Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی همدان مدل شادی و نشاط برای کودکان شود

دستیار ویژه رئیس جمهور:
همدان مدل شادی و نشاط برای کودکان شود

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با اعضای شورای سیاستگذاری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که با شعار کودک و حقوق شهروندی و اجتماعی از ۲۸ آبان تا ۴ آذر در همدان برگزار می شود، دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، شهیندخت مولاوردی در این دیدار گفت: یکی از دغدغه‌های این حوزه تربیت و آموزش شهروندی است و همواره تاکید میکنیم که این مهم از دوران کودکی، سنین پایه و از خانواده باید آغاز شود تا ماندگاری لازم را داشته باشد.

جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از رویدادهای مهمی است که می توان بسیاری از اهداف را در آن قالب پیگیری کرد و از این فرصت برای جا انداختن و ترویج ایده ها و راهکارهای ضروری بهره جست.

وی افزود: کشورهایی که تجربه موفقی در مورد آموزش شهروندی دارند قالب بازی را برای آموزش مفاهیم و آموزههای حقوق شهروندی به کودکان انتخاب کرده اند. در این زمینه برنامه های مشترکی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش داریم و بزودی تفاهم نامه ای را با این وزارتخانه امضاء خواهیم کرد.

مولاوردی خاطرنشان کرد: طرحی را برای برگزاری جشنواره ملی حقوق شهروندی داریم که نشاط بخشی و امیدآفرینی یکی از مهمترین هدف های آن است و با وضعیت و شرایطی که از لحاظ شاخص امید اجتماعی و اعتماد عمومی قرار داریم، ضروررت عملیاتی کردن چنین برنامه هایی به شدت احساس می شود. این جشنواره یک برنامه سه ساله است که رویدادهای مختلفی را پوشش می دهد.

وی تاکید کرد: برنامه های جانبی شاد و نشاط آوری که در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان پیش بینی شده‌اند، از جمله شادپیمایی، تریلر(نمایش سیار)، اختصاص پارک به تئاتر کودکان و... در همدان، نیاز جامعه امروزی ما و نیاز کودکان و نوجوانان ماست که می تواند به عنوان مدلی برای سایر استانهای کشور مطرح شود. از بعد بین المللی با توجه به تلاش ها و سناریوهایی که برای ایران هراسی در دنیا در جریان است، اگر بتوانیم با اینگونه رویدادها و واقعیت های موجود و توان و زیبایی های جامعه ایرانی را به نمایش بگذاریم، ذهنیتها و نگاههای منفی جای خود را به تحسین و تشویق خواهد داد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی هم در این نشست با اشاره به اهمیت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: این جشنواره از شهر همدان آغاز شد و مردمی‌ترین جشنواره‌ تئاتری است که در کشور برگزار می‌شود و بیش از صد هزار نفر مخاطب کودک و خانواده دارد. این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که با وجود پتانسیل خوبی که سالن‌های استان همدان دارد، ما به دلیل علاقه و تعصب مردم و مسئولانش، همیشه شرمنده مخاطبانش هستیم.

شهرام کرمی با تاکید بر  اینکه تقریبا شش سالی است که جشنواره در اسیتیج ثبت جهانی شده است، بیان کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جشنواره منحصر به فردی در منطقه است و با اینکه عمر تئاترهای کودک و نوجوان در دنیا چندان طولانی نیست، ما صدمین سال  تئاتر کودک و نوجوان ایران را جشن گرفته و این رویداد را به فال نیک می‌گیریم.

مریم کاظمی که دومین سال است که دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را برعهده دارد هم گفت: یکی از چیزهایی که امسال به عنوان شعار جشنواره در نظر گرفته‌ایم تا به عنوان چراغ راهنما از آن بهره ببریم توجه به حقوق کودکان است که تحت عنوان «کودک و حقوق اجتماعی» برای جشنواره تعیین شد، البته به پیشنهاد استانداری همدان «کودک و حقوق شهروندی» هم به این شعار اضافه شد.

وی افزود: در کنار بخش‌های مختلفی که جشنواره برگزار می‌کند، امسال جشنواره ویژگی خاصی دارد چراکه که خواسته‌ایم که با توجه به شعار برنامه‌های جنبی را به جشنواره اضافه کنیم و به نوعی از مددجویانی که در کانون اصلاح و تربیت هستند و نمایشی دارند، حمایت داشته باشیم. ما همچنین در این دوره در غیر از بخش مسابقه‌ای که هر ساله در همدان برگزار می‌شود، از سه نمایش برگزیده جشنواره دانش‌آموزی دعوت کرده‌ایم تا در بخش جنبی آثارشان را اجرا کنند.

دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد: ما تمایل داشتیم از کودکان مناطق محروم، کودکان جمعیت‌های امام علی و کودکانی که جمعیت‌های خیریه کار می‌کنند برای حضور در جشنواره دعوت کنیم و بر همین اساس هم پوستر جشنواره را در مناطق محروم همدان رونمایی کردیم که خوشبختانه این امر با استقبال بسیار خوبی هم روبه‌رو شد.

وی اعلام کرد: شعار جشنواره در راستای حقوق شهروندی است و ما خواستیم با این شعار، یادآوری کنیم که در مقابل کودکان مواظب صحبت کردنمان باشیم، ما باوجود مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که وجود دارد نباید بچه‌ها را نگران کنیم و آینده‌نگری و امید آنها را از بین ببریم.

کاظمی یادآور شد: تئاتر برای ایجاد روزنه امید است تا ما را در راستای خلاقیت، رشد، فکر و ایجاد اندیشه برای یافتن راه‌حل راهنمایی کند. ما همه اینها را در یک شعار کلی آوردیم تا کودکانمان را از حق دیدن تئاتر محروم نکنیم. احترام به تئاتر برای همه ما یک تکلیف است.

‌ معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان هم در این جلسه مهم‌ترین رویداد این روزهای استان همدان را «همدان ٢٠١٨» و انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی معرفی کرد.

سید سعید شاهرخی همچنین یکی از مهم‌ترین رویداد‌های استان را نشست آسیایی  دانست که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و ٣٣ نماینده کشورهای مختلف برگزار شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با اشاره به برنامه‌های گردشگری این استان که با توجه به ظرفیت‌های هنری و گردشگری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در استان همدان هر ساله برگزار می‌شود و بیست و پنجمین دوره برگزاری آن مصادف با صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود که برای ما به عنوان استان میزبان، از اهمیت خاصی برخوردار است. این جشنواره ربع قرن سابقه دارد و از رویدادهای بااهمیت فرهنگی است که امسال هم از ٢٩ آبان تا ٤ آذرماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها در این جشنواره بحث حقوق شهروندی و حقوق کودک است تاکید کرد: در استان همدان موضوع شهروندی جدی گرفته شده و در اداره امور اجتماعی، کار به صورت جدی دنبال می‌شود.

شاهرخی همچنین در سخنانش از تشکیل مجمع عمومی با حضور جوانان علاقه‌مند حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از تشکل‌های مختلف خبر داد و آنها را سفیرانی برای دنبال کردن سیاست‌های دولت دانست.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی، احزاب، اعضای شورای شهر و عناصر فعال در سازمان‌های مردم نهاد، هسته‌ای را در مرکز استان تشکیل دادند و کارگروه‌هایی بوجود آمد که درباره سیاست‌ها و برنامه‌های دولت صحبت می‌کنند. ما تصمیم داریم این افراد را با حضور شخصیت‌های ملی به صورت فصلی گردهم آوریم.

رییس بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد همدان هم در این دیدار گفت: همدان با توجه به سابقه فرهنگی و تاریخی خوبی که دارد پایگاه مناسبی برای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است. ما معتقدیم بخش عمده نشاط اجتماعی از طریق کودک و نوجوان ایجاد می‌شود و به همین دلیل هم برای رونمایی پوستر جشنواره به مناطق حاشیه شهر رفتیم.

وی با درخواست حمایت از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، تصریح کرد: امسال با کاروان شادپیمایی با برنامه موسیقی و حضور عروسک‌ها و کودکان  مراسم شادی‌بخشی خواهیم داشت. من به عنوان مسئول دبیر شورای فرهنگ عمومی استان وظیفه ایجاد شادی و نشاط اجتماعی دارم که این امر با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطابقت دارد و یکسان است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد همدان  تصریح کرد: این جشنواره با حضور گروه‌هایی از کشورهای مختلف، هم آبروی نظام، هم آبروی مردم همدان و هم آبروی کشور است و قطعا تاثیرات اجتماعی‌ مثل شادی به دنبال دارد و به لحاظ هنری و علمی، تعامل و تبادلی میان ایران و کشورهای دنیا به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: به دنبال چنین رویدادهایی گردشگر جذب می‌شود و ظرفیت‌های هنری ما معرفی می‌شود و در نهایت بحث اشتغال و اقتصاد با فرهنگ و هنر این کشور پیوند می‌خورد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن