Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو خودرو سال آینده گران نمی‌شود

خودرو سال آینده گران نمی‌شود

با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، خودروسازان داخلی در حالی ساز افزایش قیمت خودرو در سال آینده را کوک کرده‌اند که ثبات نرخ ارز، تسهیل مبادلات تجاری و افزایش تیراژ تولید زمینه کاهش هزینه تمام‌شده خودرو را فراهم آورده و انتظار مشتریان برای شکست قیمت‌ها را تشدید کرده است.

به گزارش "همدان نیوز"، به همین بهانه با دکتر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تا چه زمانی ابلاغ می‌شود؟

تعیین ضوابط و دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو هنوز در کارگروه شورای رقابت در حال بررسی است و به‌نظر می‌رسد که این دستورالعمل در سال آینده نهایی و ابلاغ شود. با توجه به اینکه قبلا قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت بر مبنای ارز مبادله‌ای و دلار 2هزار و 500تومانی صورت گرفته، نمی‌توان با استناد به کاهش 500تومانی نرخ ارز متقاضی در بازار کاهش قیمت خودروهای داخلی را هدف‌گذاری کرد اما با توجه به تسهیل مبادلات تجاری و کاهش هزینه تمام‌شده تأمین قطعات و مواداولیه تولید خودرو باید این موضوع در تعیین قیمت‌های جدید خودرو نیز مدنظر قرار گیرد. باید تا زمان تعیین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو منتظر بمانیم.

استدلال خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در سال آینده با استناد به زیان انباشته 2سال اخیر تا چه حد پذیرفتنی است؟

یکی از اقداماتی که خودروسازان می‌توانند برای کاهش زیان انباشته سال‌های گذشته خود انجام دهند، افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو است. زیان انباشته خودروسازان ناشی از کاهش شدید تیراژ تولید خودرو بوده و اکنون با توجه به هزینه‌های ثابت شرکت‌های خودروسازی درصورتی که افزایش تیراژ تولید در دستور کار خودروسازان قرار گیرد، این زیان کاهش می‌یابد. تنها موضوع هزینه‌های متغیر مانند نرخ دستمزد و... است که این موارد در دستورالعمل جدید خودرو لحاظ خواهد شد. اکنون وضعیت تولید خودرو مناسب بوده و تقاضا در بازار بسیار بالاست و خودروسازان باید با افزایش تیراژ تولید هزینه‌های ثابت تولید را سرشکن کنند و در نهایت قیمت تمام‌شده تولید خودرو را کاهش دهند.

آیا رویکرد شورای رقابت جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در سال آینده است؟

شورای رقابت از افزایش نیافتن قیمت خودرو در سال آینده استقبال می‌کند به‌ویژه آنکه انتظارات مشتریان نه‌تنها افزایش قیمت خودرو نیست بلکه مردم خواستار کاهش قیمت خودروهایی هستند که به‌دلیل افزایش هزینه تمام‌شده ناشی از کاهش تیراژ تولید، بسیار گرانند.

خودروسازان افزایش قیمت را در دستور کار قرار داده‌اند، نظر شما چیست؟

در افزایش قیمت خودرو بحث رشد حداقلی یا حداکثری قیمت‌ها مطرح نیست. اکنون کاهش هزینه تمام‌شده تولید با افزایش تیراژ و تأثیر آن بر افزایش عرضه و کاهش قیمت خودرو مطرح است.

آیا تأکید بر زیان انباشته سال‌های گذشته گروکشی برای افزایش قیمت نیست؟

شورای رقابت کاری به زیان انباشته خودروسازان ندارد. ممکن است برخی شرکت‌های خودروسازی در جاهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده و اکنون بخواهند این زیان را به قیمت خودرو منتقل کنند. آنچه مشخص است قبلا براساس دستورالعملی که مورد توافق شورای رقابت و خودروسازان قرار گرفته، فرمول تعیین قیمت خودرو مشخص شده و در خوشبینانه‌ترین حالت شرکت‌های خودروسازی نیز با نرخ‌های حاصل از این فرمول قیمت‌گذاری و نه پایین‌تر محصولات خود را به بازار عرضه کرده‌اند؛ گرچه معتقدیم که در خیلی از مواقع خودروسازان قیمت‌های مذکور را رعایت نکرده‌اند. بر این اساس زیان انباشته ربطی به قیمت خودرو ندارد. باید خودروساز تنها در خودروسازی سرمایه‌گذاری کند و اگر بخواهد در سایر شرکت‌ها یا بانک‌ها سرمایه‌گذاری کرده و زیان حاصل را به تولید خودرو منتقل کند، درست نیست.

منبع: همشهری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن