Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث قاتل خاموش در همدان 14 قربانی گرفت

قاتل خاموش در همدان 14 قربانی گرفت

در یک سال گذشته ۱۴نفر در استان همدان در اثر مسمومیت با گاز به کام مرگ رفتند.

به گزارش "همدان نیوز"، در تازه ترین خبر در مورد مرگ های خاموش و مسمومیت با گاز در همین هفته دو نفر مقنی به دلیل گازگرفتگی فوت شدند.

سرد شدن هوا در نقاط مختلف استان به خصوص روستاهایی که دمای هوای سردتری دارند باعث افزایش حوادث مربوط به گازگرفتگی  در استان همدان شده است.

اگر چه با تغییر اقلیم همدان خبری از برف های و بارش آنچنانی نیست اما برودت هوا مردم را به تکاپو انداخته تا از وسایل گرمایشی استفاده کنند از همین رو پزشک قانونی استان همدان هشدار جدی داده که گازگرفتگی در این استان افزایش یافته است.

مدیرکل پزشک قانونی استان همدان در این خصوص گفت: آمارهای مرگ در 9 ماهه امسال در مقایسه به سال قبل 2.5 برابر شده است که متاسفانه این آمار تا پایان سال و فصل زمستان مجدد افزایش خواهد یافت.

آرتین کمالی اظهار داشت:در سال گذشته 14 نفر در استان همدانی قربانی گازگرفتگی شده اند که از این تعداد 10 نفر مرد و چهار نفر زن بودند و بیشترین آمار آن مربوط به آذر و بهمن 1400 هستند.

وی افزود: بی‌احتیاطی و استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد دو عاملی هستند که زمستان را به کام خانواده‌های زیادی تلخ می‌کند.

وی نسبت به خطر گازگرفتگی به عموم هموطنان هشدار داد و عنوان کرد: سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، وزوزگوش و خواب آلودگی از علائم شایع گازگرفتگی است.

کمالی ادامه داد: با تشدید سرما لازم است تا شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن توجه داشته باشند.

مدیرکل پزشک قانونی استان همدان همچنین گفت: موارد زیادی از مسمومیت های کشنده با گاز منوکسیدکربن در رانندگانی گزارش شده اند که در آن رانندگان برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده اند. 

در همین راستا رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث همدان نیز گفت: متاسفانه آمار مرگ بر اثر گازگرفتگی در استان همدان بالا است به طوری که 186 نفر به علت استنشاق گاز co مسموم و 14 شهروند همدانی در سال گذشته فوت کردند.

محمدرضا شکوهی با هشدار به شهروندان تاکید کرد: اگر قصد استفاده از وسایل سال‌های گذشته را دارند، قبل از نصب آن‌ها را از نظر ظاهری و سلامت کامل دستگاه چک کرده و هر قسمتی که نیاز به تعویض یا مرمت دارد انجام دهند و حتما از قطعات باکیفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه بی‌احتیاطی در نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی و به ویژه وسایل گازسوز می‌تواند خطرات و حوادث بزرگی را رقم بزند، عنوان کرد: تماس طولانی مدت با گاز منوکسیدکربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد. 

شکوهی در خصوص چگونگی مواجه شدن با فرد گاز گرفته نیز اظهار داشت: اولین اقدام در برخورد فردی مسموم با گاز منوکسیدکربن، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گازهای دیگر، باید احیای قلبی عروقی را آغاز کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن