Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت بنیاد بیدارگر را بیدار کنیم

بنیاد بیدارگر را بیدار کنیم

راه اندازی بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و با پیگیری نماینده وقت شهرستان اسدآباد دنبال شد و سرانجام در سال 88 به نتیجه رسید اما امروز با گذشت نزدیک به پنج سال، موجودیت این بنیاد تنها در حد یک اسم است و تنها فعالیتش برگزاری یک مراسم در سال با سخنرانی مسئولان مهمان کشوری می باشد.

به گزارش "همدان نیوز"، اساسنامه بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی در تاریخ دوازدهم آبان ماه 88 مورد تایید حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و در نهایت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

فاضل عبادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در جمع اهالی فرهنگ و هنر اسدآباد درباره بنیاد سید جمال عنوان کرده است که بنیاد سید جمال باگذشت ۴ سال تاکنون جلسه‌ای برگزار نکرده است و در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تقویت بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی شده‌ایم.

به واسطه عدم برگزاری جلسه هیات امنای بنیاد سید جمال و نبود فعالیت ملموس از طرف این بنیاد بر آن شدم تا نیم نگاهی به اساسنامه این بنیاد داشته باشم که خالی از لطف نیست چرا که با توجه به ماده ها و تبصره های موجود در اساسنامه می توان به این مهم رسید که این بنیاد تنها نامی پر طمطراق و دهن پر کن است.

در اساسنامه بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی آمده است که دفتر اصلی بنیاد در شهرستان اسدآباد در جوار بنای یادبود (یادمان) سیدجمال الدین اسدآبادی می‌باشد اما این مهم تا کنون محقق نشده و یا اگر هم دفتری وجود دارد به شکلی نامحسوس راه اندازی شده و شهروندان توان مشاهده این دفتر را ندارند.

در ماده شش اساسنامه درباره وظایف بنیاد آمده است که

۱ـ برپایی همایش‌ها، نشست‌ها، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط

۲ـ جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی و دریافت هدایای نقدی و غیرنقدی، اعم از کتاب، اسناد، مدارک، اموال، املاک و ... و استفاده از آن برای پیشبرد هدف‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی بنیاد

۳ ـ ایجاد کتابخانه مرجع در مورد سیدجمال الدین اسدآبادی در شهر اسدآباد با توجه به تفکرات و ایده‌های اتحاد اسلامی و هویت ملی

۴ ـ تأسیس اداره، نظارت و ساماندهی یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی در شهرستان اسدآباد

۵ ـ تهیه، تدوین و انتشار کتاب‌های مرجع، دانشنامه‌ها، اطلس‌ها، فیلم‌ها، لوح‌های فشرده و دیگر آثار مرتبط با منادیان اتحاد مسلمین

۶ ـ حمایت از کتاب‌ها و مقاله‌های پژوهشی و پایان نامه‌های تحصیلی پیرامون شخصیت و مبارزات سیدجمال‌الدین اسدآبادی و اعطای راتبه (بورس‌های) تحصیلی و اهداء جوایز بطور مقطعی یا سالانه به آثار برگزیده

۷ـ تأسیس گنجینه پیرامون سیدجمال‌ شناسی از طریق گردآوری آثار و مجموعه‌های مختلف داخلی و خارجی در ارتباط با سیدجمال الدین و امکان لازم جهت استفاده و بهره­برداری عموم

۸ ـ اجرا و ساماندهی طرح‌های فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ وحدت و انسجام مسلمین در سطح استانی و ملی

۹ـ شناسایی وجلب مشارکت علمی ـ فرهنگی و اجتماعی نخبگان جهان اسلام در راستای معرفی اندیشه­های اسلامی و ضد استعماری سیدجمال‌الدین اسدآبادی

۱۰ـ پیگیری و رفع موانع و معضلات تحقق اتحاد ملی و اطلاع‌رسانی در قالب میزگردهای تخصصی و بیانیه‌های علمی

۱۱ـ برگزاری حلقه‌های نقد و بررسی آثار وعملکرد روشنفکران، علما و اندیشمندان ایرانی در مواجهه با استبداد و استعمار در دوره قاجار و پهلوی

از وظابف این بنیاد است اما آنان که در شهرستان اسدآباد هستند و یا پیگیر امور و اتفاقات فرهنگی به طور قطع می توانند بر این مهم تاکید داشته باشند که این یازده بند تا کنون عملی نشده مگر برگزاری چند مراسم در رز هجدهم اسفند ماه که آنهم به منظور بهره برداری های سیاسی و حزبی شکل گرفته است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در ماده هفت اساسنامه آمده است: بنیاد می‌تواند با تصویب هیأت امناء و براساس قوانین و مقررات مربوط نسبت به تشکیل مؤسسات و شرکت‌های ارائه خدمات تخصصی، مطالعاتی، آموزشی و مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی مرتبط با وظایف بنیاد و همچنین تشکيل گروه‌های پژوهشی، فرهنگی و علمی در زمینه‌های مورد نیاز اقدام نماید.

ماده یازده اساسنامه نیز عنوان می کند که جلسات هیأت امناء به صورت عادی هر شش ماه یک بار تشکیل می‌شود. در موارد خاص جلسه فوق‌العاده به دعوت رییس هیأت امناء یا رییس بنیاد تشکیل خواهد شد.

 اما دریغ از برگزاری جلسه و اینکه هیات امنا تا کنون هیات مدیره ای را برای بنیاد معرفی نکرده و چه بسا اگر هیات مدیره ای توسطه هیات امنا معرفی میشد و چند نفر جوان در این حوزه قرار می گرفتند می توانستند تا امور بنیاد رغا زیر نظر رییس هیات امنا و دیگر اعضا دنبال کنند و قطعا چهار سال این بنیاد تعطیل نمی شد.

نکته آخر اینکه متاسفانه تاکنون این بنیاد تنها دستمایه برخی برای امور تبلیغاتی و سیاسی در شهرستان بوده و حتا برخی از عزیزان مسئول که پستی خالی برای دوستان و نزدیکان نمی یافتند از این بنیاد و همایش سید جمال استفاده می کردند و در آن زمان شاهد عناوینی چون دبیر اجرایی و .... بودیم که البته این نیز بگذرد.

حال می طلبد که مسئولان استان و به خصوص حضرت آیت الله محمدی فکری به حال این بنیاد کنند و نگذارند که این ظرفیت تعطیل شود و با استفاده از بنیاد و نیروهای توامند افکار، اندیشه ها و آثار بیدارگر مشرق زمین را به دنیا معرفی کنند چرا که آیت الله محمدی نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رییس بنیاد بوعلی تجربه گرانقدری در این زمینه دارند و می توانند بنیاد سید جمال را احیا کنند.

محمد مهدی خلجی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن