Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی ازدواج در محرم و صفر مانعی ندارد

ازدواج در محرم و صفر مانعی ندارد

یک کارشناس مذهبی و دینی در همدان با بیان اینکه ازدواج در ماه های محرم و صفر بلامانع است، اعلام کرد: ازدواج در دهه اول ماه محرم و چند روز بعد از آن حرام است اما بقیه روزهای محرم هیچ مشکلی پیش نمی آید.

به گزارش "همدان‌نیوز"، سیدمصطفی حسینی‌یمین اظهار کرد: حرمت خاصی که شیعیان به ویژه مردم ایران همیشه برای محرم و صفر و ایام عزای اهل بیت(ع) قائل هستند، مانع از آن شده است که در این دو ماه برخی از امور مستحب را انجام دهند.
وی مطرح کرد: هر ساله در ماه‌های محرم و صفر، شیعیان به سوگ سیدالشهداء و زنده نگهداشتن روح شهدا می‌نشینند و این ایام را با عزاداری گرامی می‌دارند این در حالیست که طی ماه های حرام همچون محرم و صفر نیز امر ازدواج پیش می‌آید و برای بسیاری از افراد سوال می شود که آیا اجرای این سنت حسنه در ایام عزاداری جایز است یا باید آن را به بعد از ایام سوگواری موکول کرد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ فقها و علما می رویم.
حسینی‌یمین با بیان اینکه باید گفت متأسفانه دچار افراط و تفریط در برخی از مسائلی شده ایم که می گویند مراسم ازدواج در محرم و صفر حرام است اما اینطور نیست، اظهار کرد: در مقام تبیین عقد و ازدواج حتی در روز عاشورا نیز منع شرعی ندارد، یعنی ما حکم شرعی نداریم که در چنین روزی عقد انجام نشود همچنین در سایر دهه‌ها و ایام شهادت‌ها.
وی تصریح کرد: نظرات فقها و علما متفاوت است و این مسئله به صورت موردی مورد بررسی قرار می گیرد؛ برای مثال اگر کسی علتی برای اضطرار در امر ازدواج دارد و مثلاً به گناه می‌افتد و یا شرایط خانوادگی ایجاب می‌کند، توصیه می‌شود هرچه زودتر اقدام به انجام امر ازدواج کند و اگر علتی برای موکول کردن ازدواج به زمان دیگری نیست، تعجیل کردن رواست.
این کارشناس مذهبی و دینی اظهار کرد: ازدواج در دهه اول ماه محرم و چند روز بعد از آن حرام است اما بقیه روزهای محرم هیچ مشکلی پیش نمی آید و فلسفه عزاداری این نیست که نمی توان ازدواج را انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: می گویند ماه صفر نحس است اما اینطور نیست بلکه جزء دروغ های بزرگ قرار گرفته که حتی مرحوم مطهری و دیگر علما بیان کردند که در ماه صفر هیچ نحوستی وجود نداشته و برگزاری مراسم ازدواج عیبی ندارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن