Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی پروژه‌های فرهنگی در همدان جان گرفت

پروژه‌های فرهنگی در همدان جان گرفت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: اجرای تعدادی از پروژه‌های فرهنگی که در سال‌های گذشته تعطیل شده بود، در سال گذشته و امسال پیگیری شده و عملیات عمرانی در این طرح‌ها به طور مجدد آغاز شده است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، احمدرضا احسانی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه اصحاب رسانه استان همدان نسبت به سایر استان ها جلوتر هستند، اظهار کرد: خبرنگاران در شرایط سخت اقتصادی و به دنبال آن حمایت‌های محدود دستگاه‌ها از مطبوعات، به خوبی وظایف خود را انجام دادند.
وی با بیان اینکه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، برنامه‌های فرهنگی و هنری به دو شکل فیزیکی و مجازی پیش‌بینی شد، اظهار کرد: در این ایام چهار جشنواره ملی استندآپ کمدی، شعر طنز، کاریکاتور و آیه‌های بهشتی در استان برگزار شد.
احسانی با بیان اینکه ۵۰۰ اثر از ۲۶ استان به دبیرخانه جشنواره کاریکاتور ارسال شد، خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل تنها برنامه فصل بهار، برگزاری اردیبهشت مفاخر بود اما امسال برنامه‌های بیشتری اجرا شد.
وی در خصوص پیش‌بینی برنامه‌های اداره کل از پایان شهریورماه امسال خبر داد و افزود: تالیفات کتاب سال ۹۷ و ۹۸ در استان، امسال انجام و جشنواره آواها و نواها در دهه آخر ماه صفر با رویکرد موسیقی عاشورایی برگزار خواهد شد.
احسانی با بیان اینکه تمام جشنواره‌ها در حال تعلیق است، اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در قالب طرحی تحت عنوان فصل امید برنامه‌ریزی شده است و چون امکان حضور هنرمندان از سایر کشورها در حال حاضر وجود ندارد، گروه‌های نمایشی در آذرماه تحت پوشش جشنواره در استان‌ها به اجرا خواهند پرداخت و پس از انجام داوری، از گروه‌های منتخب حمایت خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه از گروه‌های نمایشی همدان به طور ویژه حمایت می‌شود، گفت: اعتباراتی نیز برای تجهیز سالن‌های استان در ایام پیش‌رو، تامین خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه هزینه بیمه ۷۰۰ نفر از اصحاب رسانه در سه ماهه ابتدایی امسال پرداخت شد، اظهار کرد: وزارت ارشاد در این مدت ۱۲۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داد.
احسانی افزود: میزان مبلغ اشتراک نشریات در سال ۱۲۰ میلیون تومان است و با وجود اینکه قرار بود تا پایان سال قبل اعتبار لازم برای پرداخت معوقات سال۹۶ و ۹۷ اختصاص یابد که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاد اما هزینه اشتراک ۹ ماهه سال ۹۸ پرداخت شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه اولین کنسرت آنلاین کشور اسفندماه در همدان برگزار شد، اظهار کرد: انجمن موسیقی استان از جمله هنرمندان تحصیل‌کرده در این رشته هستند.
وی همچنین تصریح کرد: تلاش ما این بوده که مجوز انجمن موسیقی به شرکت‌های واسط اختصاص داده شود تا بتوانند کنسرت برگزار کنند و تلاش ما این است که از گروه‌های موسیقی استان حمایت شود.
احسانی با بیان اینکه در بخش عمرانی، پروژه‌های فرهنگی استان نزدیک به شش سال تعطیل بود، یادآور شد: مجتمع شهدای گمنام رزن، مجتمع شهید مظاهری مریانج و مجتمع زنگنه رزن در این سال‌ها به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شده بود و به دنبال این هستیم که اعتباراتی را برای تجهیز این مجتمع‌های فرهنگی و هنری و افتتاح آن در سال جاری جذب کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: پروژه موزه هنرهای معاصر به مدت پنج سال تعطیل شده بود که خوشبختانه احیا شد و چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون اعتبار در سال قبل به پروژه اختصاص یافت و پیشرفت فیزیکی از ۱۶ درصد به ۵۰ درصد رسید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در سال جاری نیز پنج میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تجهیز این موزه ۳۰ میلیارد تومان است که در صورت افتتاح این طرح تا پایان امسال یا تا پایان کار دولت، این میزان اعتبار دریافت خواهد شد.
احسانی در خصوص وضعیت تالار بزرگ شهر نیز گفت: این طرح در سال ۸۸ تصویب شد و متاسفانه طرح به تعطیلی کشید و نقشه تغییر کرد اما چون همدان سالن همایش‌های بزرگ ندارد، نقشه موردقبول نبود و پیگیر این هستیم که اعتبارات برای آغاز مجدد پروژه و احداث سالن دو هزار نفره در این مجموعه جذب شود.
وی ادامه داد: درگزین و فامنین مجتمع فرهنگی و هنری ندارند که در شهرستان فامنین، طرح به مناقصه گذاشته می‌شود و با مشخص شدن پیمانکار و جذب پنج میلیارد تومان اعتبار ملی، این طرح به احتمال زیاد تا یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه طرح سالن سینمای روباز اسدآباد در یک زمین بیش از دو هزار متر پیش بینی شده بود، خاطرنشان کرد: با تملک دو منزل مسکونی در این منطقه، پروژه اجرا و اعتبارات از سازمان سینمایی برای تجهیزات آن دریافت خواهد شد.
احسانی افزود: تمام مجتمع‌های استان در حال تعمیر و تجهیز هستند تا با تجهیزات بیشتر آماده فعالیت شوند.
وی با بیان اینکه هفت سالن ۵۰ تا ۲۰۰ نفره و یک سالن ۶۰۰ نفره در پروژه تجاری، فرهنگی اسکای‌مال همدان پیش‌بینی شده است، یادآور شد: هزار و ۱۰۰ صندلی در این پروژه در نظر گرفته شده که تعداد صندلی‌های سالن‌های فرهنگی را دو برابر می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه نامگذاری سال ۹۹ با عنوان خواجه‌رشید در حال پیگیری است، یادآور شد: پس از ابلاغ نهایی، این نامگذاری انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه عملیات عمرانی پردیس سینمایی امید در اسدآباد در آینده نزدیک آغاز می‌شود، گفت: این طرح چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با مشارکت شهرداری این شهر انجام خواهد شد که اگر مشارکت صورت نگیرد پروژه در بهار پیگیری خواهد شد.
احسانی در رابطه با نیاز شهرستان‌های استان به ساخت پلاتو، یادآور شد: امیدواریم این ظرفیت در استان ایجاد شود و بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم‌.
وی با بیان اینکه در همدان شاهد جزیره‌ای عمل کردن هستیم، تصریح کرد: شورای فرهنگی استان باید با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود و هر دستگاه وظایف خود را انجام دهد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن