Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث کشف و ضبط هزار و ۵۰۶ شئ تاریخی در همدان

کشف و ضبط هزار و ۵۰۶ شئ تاریخی در همدان

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی همدان گفت: طی سال گذشته ۱۲۰ حفار غیرمجاز دستگیر شد که در پی آن یک‌‌هزار و ۵۰۶ اشیای تاریخی نیز کشف و ضبط شد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، سرهنگ محمد حاجی عزیزی اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۲۰ نفر در رابطه با جرایم میراث‌ فرهنگی در سطح استان دستگیر شدند.
وی با بیان اینکه بیشترین دستگیری‌ها در شهرستان‌های ملایر(۲۸ نفر)، اسدآباد(۲۶ نفر) و رزن(۲۰ نفر) است افزود: در طول این مدت با همکاری نیروی انتظامی یک‌هزار و ۵۰۶ قلم اشیای تاریخی(اصل و بدل) و ۱۲ دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شده است.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی همدان گفت: طی کشف‌های صورت گرفته، مقادیر قابل توجهی آلات و ادوات پیشرفته حفاری از قبیل پیکور، موتور برق، کف‌کش، هواساز، جک هیدرولیک، و هواساز از حفاران غیرمجاز کشف شده است.
وی بیان کرد: در این مدت ۱۰۵ جلسه تعامل و همکاری با ادارات و دستگاه‌های انتظامی، دولتی و قضایی و ۱۰۴ گشت و عملیات تلفیقی با نیروی انتظامی و بسیج اجرا و با ۷۲ سایت اینترنتی متخلف برخورد قانونی شده است.
وی یادآور شد: بسیاری از عملیات‌های منجر به کشف جرم با پیگیری گزارش‌های مردمی به یگان‌ حفاظت و نیروی انتظامی انجام شده است و از طرفی بسیاری از متهمان دستگیر شده فاقد هرگونه سوء پیشینه بوده‌اند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی همدان تصریح کرد: این مجرمان با اغوا و فریب مجرمان سابقه‌دار و یا تحت تأثیر سایت‌های اینترنتی و صفحات اجتماعی و کانال‌های مجرمانه، دست به ارتکاب حفاری و تعرض به آثار تاریخی زده‌اند، در حالی که میراث‌فرهنگی ارث گذشتگان نیست و امانت آیندگان است.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، حفاری و کاوش در مکان‌هایی که آثار تاریخی فرهنگی وجود دارد ممنوع بوده و خاطیان طبق قانون مجازات خواهند شد./

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن