Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش ورزش همدان در سوگ مدیری لایق و توانمند

ورزش همدان در سوگ مدیری لایق و توانمند

ورزش همدان این روز‌ها در سوگ مدیر لایق، توانمند و اخلاق‌مدار خود، سردار شهید علیرضا شمسی‌پور، عزادار است...

به گزارش "همدان نیوز"، خبر شهادت سردار شهید علیرضا شمسی‌پور، پیشکسوت پاسدار، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم در جریان عملیات تفحص شهدای والفجر ۴ در ارتفاعات کانی‌مانگا در منطقه پنجوین عراق ورزش همدان را در فراق مدیری لایق، توانمند و اخلاق‌مدار سوگوار کرد.

شهید شمسی‌پور با سابقه‌ای طولانی در دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در ۸ سال دفاع مقدس و افتخار هم‌رزمی و هم‌سنگری با سرداران شهید علی چیست‌سازیان و حسین همدانی در تیپ انصارالحسین همدان و همچنین حضور در جبهه سوریه در لباس مدافع حرم و نیز فعالیت در زمینه تفحص شهدا در مناطق جنگی، هیچگاه سنگر جنگ نرم را خالی نگذاشت و با مدیریتی جهادی و حضوری فعال در عرصه فرهنگ و ورزش استان به فرماندهی جوانان همدانی در مقابله با تهاجم فرهنگی پرداخت.

جدا از عملکرد موفق این شهید بزرگوار در عرصه ورزش استان، آنچه از وی در ذهن همکاران و شاگردانش به جا مانده و جملگی از آن به نیکی یاد می‌کنند اخلاق، رفتار و منش نیک ایشان است.

 رئوف و بخشنده

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان همدان در گفت‌وگو با همشهری شهید علیرضا شمسی‌پور را با صفاتی چون خیرخواه، رئوف، افتاده‌حال و بخشنده وصف می‌کند.

علی ثقفی، که در سال ۹۲ جانشین شهید شمسی‌پور در هیأت دوچرخه‌سواری همدان شد، با بیان اینکه دوچرخه‌سواری همدان موجودیت خود را مدیون ایشان است در رابطه با رأفت و خیرخواهی این شهید بزرگوار می‌گوید: با آنکه شهید شمسی‌پور ۲۰ سال ریاست هیأت را بر عهده داشت و همچنان کمیته تریال فدراسیون را مدیریت می‌کرد یکی از مشوقان اصلی من برای حضور در انتخابات این هیأت بود.

وی ادامه می‌دهد: در طول ریاستم در هیأت دوچرخه‌سواری شهید شمسی‌پور همه تجربیات خود را که در مدت ۲۰ سال ریاستش به دست آورده بود با رویی گشاده در اختیارم می‌گذاشت و با توصیه‌های خود راه موفقیت را به من نشان می‌داد؛ در حالی که برخی از افراد چنین منشی ندارند و موفقیت فرد دیگری را در عرصه فعالیت خود برنمی‌تابند.

ثقفی برای وصف بزرگ‌منشی و افتاده‌حالی شهید شمسی‌پور یک خاطره نقل می‌کند و می‌گوید: میزبانی یکی از مسابقات دوچرخه‌سواری را در استان همدان برعهده گرفته بودیم اما در بخش داوری با کمبود نیرو مواجه شدیم. شهید شمسی‌پور در حالی که دو دهه ریاست این هیأت را برعهده داشت و همچنان رئیس کمیته تریال فدراسبون بود برای آنکه مسابقات به بهترین شکل در همدان برگزار شود لباس داوری بر تن کرد و بدون آنکه احساس کند از شأن و منزلتش کاسته می‌شود مانند یک فرد عادی به دنبال رتق و فتق امور بود.

وی با اشاره به اینکه رفتار و منش شهید شمسی‌پور باید الگوی مدیران ورزش استان باشد اضافه می‌کند: افتخار می‌کنم مسئولیت هیأتی را برعهده گرفتم که ایشان بیش از ۲۰ سال در این هیأت منشأ خیر بودند و کار من را در ادامه راه هموار و راحت کردند.

توجه به ورزشکاران بی‌بضاعت

دبیر هیأت فوتبال استان همدان هم شهید شمسی‌پور را عامل موفقیت فوتبال استان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ می‌داند.

مهدی بوجاریان با بیان اینکه سال‌ها فعالیت ایشان در باشگاه فجر، هیأت فوتبال و باشگاه پاس به تقویت فوتبال استان انجامید به همشهری می‌گوید: شهید شمسی‌پور همواره بدون چشم‌داشت مادی مسئولیت قبول می‌کرد و در آن مسئولیت هم موفق بود.

بوجاریان ادامه می‌دهد: به عنوان مربی فوتبال تیم‌هایمان بار‌ها در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند، اما کوچک‌ترین بی‌احترامی از ایشان نسبت به تیم مقابل یا داور ندیدم.

وی که سا‌ل‌ها مسئول برگزاری مسابقات ورزشی آموزشگاه‌های همدان بوده است عنوان می‌کند: هرگاه مسابقاتی در سطح آموزشگاه‌ها در رشته‌های ورزشی مختلف برگزار می‌شد شهید شمسی‌پور با تمام مشغله‌های خود به تماشای این مسابقات می‌آمد. وقتی علت را از ایشان جویا شدم پاسخ داد: در میان این بچه‌ها استعدادهایی وجود دارد که شاید به خاطر مشکلات مالی و بضاعت اندک خانواده‌هایشان نتوانند به فعالیت در باشگاه روی بیاورند و من باید آن‌ها را شناسایی و راه ورودشان را به ورزش قهرمانی هموار کنم.

دبیر هیأت فوتبال استان همدان اظهار می‌کند: وصف بزرگی علیرضا شمسی‌پور در همه کشور پیچیده است و همه از او به نیکی یاد می‌کنند. فردای شهادت ایشان برای برگزاری کلاس‌های آسیا ویژن در استان ایلام بودم. در ابتدای جلسه رئیس هیأت فوتبال ایلام خاطره‌ای از ایشان تعریف کرد و گفت در سفر حج با شهید شمسی‌پور همسفر بودم. وقتی اعضای کاروان شب‌ها برای گردش از هتل بیرون می‌رفتند شهید شمسی‌پور در هتل می‌ماند و می‌گفت باید قرآن را در جوار خانه خدا ختم کنم.

خوش‌رویی

سرپرست سابق باشگاه الوند و دبیر ورزشی خبرگزاری فارس در همدان در گفت‌و‌گو با همشهری بارز‌ترین خصوصیت شهید شمسی‌پور را خوش‌رویی عنوان می‌کند و می‌گوید: بار‌ها در مسابقات ورزشی، نشست‌های خبری و سفرهای زیارتی با شهید شمسی‌پور همراه بودم، اما به یاد ندارم که حتی یک‌بار چهره ایشان را بدون لبخند دیده باشم.

فرشید گل‌محمدی، که سابقه سرپرستی تیم فوتسال علیصدر را هم در زمان مربیگری شهید شمسی‌پور در کارنامه خود دارد، درباره شخصیت والای ایشان می‌گوید: بزرگ‌منشی و رفتار مؤدبانه ایشان در مسابقات لیگ بر‌تر فوتسال، که گاه به محل درگیری مربیان و تماشاگران تبدیل می‌شد، همه اهالی فوتسال را به حیرت وا داشته بود؛ تا جایی که مربی بزرگی چون صادق ورمزیار، سرمربی تیم فوتسال علم و ادب مشهد، در مسابقات رو در رو به شهید شمسی‌پور‌ ادای احترام می‌کرد و به استقبال ایشان می‌آمد.

عضو خانه مطبوعات همدان با بیان اینکه ولایت‌مداری شهید شمسی‌پور زبانزد خاص و عام بود خاطرنشان می‌کند: زمانی که ایشان رئیس هیأت دوچرخه‌سواری بود هر سال در سالگرد رحلت امام(ره) گروهی از دوچرخه‌سواران استان را راهی حرم ایشان می‌کرد و برای اینکه حرمت دوچرخه‌سواران استان حفظ شود با هزینه خود بهترین هتل را برایشان در طالقان تدارک می‌دید. ضمن آنکه ایشان بار‌ها از جیب خود برای ورزش همدان هزینه کردند و هیچگاه به فکر مسائل مالی نبودند.

گل‌محمدی بهترین خاطره خود از شهید شمسی‌پور را دیدار اتفاقی ایشان در عاشورای سال گذشته در کربلای معلا ذکر می‌کند و می‌گوید: با آنکه ایشان به عنوان فرمانده در جبهه سوریه به شدت درگیر بودند خود را در عاشورا به کربلا رساندند. حال ایشان بسیار عجیب بود و در حالی که به شدت گریه می‌کردند از امام حسین(ع) تقاضای وصال همرزمان شهید خود را داشتند.

پشتیبان و حامی شاگردان

یکی از شاگردان شهید شمسی‌پور در عرصه فوتبال با بیان اینکه با شهادت وی پشتیبان بزرگ خود را از دست داده است، می‌گوید: شهید شمسی‌پور برای ما نه یک مربی، بلکه یک پدر بود. ایشان هیچ‌گاه پشت شاگردان خود را خالی نمی‌کرد و در مشکلات مختلف پشتیبانشان بود.

علیرضا رضایی‌الوند ادامه می‌دهد: در سخت‌ترین شرایط اگر از ایشان کمک می‌خواستیم دریغ نمی‌کرد و تا رفع مشکل ما را تنها نمی‌گذاشت.

این فوتبالیست مطرح همدان با اشاره به اینکه بزرگان فوتبال همدان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ از جمله احمد جمشیدیان، هادی بلوری، بابک صمدیان، حجت چهاردولی و حمید سراج دست‌پرورده ایشان بودند در رابطه با حسن خلق شهید شمسی‌پور می‌گوید: در طول سال‌ها شاگردی ایشان یک بار هم اخم را در صورتشان ندیدم و در بد‌ترین شرایط سر خود را پایین می‌انداختند و می‌خندیدند.

وی اضافه می‌کند: اگرچه شهادت آرزوی همیشگی شهید شمسی‌پور بود و از اینکه ایشان به آرزوی خود رسیدند و به این افتخار نائل آمدند خوشحالم، اما باید بگویم ورزش همدان بزرگ‌مردی را از دست داد که جانشینی برایش پیدا نمی‌شود.

گزارش از محمد حسامی

منبع: همشهری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن