Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی یکشنبه هلال ماه شعبان در ایران رویت می‌شود؟

یکشنبه هلال ماه شعبان در ایران رویت می‌شود؟

زمان عید فطر ١۴٠١ و وضعیت رویت هلال ماه شوال در گفت‌وگو با منجمان و رصدگران ماه بررسی شده است و منجمان پیش بینی خود را اعلام کرده اند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، محسن قاضی میرسعید رکورددار جهانی رویت هلال‌های جوان گفت: لحظه مقارنه ماه شوال ۵۹ دقیقه بامداد یکشنبه اول ماه می‌ برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ مطابق با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به وقت ایران (ساعت تابستانی) اتفاق خواهد افتاد و حدود ۱۳ دقیقه بعد از مقارنه زمین مرکزی یک خورشید گرفتگی جزئی با قدر ۰.۶۴۰ در ناحیه جنوبگان خواهیم داشت.

وضعیت رویت هلال ماه شوال در آمریکا و آفریقا

پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: در شامگاه ٢٩ رمضان المبارک برابر با ١١ اردیبهشت ١۴٠١ مطابق با اول می ٢٠٢٢ هلال ماه شوال در قاره آمریکا، آمریکای مرکزی و شمال قاره آمریکای جنوبی با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
به گفته قاضی میرسعید طبق نقشه زیر، در مناطق زرد که شامل مرکز و جنوب آمریکای جنوبی است، هلال ماه شوال با ابزار اپتیکی قابل رویت است.
رکورددار جهانی رویت هلال‌های جوان گفت: هلال ماه شوال در غرب آفریقا همان طور که در نقشه ٢ مشخص شده که با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد و در مناطق زرد با ابزار اپتیکی و در مناطق قرمز رنگ هلال ماه غیر قابل رویت خواهد بود.

وضعیت هلال ماه در غروب روز ٢٩ رمضان در کشور‌های اسلامی

پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: هلال ماه رمضان در کشور‌های مراکش، الجزایر، تونس و غرب لیبی با چشم غیر مسلح و در کشور‌های مصر، ترکیه، آذربایجان، فلسطین، لبنان، سوریه، اردن، عراق، عربستان، کشور‌های حوزه خلیج فارس، ایران، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و منتهی الیه شمال غرب هندوستان با ابزار اپتیکی قابل رویت است. همان طور که در نقشه مشخص شده هلال ماه شوال در کشور‌های مالزی و اندونزی و به طور کلی در آسیای دور، حتی با ابزار نیز غیر قابل رویت است.

ضعیت رویت هلال ماه شوال در غروب روز ٢٩ رمضان در ایران

رکورددار جهانی رویت هلال‌های جوان گفت: هلال ماه شوال در ایران به خاطر فاز کم ماه یا همان بخش درخشان آن (۰.۶۰ درصد در شرق ایران و ۰.۶۲ درصد در غرب کشور) و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید شرایط رویت نسبتا سختی را خواهد داشت؛ پس رصد این هلال نیازمند به تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی قوی، به اضافه مکان مناسب (ارتفاعات بالاتر از سطح دریا)، دوری از گردوغبار و از همه مهم‌تر تجربه بالای رصدگران را می‌طلبد تا بتوانند این هلال  را به سختی شکار کنند.
پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: در روز دوشنبه در تمام نقاط جهان هلال ماه با چشم غیر مسلح رصد می‌شود.
در نقشه‌های رویت پذیری در مناطق سبز رنگ هلال ماه با چشم غیر مسلح و در مناطق زرد رنگ با ابزار اپتیکی قابل رویت و در مناطق قرمز هلال ماه قابل رویت نخواهد بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن