Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو تیری که به سمت طلا نشانه می‌رود

افتخاری بزرگ در انتظار مه‌لقا جام بزرگ؛
تیری که به سمت طلا نشانه می‌رود

این روزها تمام عزم و تلاش خود را به کار گرفته تا در المپیک 2016 برزیل بتواند برای شهرش همدان و سرزمینش ایران افتخارآفرینی کند و گنجینه مدال‌های قهرمانان ایرانی رنگین‌تر شود.

مه‌لقا جام بزرگ که در چند سال اخیر او را با عنوان بانوی ورزشکار محجبه می‌شناسند، تمام توانش را به کار گرفته تا در المپیک ریودوژانیرو مدال بر گردن آویزد و نام همدان و ورزش این استان را اعتلا بخشد.

این بانوی همدانی اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را کسب کرد و نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد. او در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند.

امروز هم با کسب مدال نقره بخش سه وضعیت قهرمانی آسیا در دهلی جواز حضور در المپیک 2016 ریو را به دست آورده و به گفته خودش قصد دارد به سمت کسب مدال‌های متعدد طلا حرکت کند و در المپیک 2016 نیز بانوی "طلایی" کاروان ایران شود.

مه‌لقا جام بزرگ این روزها تیر خود را به سمت طلا نشانه گرفته و به‌ روزهای شیرین کسب مدال می‌اندیشد.

گفتگوی پایگاه خبری "همدان نیوز" با این ورزشکار همدانی را در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا خودتان را معرفی می‌کنید؟

من مه‌لقا جام بزرگ متولد 1370در محله اعتمادیه همدان هستم و فعالیت در رشته تیراندازی را  از هشت سال پیش شروع کردم.

چرا تیراندازی را به‌عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کردید؟

من در ابتدا به والیبال علاقه داشتم و در این رشته ورزش می‌کردم اما به یک‌باره تصمیم بر فعالیت در رشته تیراندازی گرفتم و این تصمیم کاملاً اتفاقی بود. بر همین اساس به هیئت تیراندازی مراجعه کردم و فعالیت من در این رشته در سال 86 و در 16 سالگی زیر نظر خانم سکینه خدابنده لو و آقای صالح فریدی شروع شد و پس از یک سال به عضویت تیم ملی درآمدم.

پیش‌ازاین کسی در خانواده شما در رشته تیراندازی فعالیت کرده است؟

پیش از من کسی در خانواده تیراندازی کار نکرده و من نیز همان‌طور که گفتم به‌صورت کاملاً اتفاقی به این رشته علاقه‌مند شدم.

جز رشته تیراندازی، به فعالیت در رشته‌های ورزشی دیگری نیز علاقه دارید؟

من به رشته‌هایی مثل بدنسازی، شنا و دو و‌میدانی علاقه‌مند هستم اما به اعتقاد من رشته تیراندازی در جایگاه خود برایم کافی است.

تأمین هزینه‌های تیراندازی مشکلی برای ورزشکاران این رشته ایجاد نمی‌کند؟

هیئت تیراندازی استان همدان تا جایی که می‌تواند به ورزشکاران کمک می‌کند و در ابتدای کار نیز بسیاری از تجهیزات را در اختیار تیرانداز قرار می‌دهد.

هزینه‌ای که هیئت تیراندازی در این رشته پرخرج برای برگزاری کلاس‌ها دریافت می‌کند، ناچیز است و هزینه‌ آموزش این رشته از بسیاری از رشته‌های ورزشی بسیار کمتر است.

من از هزینه کلاس‌ها اطلاعی ندارم و برای تمرینات، شهریه پرداخت نمی‌کنم چون در کمپ تیم ملی تمرین می‌کنم اما در خصوص تجهیزات قیمت نسبت به گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است.

در حال حاضر بخشی از هزینه‌های بالای تیراندازی را از طریق تیم ملی و بخشی را به‌طور شخصی تأمین می‌کنم.

چه عاملی در پیشرفت شما در ورزش مؤثر بوده است؟

برای اینکه ورزش استمرار داشته باشد و به موفقیت برسی به یک پشتوانه محکم نیاز داری و هیچ  پشتوانه‌ای بزرگ‌تر از خانواده وجود ندارد.

دلیل حضور شما با پوشش اسلامی و چادر در مسابقات بین‌المللی و المپیک چه بود؟

نمی‌توان دلیل مشخصی مطرح کرد چون پوشش یک موضوع و انتخاب شخصی است و من نیز به پوشش خود علاقه دارم و به اعتقاد من این موضوع ارتباطی با حضورم در مسابقات و مجامع ورزشی ندارد.

بازخورد ورزشکاران دیگر کشورها و هم‌وطنان و همشهریان شما در خصوص این نوع پوشش چگونه بود؟

چون پیش‌ازاین کسی با چنین پوششی در عرصه بین‌المللی حضور نیافته بود برای ورزشکاران دیگر کشورها جالب بود و حالا ورزشکاران اکثریت کشورها مرا به این واسطه می‌شناسند. بیشترین بازتاب این اتفاق در المپیک بود و زیر ذره‌بین بسیاری از مردم قرار گرفت.

در داخل کشور نیز مقام معظم رهبری پس‌ازاین اتفاق خانم‌های ورزشکار را به حفظ پوشش اسلامی به‌ویژه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، بسیار تشویق کردند و از این اتفاق خوشحال شدند و معتقد بودند که این اتفاق بازتاب جهانی داشته است.

این نوع پوشش الگوی دیگر بانوان ورزشکار نیز قرار گرفت؟

امید می‌رود که رعایت پوشش ایرانی و اسلامی موردتوجه قرار بگیرد.

مردم به چه اندازه شما را به‌عنوان یک ورزشکار مطرح می‌شناسند؟

شناخت مردم از من و اینکه در کوچه و خیابان مرا بشناسند، چندان نبوده است.

به اعتقاد من هر بازخورد مردمی و واکنشی برای ورزشکار نوعی دلگرمی به شمار می‌رود و هرچه قدردانی بیشتر باشد دلگرمی نیز بیشتر می‌شود.

شما در طول این سال‌ها چگونه ورزش و درس را در کنار هم مدیریت کرده‌اید؟

سعی کردم بتوانم ورزش و درس را مدیریت کنم و تلاشم تا حدی نیز خوب جواب داده اما با برنامه‌ریزی می‌توان بهتر مدیریت کرد.

نمی‌دانم در کدام عرصه موفق‌تر بودم اما در مدت اخیر بیشتر به ورزش توجه داشتم.

با توجه به همزمانی تحصیل و ورزش، معلمان و اساتید با شما همراهی می‌کردند؟

من در ماه‌های انتهایی سال سوم دبیرستان تیراندازی را شروع کردم و در ماه‌های ابتدای دوره پیش‌دانشگاهی وارد تیم ملی شدم و تعداد اردوها زیاد نبود اما وقتی وارد دانشگاه و به‌طور همزمان وارد تیم ملی بزرگسالان شدم از 365 روز سال اکثریت روزها را در اردو حضور داشتم و تا جایی که مقدور بود اساتید می‌توانستند مرا کمک کنند اما این اتفاق آنچنان که باید نیفتاد.(با خنده)

اساتید همراهی چندانی با من در طول دوران تحصیل نداشتند هرچند برخی اساتید مرا کمک کردند و نمی‌توان لطف آن‌ها را نادیده گرفت.

خاطره‌ای از روزهای تلخ و شیرین تیراندازی در ذهن دارید؟

تیراندازی خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارد و لحظات خوب و بد در کنار هم اتفاق می‌افتد و نمی‌توان اشاره واضحی به آن داشت اما می‌توانم بگویم اولین باری که سهمیه المپیک را کسب کردم یکی از شیرین‌ترین لحظات زندگی من بوده است.

مه‌لقا جام بزرگ این روزها چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟

در حال حاضر زیر نظر مربی تیم ملی تمریناتم را انجام می‌دهم و به امید خدا با تمام قوا و با اوج آمادگی در المپیک ریودوژانیرو برزیل حضور خواهم یافت.

ورزش می‌تواند ابزار خوبی برای کسب درآمد باشد؟

به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به ورزش به‌عنوان محلی برای کسب درآمد نگاه کرد و هیچ‌گاه ورزش نتوانسته پشتوانه مالی برای من باشد.

فضای پیشرفت برای ورزشکاران در همدان فراهم شده است؟

فضا برای ورزش در همدان نسبتاً مطلوب بوده اما با توجه به ظرفیت‌های خوب این استان، جا برای کار بیشتر وجود دارد.

حمایت از ورزشکاران در استان همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمایت‌ها تا اندازه‌ای رضایت‌بخش بوده اما امیدوارم حمایت‌های بیشتری از ورزشکاران صورت بگیرد هرچند اداره کل ورزش و جوانان و مدیرکل فعلی این اداره حمایت و پشتیبانی خوبی از من داشته‌اند.

در رشته تیراندازی تا چه اندازه به کشف استعدادها توجه می‌شود؟

استعدادیابی در رشته تیراندازی در همدان وضعیت خوبی دارد اما بهتر از این نیز می‌توان عمل کرد و با تأمین بودجه و سرمایه‌گذاری می‌توان بیش‌ازپیش رشته تیراندازی را موردتوجه قرار داد چون در این رشته ظرفیت‌های بسیار خوبی در همدان وجود دارد.

تا چه اندازه رشته‌های قهرمان‌پرور در استان‌ها موردتوجه قرار گرفته است؟

 حضور قهرمانان ملی و بین‌المللی در یک رشته ورزشی در استان‌ها می‌تواند عامل خوبی برای ایجاد انگیزه در دیگر ورزشکاران و توجه بیشتر مسئولان ورزشی آن استان به ورزش باشد و انتظار از مسئولان نیز همین است که به رشته‌های دارای ظرفیت توجه کافی را داشته باشند.

قله آرزوهای بانوی ورزشکار همدانی کجاست؟

تیراندازی رشته‌ای است که نمی‌توان از آن دل کند و من هنوز قصد ادامه این رشته را دارم و به مدال‌های متعدد طلا در المپیک و مسابقات جهانی می‌اندیشم.

و سخن آخر؟

در پایان باید از اداره کل ورزش و جوانان و هیئت تیراندازی استان همدان تشکر و قدردانی کنم که به‌خوبی از من حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.

گفتگو: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن