Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری دیوار فروریخته امامزاده محسن همدان کی ترمیم می‌شود؟

مسئولان نظاره‌گر تخریب تدریجی بنای تاریخی؛
دیوار فروریخته امامزاده محسن همدان کی ترمیم می‌شود؟

در ایام عید تصاویر و اخباری مبنی بر فروریختن دیوار امامزاده محسن(امامزاده کوه) همدان در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، امامزاده محسن همدان در 15 کیلومتری شهر همدان واقع شده که بنای آن به دوران ایلخانی و سده هفتم هجری برمی گردد و آرامگاه محسن بن علی النقی بن الحسین بن زید بن الحسن المجتبی (ع) است.

قرار گرفتن این امامزاده در دره ای سرسبز و منطقه ای خوش آب و هوا باعث شده که همه ساله گردشگران زیادی در طول سفر خود به همدان میهمان امامزاده محسن شوند؛ به نوعی می توان گفت این امامزاده نمادی از گردشگری مذهبی، طبیعی شهر همدان به شمار می رود.

بدون شک دوام این بنای تاریخی و مذهبی که مورد اقبال مردم و مسافران است نیاز به توجه کافی و نگهداری از آن از سوی دستگاه‌ها و نهادهای متولی دارد.

همدان در واپسین روزهای تعطیلات عید نوروز شاهد بارش رحمت الهی بود اما پیش از اینکه مسئولان چاره ای برای حفظ بناهای مهم و در امان ماندن بافت تاریخی آنها از گزند رطوبت باشند، یکی از همین بناها قربانی بی توجهی شد و با وجود اینکه نفوذ رطوبت در بافت سکوی این مجموعه در سال گذشته قابل مشاهده بود و با توجه به این موضوع آوار شدن دیوار آن پیش بینی می شد، اقدامی برای ترمیم آن صورت نگرفت و بارش باران موجبات فروریختن سکوی بنا را که در قسمت شمال غربی آن واقع شده، فراهم کرد.

ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه استان متولی نگهداری بناهای تاریخی و مذهبی هستند اما هر دو نهاد، بارش باران را مقصر فرو ریختن بخشی از این بنا می دانند در حالیکه شاید جمله معروف "پیشگیری بهتر از درمان است" برای جلوگیری از تخریب این بنا نیز مصداق داشته باشد و نهادهای متولی می توانستند با برنامه‌ریزی قبلی و اختصاص اعتباری مشخص و شاید کمتر از اعتبار ترمیم یک بنا، از صرف هزینه‌های اضافی در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" جلوگیری کنند.

با گذشت دو روز از پایان رسمی تعطیلات نوروزی به گفتگو با معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان پرداختیم تا علت ریزش قسمتی از این بنا را جویا شویم.

بهرام توتونچی در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، در ابتدا با بیان اینکه سابقه این تخریب به سال گذشته بر می گردد، گفت: چنین تخریبی پارسال هم وجود داشت و قرار بر این بود که اوقاف و امور خیریه نسبت به سکوسازی و ترمیم آن اقدام کند اما به دلیل محدودیت‌های مالی این اقدام صورت نگرفت.

وی ادامه داد: شکاف موجود از سال گذشته تا امروز به علت بارش برف و باران در ایام زمستان و بهار امسال عمیق تر شد تا جایی که شاهد آوار آن در چند روز گذشته بودیم.

توتونچی با بیان اینکه سکوی شمال غربی امامزاده محسن متعلق به اواخر دوره پهلوی است و در آن زمان به مجموعه امامزاده محسن به عنوان حیاط یا فضای باز مقابل بنای اصلی اضافه و دورچینی شده است، یادآور شد: در کف سازی این سکو از جالیز استفاده شده که به تنهایی مصالح خوبی نیست و باید با ماسه نرم ترکیب و در این بستر بدون ملاط کف سازی شود همانطور که در کف خیابانها چنین اقدامی انجام می شود.

وی افزود: به هیچ عنوان نباید از ماسه سیمان و ماسه آهک برای کف سازی در چنین محوطه ای استفاده شود؛ شاید در معابر و خیابانها نفوذ آب چندان با اهمیت نباشد اما در یک بنای تاریخی باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا از تخریب آن جلوگیری شود.

معاون میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه در منطقه امامزاده کوه بارندگی شدیدتر از دیگر مناطق است و برفی که می بارد به تدریج به بافت نفوذ می کند، اظهار داشت: جالیز رطوبت را به لایه های زیرین خود نفوذ می دهد و چون منطقه سرماخیز و برودت زیاد است متأسفانه پشت دیوار تجمع رطوبت صورت گرفته و دراثر یخ زدگی بخشی از این دیوار قدیمی فررو ریخته و تخریب شده است.

وی با بیان اینکه بازدیدی از بنا در ایام عید نوروز صورت گرفت، خاطرنشان کرد: قرار بر این است که جلسه ای در فرمانداری همدان برگزار و تصمیماتی در راستای ترمیم بنا اتخاذ شود.

توتونچی گفت: تا کنون هیچ گونه اقدامی برای ترمیم انجام نشده اما امید می رود که روند کار به شکلی باشد تا با اعتبار ضربتی این ترمیم انجام شود.

وی ادامه داد: این مکان طرح تفضیلی برای گسترش فضا دارد که طرح آن ابلاغ شده و قرار بر این است امور زیربنایی و عمرانی بر اساس این طرح پیش برود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ترمیم این بنا به اعتبار چندانی نیاز ندارد، تصریح کرد: هنوز سنگهای سکو موجود است و وجود جالیز در این منطقه و بارندگی ها می تواند صدمه را تشدید کند لذا باید پس از سکوسازی، کف سازی روی آن مدیریت و شیب راهه‌هایی برای هدایت آب به سمت شبکه آبهای سطحی در این کف سازی لحاظ شود تا شاهد نفوذ آب به داخل نباشیم.

وی تأکید کرد: پس از برگزاری جلسه هماهنگی در فرمانداری، تصویب اعتبارات و مشخص شدن دستگاه متولی، ترمیم این بخش از امامزاده محسن آغاز خواهد شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن