Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی دبیری جشنواره شغل من نیست و پولی بابت آن نمی گیرم

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان:
دبیری جشنواره شغل من نیست و پولی بابت آن نمی گیرم

دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: دبیری جشنواره تئاتر شغل من نیست و پولی بابت این مسئولیت دریافت نمی کنم.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، شهرام کرمی در جمع خبرنگاران در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد مرحوم علی وزینی، اظهار داشت: این خبرنگار جوان خوب و محجوب در سال های قبل در پوشش اخبار جشنواره تلاش فراوانی داشت.

وی یادآور شد: شور و اشتیاق خوبی بین هنرمندان استان قابل مشاهده است و اشتیاق مدیران نیز در هیچ یک از استانها به اندازه همدان دیده نمی شود.

کرمی همچنین تصریح کرد: بعد از 23 دوره برگزاری جشنواره و آغاز برگزاری آن در همدان، این جشنواره را به نام همدان می شناسند.

وی با اشاره به مشکلات تخصیص اعتبار به جشنواره، اظهار داشت: معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان بر این موضوع تأکید داشت که اگر مسئولان هم جشنواره را نخواهند، مردم طالب برگزاری جشنواره هستند و با توجه به این موضوع امضای تفاهم نامه پنج ساله برگزاری جشنواره در همدان، بدیهی و طبیعی است.

کرمی به برگزاری جشنواره با وجود مشکلات مالی کشور اشاره کرد و افزود: با تعاملات به عمل آمده در استان همدان جشنواره در دوره های قبل به خوبی برگزار شد.

وی با بیان اینکه سعی شده هر جشنواره نسبت به دوره قبلی یک قدم جلوتر باشد، گفت: اگر جشنواره از دوره قبل بهتر نباشد باید پاسخگو باشیم بنابراین باید رضایت مخاطب را به دست آوردیم.

کرمی با بیان اینکه جشنواره در طول هفت سال گذشته رشد کرده اما اعتبارات و امکانات رشد نیافته است، یادآور شد: یک سالن مناسب در دوره قبلی جشنواره در همدان افتتاح شد و امید می رود در سالهای آینده نیز امکانات تجهیز شود.

دبیر جشنواره بیست و سوم با اشاره به اینکه جشنواره در شش یا هفت روز نمی تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد، اظهار داشت: شعار جشنواره «مهر بر صحنه کودکی» با اتکار به مهربانی پیامبر اکرم (ص) است.

وی با بیان اینکه جشنواره در یک هفته برگزار می شود، اظهار داشت: جشنواره می تواند در سالهای آینده در 10 روز برگزار شود و سه روز آغازین به اجرای گروه های همدانی اختصاص یابد.

کرمی با اشاره به اینکه بخش خردسال امسال به صورت مسابقه برگزار می شود، گفت: مسابقه تئاتر کودک، نوجوان، خردسال، تئاتر بین الملل، خیابانی، نمایشنامه نویسی و کارگاه های نمایشی از جمله بخش های جشنواره هستند.

وی به حضور 14 کشور دنیا در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: 10 اثر خارجی از آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، آفریقا، ایران- فرانسه و ایران –آلمان، استرالیا، اسپانیا، جمهوری چک و روسیه در طول جشنواره اجرا خواهد شد.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان همچنین تصریح کرد: میهمانانی از ترکیه، کنیا، الجزایر، فرانسه و سوئد در جشنواره حضور خواهند داشت.

کرمی با بیان اینکه 550 هنرمند در 50 گروه نمایشی در جشنواره حضور خواهند یافت، اظهار داشت: نمایش ها در 160 اجرا و 12 مکان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مراسم افتتاحیه جشنواره ساعت 18 دوشنبه 22 آذرماه به صورت مردمی در سالن ابن سینای نمایشگاه بین المللی و مراسم اختتامیه نیز روز 27 آذر ماه در سالن ابن سینا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه شش کارگاه نمایشی با حضور اساتید خارجی و داخلی برگزار خواهد شد، گفت: شش عنوان کتاب همزمان با جشنواره رونمایی خواهد شد که برخی از این کتاب ها برنده جایزه علمی شده اند.

کرمی با اشاره به اینکه نمایشنامه اوراند هریس در جشنواره رونمایی می شود، خاطرنشان کرد: نمایشگاه عکس و پوستر شامل 60 اثر هنری در دوره بیست و سوم جشنواره برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک ونوجوان برای اولین بار در سال 1298 از سوی جبار باغچه بان اجرا شد، گفت: سمینار پژوهشی صد سالگی تئاتر ایران و گردهمایی تخصصی هنرمندان تئاتر ایران با حضور دختر این هنرمند در روز 24 آذر ماه برگزار می شود.

دبیر جشنواره بیست و سوم با بیان اینکه دو استاد شناخته شده تئاتر دنیا به هیئت داوری اضافه شده اند، یادآور شد: دو کارگردان شناخته شده ایتالیایی و سوئدی  در کنار هنگامه مفید و بهرام شاه محمدلو آثار را در بخش کودک داوری خواهند کرد.

وی افزود: امسال بزرگداشت رضا فیاضی هنرمند تئاتر و تلویزیون در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار خواهد شد.

کرمی با بیان اینکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست پذیرش دبیری جشنواره را به من پیشنهاد دادند، گفت: هنرمندان همدان و تهران نپذیرفتند که من دبیر جشنواره باشم؛ شغل من چیز دیگری است و پولی بابت جشنواره نمی گیرم و به عنوان شغل به جشنواره نگاه نمی کنم.

وی در خصوص طراحی پوستر جشنواره، اظهار داشت: اگر طرح به یک فرد غیر حرفه ای پیشنهاد می شد، حرف دیگری بود اما طراح پوستر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، داور پوستر جشنواره تئاتر فجر است.

دبیر جشنواره بیست و سوم با بیان اینکه طرح در کمیته ای مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: سبک کار در این دوره نسبت به دوره های قبل متفاوت است و بر خلاف نظر برخی منتقدان، معنا و ایده دارد.

وی با بیان اینکه لوگوی جشنواره مناسب و بین المللی نیست، تصریح کرد: لوگوی جشنواره جنبه عمومی دارد و بیشتر نوعی بازی است تا تفکر.

کرمی با اشاره به اینکه در برگزاری جشنواره مشکلاتی وجود داشته و دارد، گفت: مدیر مرکز هنرهای نمایشی نگرانی هایی در خصوص تمایل مدیران استان برای برگزاری جشنواره داشتند اما جلسات متعددی در ایام منتهی به جشنواره برگزار شد.

وی ادامه داد: هنوز برخی از مدیران استان به ضرورت برگزاری جشنواره پی نبرده اند و نگرانی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به این دلیل بود.

وی افزود: نگاه به هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان نگاه حرفه ای و تخصصی است و همواره در جشنواره از هنرمندان تئاتری استفاده می شده و پس از این نیز چنین خواهد بود؛ اعتقاد ما بر این است که نمی توان برای تئاتر از هنرمندان سینما استفاده کرد.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه یکی از بخش های خوب جشنواره حضور داوران کودک و نوجوان بود، خاطرنشان کرد: در دو یا سه سال گذشته از  سوی پیشکسوتان انتقادی در خصوص داوری کودکان و نوجوانان مطرح شد و معتقد بودند که داوران کودک باید آزادانه آثار را انتخاب کنند.

وی در ادامه یادآور شد: در جمع بندی جشنواره به این نتیجه رسیدیم که داوری کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره حذف شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن