Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو عشقم به همدان را با لهجه‌ام نشان دادم/اگر دنبال نتیجه بودم برمی‌گشتم و در همدان ساندویچی می‌زدم

بازیگر سریال علی البدل:
عشقم به همدان را با لهجه‌ام نشان دادم/اگر دنبال نتیجه بودم برمی‌گشتم و در همدان ساندویچی می‌زدم

قدبلندترین بازیگر پرتلاش ایرانی که نقش «هرمز» یکی از جذاب‌ترین نقش‌های سریال نوروزی "علی‌البدل" را ایفا کرد و توانست دیالوگ‌های خود با لهجه همدانی را به تکیه‌کلام این روزهای ایرانی‌ها تبدیل کند، بهرام افشاری است؛ «قِبول داری؟»

شاید جوانانی که سودای بازیگر شدن در سر دارند، ندانند که این هنرمند همدانی سختی‌های زیادی را در مسیر پرپیچ‌وخم بازیگری تحمل کرده و چه‌بسا اگر در تصمیم و هدفش پافشاری نمی‌کرد، به قول خودش به همدان برمی‌گشت و ساندویچی می‌زد.

علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون، هنرنمایی این هنرمند را در سریال "پایتخت2"، " آسمان من" و فیلم‌های سینمایی "لانتوری" و "ایران برگر" دیده‌اند و حالا "علی‌البدل" هم به کوله‌بار تجربیات بهرام افشاری در تلویزیون اضافه شده است.

پایگاه خبری همدان نیوز پای حرف‌های قلّه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران نشست که ماحصل گفتگوی خواندنی با بهرام افشاری، بازیگر جوان همدانی را در ادامه می‌خوانید:

همدان نیوز: خودتان را معرفی می‌کنید؟

بهرام افشاری، متولد ۱۳۶۶ در شهر همدان هستم. در رشته ساخت و تولید، تحصیل کردم و در حال حاضر دانشجوی رشته بازیگری دانشگاه آزاد تهران هستم.

همدان نیوز: بازیگری را از چه زمانی آغاز کردید؟

از ۱۶ سالگی تئاتر را شروع کردم و از سال ۸۸ برای حرفه‌ای‌تر شدن به تهران رفتم و در دوره آموزش بازیگری زنده‌یاد حمید سمندریان شرکت کردم.

بعد از گذراندن این دوره وارد عرصه حرفه‌ای تئاتر شدم و ۳۰ اجرای عمومی در بهترین و حرفه‌ای‌ترین سالن‌های تئاتر تهران را تجربه کردم. در سال ۸۸ جوان برتر ایران در رشته بازیگری شدم. سال ۸۹ به‌عنوان بازیگر اول جشنواره تئاتر شهر معرفی شدم و در سال ۹۰ جایزه تندیس بهترین بازیگری مرد را در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کسب کردم. در دو سال پیاپی نیز نامزد بهترین بازیگر سال تئاتر ایران بودم.

{nomultithumb}

همدان نیوز: در خصوص تجربه بازی در تلویزیون و سینما توضیح دهید.

نقش برای من خیلی مهم است. ایده و تفکر من این است که نقش‌های متفاوت را در تئاتر، سینما و تلویزیون بازی کنم. خانه اول من تئاتر است و کار اصلی را در این عرصه دنبال می‌کنم به همین دلیل در تلویزیون و سینما کم‌کار بودم که نوعی کم‌کاری خودخواسته است. سعی کردم پیشنهادهایی را انتخاب کنم که هم تجربه خوبی باشد و هم بتواند در آینده کاری من اثرگذار باشد.

در تلویزیون با سیروس مقدم به‌عنوان کارگردانی که بسیاری از بازیگران دوست دارند با او کار کنند، تجربه همکاری داشتم و اولین نقش حرفه‌ای من در سریال "پایتخت۲" بود که زمینه‌ساز حضورم در سریال علی‌البدل شد. در پایتخت ۵ نیز امیدوارم با همکاری مجموعه عوامل این سریال تجربه‌ای جدید، متفاوت و دوست‌داشتنی را رقم بزنیم.

همان‌طور که گفتم اولویت اول من تئاتر و البته بعدازآن سینما است. در سینما در فیلم "عصبانی نیستم" بازی کردم که متأسفانه مجوز اکران نگفت. در فیلم "ایران برگر" و "لانتوری" نیز حضور داشتم و در جشنواره فیلم فجر سال قبل نیز نقش من در فیلم"کارگر ساده نیازمندیم" موردتوجه و استقبال تماشاگران و منتقدین قرار گرفت اما شرایط داوری با برداشت ما متفاوت بود و نتایج دیگری از داوری‌ها حاصل شد.

همدان نیوز: پارتی در پیشرفت شما در بازیگری نقشی داشته است؟

با قاطعیت می‌گویم نه‌تنها پارتی نبوده بلکه زمانی که من تصمیم گرفتم بازیگری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم حتی هیچ معرفی نداشتم که مرا راهنمایی کند و ازلحاظ زمانی بتوانم با مجموعه تئاتر تهران میانبر بزنم و زودتر وارد این عرصه در پایتخت شوم.

کسانی که در تهران مرا می‌شناسند، می‌دانند که بهرام افشاری پله‌پله و با توکل به خدا و دعای خیر پدر و مادر به این مرحله رسیده است. اگر به هر جایگاه و منزلتی رسیده‌ام، در ابتدا لطف خداوند و بعد تلاش و پشتکارم بوده و همین باعث می‌شود که عزت‌نفسم بیشتر باشد و در مسیر پیش رو، خودم را در آزمون‌وخطا قرار دهم. امیدوارم محصولاتی را تولید کنم که موجب سرافرازی شود و سرافکندگی‌ام را به دنبال نداشته باشد.

{nomultithumb}

همدان نیوز: شما سال‌ها در همدان زندگی کردید. به‌عنوان یک بازیگر همدانی چقدر تعصب به شهرتان دارید؟

تعصبم نسبت به همدان را زمانی می‌توانم ثابت کنم که بگویم تنها کسی که با لهجه همدانی در سریال علی‌البدل صحبت کرد، این موضوع به‌واسطه عشق و علاقه‌‎ای بود که به شهرم داشتم و اینکه فکر می‌کردم باید دینی را به شهرم ادا کنم، با لهجه همدانی صحبت کردم و تلاشم این بود که به گونه‌های مختلف، لهجه همدانی را معرفی کنم. هرچند بسیاری از مردم لهجه همدانی را می‌شناسند اما آن‌چنان که باید به آن پرداخته نشده بود که در سریال علی‌البدل، کاراکتر من با این لهجه مورد پسند مخاطب قرار گرفت. سعی کردم این لهجه را تجزیه‌وتحلیل کنم و به‌نوعی حرف بزنم که تمام ایران بتوانند بفهمند و بشناسند و کوچک‌ترین برداشتی از تمسخر و سطحی اجرا کردن در این نقش وجود نداشته باشد.

همدان نیوز: در مورد تئاتر همدان چطور؟ تعصبی دارید؟

در مورد تئاتر همدان من کسی نیستم که بخواهم تعصبی نشان دهم.

تعدادی از هنرمندان همدانی هنوز تلاش می‌کنند؛ اما انگار ظرف همدان محدود است. هرچه نگرش هنرمندان وسیع‌تر بشود چون ظرف ثابت است اتفاقی نمی‌افتد. در جشنواره‌های تئاتر همیشه گروه‌هایی از شهرهای مختلفی حضور دارند اما نامی از همدان شنیده نمی‌شود. هرچند وجود دارند هنرمندانی که برای تئاتر این شهر زحمت می‌کشند و امیدوارم فرصت بیشتری به آن‌ها داده شود تا بتوانند پیشرفت کنند.

در دوران طلایی تئاتر همدان، تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان به‌ویژه برای تئاتر کودک تلاش فراوانی داشتند و تئاتر کودک همدان در دهه ۷۰ و ۸۰ زبانزد خاص و عام بود و حرف اول را می‌زد. باید به دنبال پاسخ بود، که چرا تئاتر همدان سوت‌وکور شده است؟ امیدوارم تئاتر به سمتی برود که رفتاری که با قشر پیشکسوت شد با نسل آینده نشود و به عبارتی نسل‌کشی در تئاتر اتفاق نیفتد.

{nomultithumb}

همدان نیوز: یعنی کوچک بودن ظرف تئاتر از کوتاهی هنرمندان نیست؟

هرکسی مسئولیت رفتار خود را دارد. در همه جای دنیا و کشور وجود دارند کسانی که تنها حرف می‌زنند و آنچه که عمل می‌کنند با آنچه که می‌گویند فرق دارد و این برای مخاطبان مشخص می‌شود. افرادی هم به همان اندازه که حرف می‌زنند، عمل می‌کنند. از طرفی کسانی هستند که نه‌تنها انگیزه و پتانسیل و استعدادی ندارند اما می‌خواهند خود را فرد اول معرفی می‌کنند.

در همدان هنرمندان با سوادی فعالیت می‌کنند و می‌توان از وجود آن‌ها استفاده کرد و تجربیاتشان را به نسل آینده انتقال داد تا هنرمندان بهتری را پرورش داد که بتوانند برای شهر و کشور خود افتخارآفرینی کنند.

همدان نیوز: این روزها شما را به‌عنوان قدبلندترین بازیگر ایرانی می‌شناسند. این ویژگی متمایز، مشکلی در بازی برای شما ایجاد نکرده است؟

در این مورد حرف خاصی ندارم اما باید بگویم من همینم که هستم و بیشتر تلاش می‌کنم که درونیات، خلاقیت‌ها و استعدادهایی را که در من وجود دارد، نمایان کنم و فیزیک جسمی اولویت خیلی خیلی پایین‌تری است که در مورد آن بخواهم صحبت کنم.

همدان نیوز: این ویژگی متمایز از سوی کارگردانان نیز برای سپردن نقش به شما پذیرفته شده است؟

روند به‌گونه‌ای بوده که اولین همکاری کارگردانانی که مرا برای بازی انتخاب کردند، همکاری بعدی را هم به دنبال داشته است. در عرصه بازیگری اگر کوچک‌ترین غفلتی کنیم تاوان سنگینی خواهد داشت.

کارگردانانی که اولین بار با من همکاری داشتند برای کار بعدی قد من را فراموش کردند و در خصوص تفکراتی جدید گفتگو کردیم تا به محصول بهتر و چشم‌انداز قوی‌تر برسیم.

{nomultithumb}

همدان نیوز: با توجه به اینکه تئاتری با عنوان «جوجه تیغی» و با موضوع علاقه به بازیگری تولید کردید و خود نیز هنرمندی هستید که از شهرستان به تهران هجرت کردید و با تلاش به موفقیت رسیدید، چه توصیه‌ای برای جوانان علاقه‌مند به بازیگری دارید؟

امروز رشته بازیگری و شهوت شهرت برای جوانان خیلی مهم شده است. خیلی‌ها هستند که شور بازیگری دارند اما باید به خودشناسی برسند تا از شور بازیگری به شعور بازیگری دست پیدا کنند. خیلی از افراد هستند که به رشته‌های زیادی علاقه دارند. به‌طور مثال خود من علاقه داشتم که خلبان یا جراح مغز و اعصاب شوم اما آیا این استعداد و توانایی را داشتم که بتوانم خلبان خوبی باشم؟ علاقه صرفاً به معنای رسیدن نیست و به این معنا است که ذهن خود را روشن‌تر کنیم که در آینده می‌خواهیم به کجا برسیم.

قبل و بعد از من خیلی از افراد بودند که به عشق بازیگری از شهرستان‌ها به تهران آمدند و هیچ اطلاعی نداشتند و تنها پر از رؤیا و توهمات دل‌نشین شهرت و پول بودند اما دیدند واقعیت چیزی دیگری بود.

برخی افسرده شدند، شکست خوردند و درگیر تنش‌های اجتماعی شدند. چه‌بسا افرادی که وقتی بازیگر موردعلاقه خود را می‌بینند، تنها همان لحظه را در ذهن خود ذخیره می‌کنند و آن لحظه احساس می‌کنند با هجرت به تهران آنچه را که می‌خواهند به دست می‌آورند. خیر؛ چنین نیست. باید اطلاعات کافی داشته باشند. بدانید که شرایط بسیار بسیار سخت است و شما باید پوست کرگدن، صبر ایوب و علم یک فیلسوف را برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید، داشته باشید. در بازیگری شرایط به‌گونه‌ای است که حتی اگر توانایی و استعداد داشته باشید ممکن است شانس یاری نکند و فرصت‌های دیگران برای شما پیش نیاید.

باید تمام و کمال زندگی، عشق و جوانی را صرف بازیگری کنی و منتظر نتیجه نباشی. بازیگری عشقی است که پشت آن پر از کارهایی است که ممکن است تو را زخمی کند و باید تحمل این زخم‌ها را داشته باشی. ممکن است در مورد من که شاید از دیدگاه تعدادی از هنرمندان همدانی، بازیگر موفقی باشم، بگویند که دلیل موفقیتم این بوده که به تهران رفتم. این حرف ساده و سطحی است که قابل‌قبول نیست و باید پرسید چه اتفاقی افتاد که بهرام افشاری موفق شد. خیلی‌ها مثل من از شهرستان‌های مختلف آمدند اما موفق نشدند و آیا حالا بهرام افشاری انسان موفقی است یا خیر؟

تنها چیزی که می‌توانم از بازیگری بگویم این است که آن را اصل بدانند نه کاری که واردش شوند و ببینند که می‌شود یا نه. باید تحصیلات مرتبط داشته باشند و درسش را بخوانند تا بفهمند که به بازیگری علاقه دارند یا نویسندگی و کارگردانی. نباید بازیگری برای شما بن‌بست باشد. چطور برای پزشک شدن باید درس خواند اما برای بازیگری نه. برخی خیلی سطحی به بازیگری نگاه می‌کنند. اینکه بتوانی با ادا و چند حرکت دیگری را بخندانی به این معنی نیست که استعداد داری. بازیگری به آگاهی، کسب علم و خودشناسی نیاز دارد.

همدان نیوز: انگیزه شما از بازیگری چه بوده است؟ این اتفاق برای شما پیش‌آمده که ناامید شوید و بخواهید کار را کنار بگذارید؟

صد در صد. من در طول هفته ده بار امیدوار و ده بار ناامید شدم. این اقتضای زندگی است. همیشه اتفاقات خوب برای من نیفتاده است. انگیزه من این بوده که به دنبال نتیجه نبودم و برای مسیرم تلاش کردم. اگر به دنبال نتیجه در بازیگری بودم شاید الآن به همدان آمده بودم و ساندویچی می‌زدم. مهم این بود که سعی کردم خودم را بشناسم و تلاش کردم برای مسیری که برایم لذت‌بخش است و در کنارش می‌توانم حرفی برای گفتن داشته باشم و دنبال نتیجه نیستم. خیلی خیلی ابتدای راه هستم در مسیری که در ذهنم تجسم کردم. خدا را شاکرم در مسیری قرار گرفتم که باید کوله‌بارم را جمع کنم، تمام وسایل مورد نیاز را بردارم و وارد مسیر پرپیچ و خطرناک و لذت‌بخش شوم تا ببینم چه اتفاقاتی برایم می‌افتد.

{nomultithumb}

همدان نیوز: قله‌ای برای خودتان در نظر گرفته‌اید؟

(می‌خندد) قله؟ من خودم قله‌ام. از من بالاتر نیست.

اگر بخواهم آنچه که می‌خواهم قله به‌حساب آورم، نه. چنین نیست. چون کارهای زیادی در ذهنم دارم که هنوز در مورد آن‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌ام که کدام می‌توانند قله باشند. چه‌بسا متن کوتاهی می‌نویسی و می‌تواند یک قله باشد و از طرفی دیگر ۱۰ فیلم سینمایی بازی کنی و تو را به قله نرساند.

همدان نیوز: انتقاداتی در خصوص «علی‌البدل» مطرح بود و برخی با توجه به موفقیت سریال «پایتخت» انتظار بیشتری از «علی‌البدل» داشتند. نظر شما به‌عنوان بازیگر این سریال در خصوص انتقادات چیست؟

علی‌البدل به همان اندازه که انتقاد شد مورد استقبال هم قرار گرفت. رسانه‌ها، کمی بی‌معرفتی می‌کنند. ده برابر انتقادات، تمجید و تعریف از دیدگاه مخاطبان عام و خاص و منتقدین از سریال شد و علی‌البدل به‌عنوان بهترین سریال نوروزی بارأی بالا معرفی شد.

اشتباه است که علی‌البدل را با پایتخت مقایسه کنیم. ایراد از سریال نیست بلکه ایراد از کسانی است که فضای مقایسه را ایجاد کردند و علی‌البدل و پایتخت را باهم قیاس می‌کنند. علی‌البدل جغرافیا و دنیای دیگری است و این دلیل نمی‌شود که اگر تیمی محصولی را تولید کرده کار بعدی هم باید در همان ژانر باشد.

بازیگران و کارگردان و نویسنده پایتخت، کار جدیدی را تولید کردند که دنیای متفاوتی داشت و صبر و شکیبایی کسانی را می‌خواست که منتقد بودند. علی‌البدل عمقی‌تر و دلسوزانه‌تر نسبت به زندگی مردم نگاه می‌کرد. البته کار سلیقه‌ای است و عده‌ای دوست دارند و عده‌ای نه اما اگر بخواهند از دیدگاه ضعف بنگرند نیاز به کارشناسی دارد.

علی‌البدل عمیق‌تر از پایتخت بود و چه‌بسا حرف‌هایی زده شد که اگر صبر و تحمل و دقت بیشتر بود، می‌دیدند این سریال چقدر دلسوزانه‌تر برای مردم ساخته شد. خدا را شاکرم که هرمز نه‌تنها به خاطر لهجه بلکه به دلیل جنس بازی در کنار دیگر بازیگران موردپسند مخاطبان در سراسر کشور قرار گرفت.

{nomultithumb}

همدان نیوز: صحبت کردن با لهجه پیشنهاد خودتان بود یا عوامل سریال؟

پیشنهاد خودم بود. ابتدا چون دیگران لهجه نداشتند گفتند شما هم لهجه نداشته باشید اما من گفتم چون همدانی هستم و شما هم در همدان فیلم می‌سازید وظیفه من هست که همشهریانم را به‌نوعی خوشحال کنم. تیم هم اعتماد کرد و در گذر زمان، لهجه من مورد استقبال گروه قرار گرفت و تیم علی‌البدل به شدت از این لهجه ابراز رضایت کرد.

از سوی مردم نیز بازخورد خوبی دیده شد؛ به‌ویژه در فضای مجازی که انرژی مثبت مردم را دریافت کردم و مرا مورد لطف خود قراردادند.

همدان نیوز: به‌عنوان سؤال پایانی، از حضور خود در سریال «پایتخت۵» بگویید؟ چه نقشی در این سریال دارید؟

چون هنوز خبر خاصی از پایتخت۵ منتشر نشده، نمی‌توان توضیح چندانی داد. فقط باید بگویم که من نقشی متفاوت در سری پنجم خواهم داشت. در پایتخت۲ نقش برادر بهبود (مهران احمدی) را بازی کردم اما در پایتخت۵ نقش پسر بهبود را بازی می‌کنم.

گفتگو: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن