Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو هنوز هم خواب مدال طلای المپیک را می بینم

صادق گودرزی:
هنوز هم خواب مدال طلای المپیک را می بینم

مه‌لقا جامه بزرگ و حمیدرضا زورآوند دو ورزشکار همدانی حاضر در بازیهای المپیک 2016 ریو از کسب مدال بازماندند تا همچنان صادق گودرزی آخرین ورزشکار از استان همدان باشد که موفق به کسب مدال المپیک شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، گودرزی متولد 29 شهریور 1366 در شهرستان ملایر، ملی‌پوش سابق کشتی آزاد ایران است که مدال طلای قهرمانی آسیا 2009 و بازیهای آسیایی 2010 را در وزن 74 کیلوگرم در کارنامه خود دارد. وی همچنین موفق به کسب مدال دو مدال نقره از مسابقات قهرمانی جهان مسکو در سال 2010 و استانبول 2011 و همچنین یک مدال برنز از مسابقات جهانی هرنینگ دانمارک در سال 2009 شده است.

بااین‌وجود، نقطه عطف کارنامه ورزشی صادق گودرزی، کسب مدال نقره المپیک 2012 لندن است. وی که نمایش فوق‌العاده‌ای در این مسابقات از خود به نمایش گذاشت در بازی فینال مغلوب نابغه کشتی جهان جردن باروس شد تا با کسب مدال نقره المپیک، دومین و آخرین مدال استان همدان در بازیهای المپیک را در کارنامه خود ثبت کند.

گودرزی پس از مسابقات المپیک به دلیل مصدومیت شدید از ناحیه مهره گردن، از ادامه ورزش قهرمانی بازماند و در حال حاضر به‌عنوان مربی کشتی مشغول به فعالیت است. قهرمان المپیکی استان همدان در گفت‌وگو با همدان نیوز از دوران قهرمانی خود، مصدومیت شدیدی که او را تا آستانه فلج شدن پیش برد و وضعیت کشتی همدان میگوید.

همدان نیوز: چهار سال پیش شما در مسابقات المپیک لندن موفق به کسب مدال نقره شدید؛ از آن مسابقات، مدالی که کسب کردید، رقابتتان به جردن باروس نابغه کشتی جهان و احساستان در زمان دریافت مدال بگویید.

یک ورزشکار برای رسیدن به مدال المپیک باید سالها ممارست کند و دور از خانواده به تمرینات سنگین و فشرده بپردازد. من هم برای رسیدن به مدال المپیک نزدیک به 12 سال زحمت کشیدم و تمرینات سخت و مسابقات زیادی را پشت سر گذاشتم. لطف خدا هم شامل من شد و توانستم در مسابقات المپیک لندن به فینال راه پیدا کنم و مدال نقره این بازیها را برای کشور و شهرم به ارمغان بیاورم.

من تا پیش از فینال کشتیهای خوبی گرفتم و ازآنجاکه پیش از آن، دو بار به جردن باروس باخته بودم برای مبارزه با او در مسابقه نهایی برنامه‌ریزی مناسبی داشتم، اما متأسفانه در چند ثانیه پایانی کشتی، لحظهای غفلت کردم و مغلوب شدم؛ بااین‌حال خدا را بابت کسب مدال المپیک شکر میکنم.

همدان نیوز: تجربه ای آموزنده یا خاطرهای به‌یادماندنی از مسابقات المپیک لندن در ذهن دارید؟

 مسابقات المپیک، عرصه رقابت بزرگان جهان ورزش است. هر لحظه این مسابقات، سرشار از خاطره و تجربه است، اما بهترین تجربه و خاطره من، حضور در کنار قهرمانان نامی ایران بود. ما در طول مسابقات در یک آپارتمان در کنار هم بودیم و فرصتهای زیادی پیش آمد تا در کنار بزرگان کشور در رشتههای وزنه‌برداری و تکواندو بنشینیم و با یکدیگر تبادل‌نظر کنیم و خوشبختانه توانستم از تجربیاتشان استفاده کنم.

همدان نیوز: اگر دچار آن مصدومیت شدید نمی شدید این امکان بود که عضو تیم ملی باشید و در المپیک 2016 مدال طلا کسب کنید؟

کسب مدال طلای المپیک بزرگ‌ترین آرزوی ورزشی من بود که در آخرین لحظه از رسیدن به آن در المپیک لندن بازماندم و هنوز پس از چهار سال از مسابقه نهایی با جردن باروس خواب کسب مدال طلا را میبینم. متأسفانه آسیب‌دیدگی من بسیار شدید بود و به دلیل لخته شدن خون در فاصله مهره سی چهار و سی شش گردنم و چسبیدن آن به نخاع، عصب دست و صورتم درگیر بود و به مدت دو سال به‌طور کامل حس خود را از دست داده بود. برای تجزیه این لخته خون نیاز به پنج سال زمان بود و من دیگر نمیتوانستم به‌صورت حرفهای به ورزش کشتی ادامه دهم؛ به همین دلیل از دنیای قهرمانی خداحافظی کردم و به درمان مصدومیتم پرداختم که به لطف خدا و درمانی که پزشکان برایم در نظر گرفتند، وضعیتم رفته‌رفته بهتر شد. همین‌که در حال حاضر سلامتی‌ام را به دست آوردم شاکر خداوند هستم و توقع بیشتری ندارم.

همدان نیوز: تجربیاتی که در این مدت به دست آورده‌اید چگونه در اختیار جوانان استان همدان قرار می‌دهید؟

من در حال حاضر ساکن شهر تهران هستم و در جنوب غرب تهران، منطقه یافت‌آباد، به پرورش کشتیگیران جوان میپردازم، اما در ماه یک هفته به استان همدان میآیم و تجربیاتم را در اختیار جوانان همدانی و ملایری و همچنین مربیان پایه استان میگذارم. آرزو دارم روزی جوان دیگری از استان همدان بتواند بر روی سکوی المپیک برود.

همدان نیوز: نتایج کشتی گیران ایرانی را در مسابقات المپیک ریو چطور ارزیابی میکنید؟

ابتدا برای بررسی این نتایج باید یک هیئت کارشناسی تشکیل داد تا در اتاق فکری به بررسی نتایج کشتی گیران ایرانی حاضر در المپیک بپردازند و از نقاط ضعف و قوت ورزشکاران ما در این مسابقات برای پیشرفت کشتی در المپیک 2020 بهره‌برداری کنند. یاران محمد بنا در المپیک لندن با کسب سه مدال طلا نتیجه ای کسب کردند که حداقل تا یک قرن دیگر برای کشتی ایران تکرار نخواهد شد. در المپیک ریو نیز اعضای تیم کشتی فرنگی همه توان خود را به کار گرفتند، اما آنچه مشهود بود افزایش سن ملی پوشان کشتی فرنگی در این المپیک بود که در قدرت و توان آن‌ها تأثیر داشت؛ البته نباید فراموش کنیم که ناداوری نیز به تیم فرنگی در این مسابقات ضربه زد. تیم کشتی آزاد هم به مدت چهار سال برای این مسابقات تمرین و تلاش کرد و با ترکیبی از جوانان و باتجربهها به مصاف حریفان رفت. مردم ایران خوب میدانند که جوانان این مرزوبوم برای سربلندی کشورشان از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند و برای رسیدن به مدال المپیک چهار سال از خانواده و جوانی خود میگذرند و اگر نتیجه دلخواه هم حاصل نشد قدر این زحمات را میدانند.

همدان نیوز: به نظر شما جای میثم مصطفی جوکار در المپیک ریو خالی نبود؟

به‌هرحال حضور علیرضا کریمی در این وزن انتخاب مربیان تیم ملی بود و باید به آن احترام گذاشت. فکر میکنم دیگر خود میثم هم با عدم انتخابش برای المپیک کنار آمده باشد، اما آنچه مسلم است میثم مصطفی جوکار دو الی سه سال دیگر برای حضور در عرصه قهرمانی فرصت دارد و میتواند با تمرینات مناسب، دو مدال جهانی دیگر کسب کند تا افتخارات خود را در کشتی ایران و جهان افزایش دهد.

همدان نیوز: بعد از چند دوره از حضور کشتی گیران همدانی در المپیک و کسب دو مدال نقره از این مسابقات، کشتی همدان در المپیک ریو نماینده‌ای نداشته و به‌نوعی دوران افول خود را سپری میکند؛ دلیل نزول کشتی همدان در این چهار سال را چگونه ارزیابی میکنید؟ هیئت کشتی استان همدان چه اندازه در این نزول نقش داشته است؟

نزول کشتی استان همدان در این مدت دلایل زیادی داشته که باید به‌طور کامل و توسط کارشناسان ارزیابی شود. این افت را نمیتوان به گردن یک نفر انداخت و مثلاً گفت که تنها هیئت کشتی مقصر نزول کشتی همدان بوده است. آقای جلال صابریون به‌عنوان رئیس هیئت کشتی استان در این مدت زحمات خود را کشیده و نباید همه تقصیرها را گردن او انداخت؛ بااین‌حال یکی از دلایل مهم نزول کشتی همدان، عدم استقبال جوانان از این رشته است. کشتی ورزشی سنگین است و نیاز به تمرینات فشرده دارد و این در حالی است که جوانان، دیگر کمتر به سراغ ورزشهای سنگین میروند. از سوی دیگر، کشتی ورزش پول‌سازی نیست و خانوادهها ترجیح میدهند فرزندانشان در رشتههایی مثل فوتبال و والیبال که دارای قراردادهای میلیاردی هستند فعالیت کنند. به‌هرحال اگر میخواهیم کشتی همدان پیشرفت کند باید پشتوانه سازی قوی داشته باشیم و بر روی تیمهای پایه استان با جدیت کار کنیم.

همدان نیوز: به‌عنوان پرسش پایانی انتخابات هیئت کشتی استان همدان امسال برگزار خواهد شد؛ تصمیم ندارید برای نجات کشتی استان در این انتخابات شرکت کنید؟

من مشغله زیادی دارم و نمیتوانم به مدیریت کشتی ورود کنم، اما امیدوارم هرکس که توانایی لازم را دارد در این انتخابات شرکت کند و پس از انتخاب نیز رابط خوبی بین کشتی استان با فدراسیون باشد و برای پیشرفت کشتی همدان همه تلاش خود را به کار گیرد.

گفتگو: محمد حسامی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن