی از کارگردانان تئاتر هر سال همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از پیگیری برای ساخت نمایشی با موضوع 14 سالگی ابن سینا خبر می دهد.

مهدی فرشیدی سپهر در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، این‌بار هم از ادامه پیگیری هایش خبر داد و گفت: من هنرمند فقیری هستم و ساخت این اثر به 10 تا 12 میلیون تومان پول و مجوزهایی در بخش های مختلف نیاز دارد.

وی ادامه داد: من سه سال است می خواهم در سالنی نزدیک به آرامگاه بوعلی سینا نمایشی را با موضوع 14 سالگی این دانشمند اجرا کنم و کسی مرا کمک نکرده است.

این کارگردان تئاتر که در دوره های قبل جشنواره جوایز متعددی را در بخش کارگردانی، بازیگری و دیگر بخش ها به دست آورده است، اظهار داشت: فقط لازم است بیلبوردهای دیجیتال دور میدان آرامگاه بوعلی سینا به جای تبلیغات بانک ها، چند ساعتی نمایش بوعلی سینا را تبلیغ کنند و مردم این نمایش را بییند و از بزرگی و عظمت این دانشمندان شگفت زده شوند.

فرشیدی سپهر همچنین تصریح کرد: من همچنان پیگیر اجرای این نمایش هستم و اگر کسی با من تماس بگیرد و بخواهد به همدان می آیم اما وقتی که به من می‌گویند بیا و وقتی که به فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان مراجعه می کنم، کسی از ماجرا خبر ندارد، این موضوع تنها یک وعده است.

بوعلی سینا یکی از افتخارات همدان و به نوعی نماد این شهر به شمار می رود و مدیران فرهنگی استان همواره در سخنرانی های خود در برنامه های مهم و یا عمومی از بزرگی این دانشمند یاد می کنند و بر معرفی هرچه بیشتر بوعلی سینا و آثارش تأکید دارند اما جز بنیاد بوعلی سینا که اقدام به انتشار آثار و تألیفات مربوط به این دانشمند می کند، تلاش چندانی برای معرفی برند همدان به مردم کشور و حتی مردم شهر که شاید اطلاعات چندانی در رابطه با دانشمند آرمیده در شهر خود ندارند، نمی کنند.

یکی از مباحثی که به صورت کلیشه وار از سوی مدیران در محافل فرهنگی و هنری مطرح می شود تأثیر هنر و به ویژه تئاتر در انتقال مفاهیم و ماندگاری آن بر مخاطبان است اما عینیت یافتن این جمله نیاز به حمایت و فراهم کردن زمینه های لازم برای تأثیرگذاری بر مخاطبان است؛ حال اگر اهمیت بوعلی سینا دانشمند فاخر ایران زمین و تأثیرگذاری تئاتر بر اذهان را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می رسیم که نمایش می‌تواند در معرفی هرچه بیشتر بوعلی سینا به مردم نقشی اثرگذار داشته باشد.

از مدیران فرهنگی و استاندار فرهنگ دوست همدان که تلاش وی منجر به بازگشت جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان به همدان شد، انتظار می رود که بازهم تئاتر و ابن سینا را مورد توجه قرار دهند و فرصت را برای ساخت نمایش ابن سینا و اجرای آن در همدان فراهم کنند؛ چه بسا در صورت موفق بودن اثر و با توجه به ارتباط هنرمندان تئاتر استان ها با یکدیگر به واسطه حضور در جشنواره های مختلف، این اثر در استان‌های دیگر و حتی در جشنواره های مختلف به روی صحنه برود و همدان و دانشمند این دیار را بار دیگر به مردم معرفی کند.

گفتگو: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن