Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی در عزاداری محرم جان مردم در اولویت است

در عزاداری محرم جان مردم در اولویت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تاکید کرد: در برگزاری محافل عزاداری های ماه‌ محرم‌ این استان رعایت نکات بهداشتی و حفظ جان مردم در اولویت قرار دارد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حجت الاسلام محمدهادی نظیری افزود: هیات‌های مذهبی در برگزاری محافل عزاداری ماه محرم توجه ویژه‌ای به رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه برگزاری مراسم در فضای باز داشته باشند.
وی عنوان کرد: برگزاری مراسم در همه شهرستان‌های استان در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در فضاهای بسته با ارتفاع ۶ متر با یک چهارم ظرفیت مکان مراسم و خروج تدریجی جمعیت برای جلوگیری از ازدحام مجاز خواهد بود.
حجت الاسلام نظیری خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری وزارت بهداشت بر روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در هیات‌ها نظارت می‌کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اظهار داشت: برنامه‌های هیات‌ها در ماه محرم از طریق اپلیکیشن تکیه به شکل زنده پخش خواهد شد.
حجت الاسلام نظیری اعلام کرد: هیات های علاقه‌مند به اقامه عزای سید و سالار شهیدان می‌توانند با مراجعه به سامانه بیرق به نشانی http://beyraghmessenger.ir برای تمدید یا صدور مجوز برگزاری مراسم اقدام کنند.
به گفته وی حداکثر مدت اجرای مراسم محرم ۲ ساعت خواهد بود و برگزاری روضه‌های خانگی و برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی شامل موکب، خیمه و چادر برای توزیع نذور و چای در تمامی نقاط استان ممنوع اعلام شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: مجاز بودن مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در محل مراسم بدون جابه‌جایی و ایجاد شرایط لازم برای تهویه مناسب و عبور هوا درمحل برگزاری مراسم، مراعات فاصله گذاری اجتماعی برای عزاداران (از هر طرف حداقل ۲ متر) و ممنوعیت هرگونه پذیرایی هنگام برگزاری مراسم از دیگر موارد الزامی در برگزاری مراسم‌های عزاداری امسال است.
حجت الاسلام نظیری اظهار داشت: استفاده از طبل، سنج و وسائل مشابه در صورتی مجاز خواهد بود که شخصی باشد و در غیر این صورت ضدعفونی کردن قبل از استفاده شخص دیگر الزامی است.
وی یادآور شد: ضدعفونی محیط و تجهیزات مورد نیاز مراسم قبل و بعد از اجرای مراسم، همکاری همه مسئولان هیات‌های مذهبی با ماموران بهداشت و دستگاه‌های انتظامی، توصیه به حضور نداشتن افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم و مجاز بودن دسته‌روی به صورت محلی و ممنوعیت اجتماع هیات‌های مذهبی و همچنین ممنوعیت جابه‌جایی دسته‌های عزاداری شهر به شهر از جمله نکات دیگر دستورالعمل برپایی مراسم محرم است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه نذورات فقط در قالب مواد غذایی خشک و خام و به صورت کمک‌های مؤمنانه به محرومان صورت پذیرد، ادامه داد: نذرهای خاصی که در آن‌ها امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی، طبخ، بسته‌بندی و بدون هر گونه تجمع، تراکم جمعیت و به صورت بیرون بر توزیع شود.
حجت الاسلام نظیری اظهار داشت: برپایی اجتماعات دینی و مجالس عزادارای بهانه‌ای است برای ایجاد انسجام، وحدت و هم‌افزایی و در نهایت بالا نگه داشتن پرچم سیدالشهدا(ع)، تا اینکه بشریت مسیر خود را گم نکند.
به گفته وی عزاداری‌های ماه محرم با فرهنگ دینی و ملی مردم عجین شده و علاقه عمیق مردم کشورمان به امام حسین(ع) و یاران شهیدش از جلوه‌های بسیار زیبای ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت(ع) است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن