Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی نخستین پردیس سینمایی همدان افتتاح شد

نخستین پردیس سینمایی همدان افتتاح شد

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: کار شبانه روزی در موسسه سینمایی بهمن سبز موجب شد تا در طول سه سال گذشته، ظرفیت سینماهای کشور ۲ برابر شود.

به گزارش "همدان نیوز"، حمیدرضا جعفریان در آیین افتتاح پردیس سینمایی مهر همدان اظهار داشت: در فاز دوم نوسازی و بازسازی سینماهای کشور، ۸۶ سینما و سالن نمایش در ۲۲ استان، تا پایان خردادماه به بهره برداری می رسد.

وی افزود: همزمان با پایان فاز دوم طرح توسعه، موسسه «بهمن سبز» فرآیند ساخت سینماهای فاز سوم این طرح را در سراسر کشور آغاز کرده است و هم اکنون احداث ۱۲۵ سالن سینمایی دیگر را در دست ساخت دارد.

جعفریان تصریح کرد: در فاز نخست طرح توسعه سالن‌های سینمایی ۶۵ سالن توسط موسسه بهمن سبز در شهرهایی چون سقز، ارومیه، شاهرود، کاشان، اصفهان، آبادان، مشهد و دیگر شهرها احداث و بازسازی و به چرخه اکران سینماهای کشور افزوده شدند.

وی با اشاره به اینکه بازسازی سینماها متصل به جریان تولید در کشور است، ادامه داد: موضوعات تولید فیلم در سینمای ایران، طی چند سال گذشته خانواره محور بوده و در تولید فیلم مسائل و موضوعات روز کشور در نظر گرفته شود.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری خاطرنشان کرد: پخش تخصصی فیلم حوزه کودک و نوجوان در سینماهای سراسر کشور در دستور کار است تا محتوای تولیدی در بخش های فیلم سینمایی و انیمیشن برای مخاطبان این حوزه اکران شود.

وی افزود: استان همدان همچنین به سالن های مجهزی نیاز داشت و امیدواریم این پردیس سینمایی، موجب اتفاقات خوبی در حوزه فیلم و سینمای این استان شود.

راه اندازی بزرگ‌ترین مرکز انیمیشن کشور در همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: بهره برداری از نخستین پردیس سینمایی و مدرن در استان همدان جای ابراز خرسندی دارد و باید اینچنین مراکز فرهنگی، بیشتر در همدان ساخته شود.

حمیدرضا حاجی بابایی تاکیدکرد: بزرگترین و اصلی ترین پردیس سینمایی استان همدان در دست ساخت است و بهره برداری از پردیس سینمایی مهر هیچ تاثیری در تاخیر افتادن روند اجرایی آن ندارد.

وی ادامه داد: پروژه ساخت بزرگترین پردیس سینمایی همدان به عنوان یک شهرک سینمایی در منطقه میدان تره بار آزادی همدان در دست اقدام است که بزرگترین مرکز انیمیشن کشور در آن شکل خواهد گرفت.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه در استان همدان به شدت نیازمند افزایش مراکز فرهنگی هستیم، اظهار داشت: افتتاح این پردیس سینمایی اتفاق مبارکی برای مردم همدان است و بسیار خوشحالیم چنین سینمای مدرنی در پایتخت تاریخ و تمدن کشور راه اندازی شده است که به طور قطع پویایی خوبی در این زمینه‌ها را مشاهده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه مراکز فرهنگی همدان به عنوان مراکز پایتخت تاریخ و تمدن کشور شناخته می‌شوند، تصریح کرد: با حل اختلافات میان ارگان‌ها در رابطه با به سرانجام رسیدن پردیس سینمایی بزرگ همدان، یک تحول فرهنگی در استان شکل خواهد گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سفر استانی سال ۱۳۸۳ به همدان در سخنرانی‌هایشان اشاره کردند که «شهری با تاریخ و قدمت همدان در جهان وجود ندارد»،افزود: تاریخ و پیشینه سه هزار و ۳۰۰ ساله همدان قطعی و ثابت شده است و به تازگی آثاری با قدمت بیش از ۶ هزار سال در این شهر کشف شده است و به همین دلیل استان همدان را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور، معرفی و نام‌گذاری کردیم.

از سینما هما تا پردیس سینمایی مهردر ادامه این آیین که با اجرای «عبدالله روا» مجری ورزشی و طنز پرداز صدا و سیما برگزار شد، فیلم کوتاهی از تاریخچه پردیس سینمایی مهر به نمایش درآمد. در این فیلم کوتاه تعدادی از پیشکسوتان و کارکنان سینماهای همدان، خاطرات خود را بیان کردند.
در بخشی از این فیلم کوتاه، صحبت های امیرشهاب رضویان کارگردان و نویسنده سینمای ایران پخش شد.

امیرشهاب رضویان کارگردان و فیلمنامه‌نویس در این فیلم کوتاه گفت که به خاطر دارم فیلم رنگی «گوژپشت نتردام» ساخته ژان دولانوا با بازی آنتونی کوئین را سال ۱۳۵۵ یا ۱۳۵۶ در این سینما «هما» (پردیس سینمایی مهر) همدان دیدم.

وی با اشاره به احیا و بازسازی این سینمای قدیمی و ماندگار در شهر همدان افزود: خوشحالم که پردیس سینمایی مهر با نام قدیمی سینما هما در دست بازسازی قرار گرفت و با احیای آن افتتاح شد. به همین منظور به همه دوستانی که زحمت کشیدند و این کار مهم را انجام دادند، تبریک می‌گویم.

رضویان درباره ضرورت توسعه فضاهای فرهنگی اظهار داشت: توسعه فضاهای فرهنگی به بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی یک شهر کمک می‌کند و هر تعداد سالن سینما و فرهنگسرا در یک شهر بسازیم، کم است.

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه به یاد دارد در دهه ۵۰، پنج سالن سینما در همدان فعال بود، تصریح کرد: «سینما الوند» در حد فاصل خیابان عباس آباد و خیابان بوعلی، «سینما تاج» در حد فاصل خیابان شورین و خیابان سنگ شیر که این دو در میدان بودند، «سینما لوکس» در ضلع شرقی خیابان بوعلی، «سینما هما» در ضلع غربی خیابان بوعلی و «سینمای باشگاه معلمان» در خیابان عباس آباد بعد از ایستگاه که تنها پنجشنبه و جمعه فعالیت داشت، از جمله سینماهای فعال این شهر بودند.

رضویان با اشاره به اینکه سینما هما، سینمای شاخص شهر بود،خاطرنشان کرد: این سینما هم به لحاظ فضای فرهنگی و خانوادگی و هم به لحاظ کیفیت نمایش فیلم، صدا، صندلی و پرده بسیار خوب و همچنین سالن نیز از شیب خوبی برخوردار بود. من به خاطر دارم فیلم رنگی «گوژپشت نتردام» ساخته ژان دولانوا با بازی آنتونی کوئین و جینا لولوبریجیدا را سال ۱۳۵۵ یا ۱۳۵۶ در این سینمای خوب دیدم و از تماشای آن با خانواده بسیار لذت بردم.

وی در ادامه به تعداد کم سالن‌های سینما در شهر همدان نسبت به گذشته اشاره و بیان کرد: با وجود آنکه جمعیت چند برابر شده، اما تعداد سالن‌های سینما کم است و باید بیشتر بشود. من امیدوارم که مدیران شهر همت کنند، به جای سینمای قدیمی تاج دوباره  یک سینماتئاتر بسازند و کمک کنند که میدان همدان تبدیل به مکان تفریحی و فرهنگی شود چراکه در این میدان هم‌اکنون سینما الوند، مغازه و فضاهای تجاری و موزه شهر که یگانه و منحصر به فرد است، واقع شده است.

این فیلمنامه‌نویس اهل همدان در پایان عنوان کرد: ظرفیت‌های خوبی در شهر همدان وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد در حقیقت اگر یک سینماتئاتر در میدان شهر ساخته شود، این میدان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب کشور مبدل شود.
اختصاص ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای راه اندازی پردیس سینمایی مهر

رییس حوزه هنری استان همدان نیز گفت: «پردیس سینمایی مهر همدان» با درجه کیفی مدرن، بازسازی و نوسازی شده است و امروز به همت موسسه سینمایی بهمن سبز به بهره برداری رسید.

محمدمهدی سماوات با اشاره به اینکه این پردیس سینمایی در محل سابق سینما قدس واقع در پیاده راه بوعلی همدان اجرا شده است، اظهار داشت: این پردیس دارای چهار سالن به نام های «قدس» با ظرفیت ۲۷۵ صندلی، «هما» با ظرفیت ۸۴ صندلی، «بوعلی» با ظرفیت ۵۷ صندلی و «آفتاب» با ظرفیت ۴۳ صندلی است و می تواند به صورت همزمان امکان اکران چهار فیلم مختلف را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی و بازسازی «پردیس سینمایی مهر» به مساحت ۷۰۰ متر مربع و زیر بنای حدودی ۲ هزار متر مربع در بازه زمانی ۱۸ ماهه انجام شده است، تصریح کرد: برای ساخت این پردیس سینمایی بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات «موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز» اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در این پردیس سینمایی از جدیدترین تجهیزات فنی همچون سیستم‌های پیشرفته پخش لیزری، صدای دالبی و صندلی های وی.آی.پی در سالن اصلی استفاده شده است.

رییس حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه مقدمات لازم برای راه‌اندازی فروشگاه دائمی انتشارات سوره مهر در این پردیس سینمایی فراهم شده است، خاطرنشان کرد: فضاسازی مناسب، بوفه و کافی شاپ، اضافه کردن امکانات و تجهیزاتی مانند سیستم جدید اطفا حریق، تلویزیون ۲۰ متری دیجیتال سردر سینما، بلیت فروشی الکترونیکی و مکانیزه، نمای سنتی و دیگر موارد از امکانات این مجموعه فرهنگی است.

وی بازسازی سینما قدس سابق و ساخت پردیس سینمایی را از ضروریات فرهنگی همدان برشمرد و تصریح کرد: با همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی سینماها، «موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز» و مدیر امور سینمای حوزه هنری استان با تدبیری خلاقانه این معضل و تهدید را به یک فرصت تبدیل کردند که در پی آن سینما قدس فرسوده  به پردیسی کامل و به‌روز تبدیل شد.

سماوات وضعیت سینمایی استان را  در حال حاضر مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با افتتاح «پردیس سینمایی مهر» جمع سالن های اکران در استان همدان به ۹ سالن افزایش یافته و ظرفیت اکران فیلم های متنوع و به روز کشور، در استان فراهم شده است./ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن