Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی اشتغال 13 هزار و 400 نفر در شهرک‌های صنعتی همدان/راه اندازی 200 واحد در شهرک صنفی همدان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان خبر داد:
اشتغال 13 هزار و 400 نفر در شهرک‌های صنعتی همدان/راه اندازی 200 واحد در شهرک صنفی همدان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان کل اشتغال ایجاد شده بر اساس پروانه بهره برداری در شهرک های صنعتی را 13 هزار و 400 نفر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، کیوان گرددان در جمع خبرنگاران در ابتدا با بیان اینکه در منطقه اقتصادی جهان آباد فروچاله وجود ندارد، گفت: در مناطقی که پیش بینی می شد فروچاله ای وجود داشته باشد برای بار سبک همچون اجرای طرح فضای سبز در نظر گرفته شده است.

وی همچنین تصریح کرد: در منطقه ای که قرار است پتروشیمی احداث شود مطالعات ژئوتکنیک انجام شده و از مشاوران در این زمینه استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با بیان اینکه پس از تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تکالیفی برای وزارت خانه ها مشخص شد، اظهار داشت: طرح رونق مهمترین طرح اقتصادی در این ستاد است که در استانها ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شده است.

وی با اشاره به صدور مجوز راه اندازی هفت هزار و 500 بنگاه غیر فعالی،  نیمه فعال و با فعالیت بالای 70 درصد ، یادآور شد: سازمان صنایع کوچک استان ها این اقدام را دنبال کردند و راه اندازی دو هزار و 500 طرح نیمه فعال نیز در دستور کار قرار گرفت.

گردان با بیان اینکه عمده کار به پرداخت سرمایه در گردش بر می گردد، اظهار داشت: پیگیری هایی باید در این زمینه انجام شود و کار در این زمینه آسان نیست و گرفتاری های اداری و حقوقی وجود دارد.

شاید نتوان برخی از واحدهای تولیدی تعطیل را فعال کرد

وی همچنین تصریح کرد: شاید نتوان برخی از واحدهای تولیدی را به طور مجدد فعال کرد و پروانه بهره برداری واحدهایی که دیگر توان تولید را ندارند و یا تمایلی به ادامه فعالیت ندارند، باطل و به سرمایه گذاران دیگر برای اجرای دیگر طرح ها در نظر گرفته می شود.

گردان به آموزش 100 هزار نفر از کارکنان واحدهای تولیدی اشاره و تصریح کرد: آموزش این کارکنان در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صنایع کوچک قرار دارد که در استان همدان آموزش 900 نفر در 37 دوره برگزار خواهد شد که 25 دوره مهارتی و 12 دوره به صورت مجازی پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با اشاره به راه اندازی خوشه کشمش ملایر، اظهار داشت: فرآیندهای حمایتی برای تشکیل این خوشه در حال انجام است و 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید می رود روند توسعه آن ادامه پیدا کند.

وی در  ادامه یادآور شد: تعدادی از شاغلین در خوشه ها با مشکل بیمه رو به رو بودند که پیگیری هایی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن افراد انجام شده و نتایج خوبی را نیز به دنبال داشته است.

گردان با بیان اینکه در روستاهای دارای خوشه، مبادلات مالی با مشکل روبه رو بود، گفت: بانک صادرات پذیرفت که با حضور در روستاها و نصب ATM به تسهیل در روند مبادلات کمک کند.

وی ادامه داد: در بصره عراق فضایی ایجاد می شود که محصولات روستای کردآباد استان همدان در این محل به فروش برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با بیان اینکه  علاوه بر هم افزایی، استفاده از حمایت از صنایع روستایی در حال تصویب است، خاطرنشان کرد: امید می رود که این اقدامات خروجی قابل توجهی داشته باشد.

وی خوشه های صنعتی را ظرفیت مهارتی اما مغفول عنوان کرد و افزود: در این خوشه ها علمف دانش و مهارت در اعضا جریان داشته است.

شناسایی 42 خوشه صنعتی در همدان

گردان به شناسایی 42 خوشه در استان همدان اشاره و تصریح کرد: از این تعداد مطالعات 18 خوشه انجام شده و پروانه تعدادی از خوشه ها نیز در حال صدور است و پنج خوشه تحت حمایت شرکت شهرک های صنعتی قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان تأکید کرد: حمایت از خوشه ها بر اساس اولویت صورت می گیرد.

وی با اشاره به حمایت از توسعه بازارهای صادراتی، یادآور شد: باید در استان بیش از پیش به این موضوع توجه شود که در این راستا برگزاری دوره های آموزشی و پیگیری راه اندازی شرکت های مدیریت صادرات در دستور کار قرار دارد.

گردان با بیان اینکه عراق یکی از بازارهای هدف اصلی استان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: برخی با روش های حمل، مسائل گمرکی و دیگر مباحث صادرات آشنایی ندارند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان گفت: سه شرکت استان با پیگیری های شرکت شهرک های صنعتی وارد بازار عراق شدند و در زمینه کاغذ و صنایع غذایی صادرات انجام می دهند.

وی افزود: برای تقویت صادرات استان باید مسائل زیربنایی تقویت شوند تا بتوان شاهد فرآیند مثبتی در  این  زمینه بود.

گردان با بیان اینکه در چند سال گذشته هیچ گونه کلنگی از سوی شرکت شهرک های صنعتی بر زمین زده نشده است، اظهار داشت: کلنگ بر زمین زدن تنها نمادی از آغاز اجرای عملیات عمرانی بوده است.

90 درصد از صنایع همدان صنایع کوچک است

وی با بیان اینکه 92 درصد ازصنایع کشور و 90 درصد از صنایع استان، کوچک و یا متوسط هستند، خاطرنشان کرد: تعدادی از واحدهای تولیدی در این بخش در چندین سال پیش غیرفعال شده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با اشاره به انتقال آب از شرکت آب و فاضلاب شهری به شهرک صنعتی بهاران، بیان کرد: مشکلی در آبرسانی به این شهرک در مدتی کوتاه ایجاد شد که با پیگیری های صورت گرفته مشکلات برطرف شد.

وی با بیان اینکه بازدیدی از کل صنعت استان انجام شده است، اظهار داشت: باطل شدن پروانه بهره برداری برخی از واحدها از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به طور مداوم در حال انجام است و آماری در این خصوص نداریم.

گردان تأکید کرد: بیش از 900 واحد تا کنون در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی پروانه بهره برداری دریافت کرده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با بیان اینکه تعطیل شدن واحدهای تولیدی در کل دنیا اتفاق می افتد و این موضوع فاجعه نیست، یادآور شد: هرچند نباید اجازه داد که واحدی تعطیل شود اما برخی تعطیلی ها از عهده وزارت صنعت خارج است.

کیوان گردان افزود: ایجاد بنگاه های زودبازده در استانها باعث شده که واحدهای متعددی ایجاد شود و به سختی در بازار فعالیت خود را ادامه دهد و به محض قطع تولید به دلیل مشکلات متعدد از بازار جا مانده اند.

50 درصد از مساحت شهرک های صنعتی آماده واگذاری است

وی اظهار داشت: تا امروز 50 درصد از فضاهای صنعتی در شهرکها و نواحی واگذار شده و 50 درصد نیز هنوز واگذار نشده که کل مساحت آن دو هزار و 800 هکتار است و هزار و 200 هکتار قابلیت ساخت واحد تولیدی دارد که 600 هکتار آن واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با بیان اینکه در چهار ماه ابتدایی سال هیچ واحد تولیدی در شهرک ها تعطیل نشده است، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم استان همدان وضعیت بدی در زمینه واحدهای تولیدی نداشته و می توان گفت برخی از واحدها به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش تعطیل شده اند.

گردان به آسیب جدی واحدهای تولید آجر در استان اشاره و تصریح کرد: هزینه های تولیدی در این واحدها افزایش یافته بود و مشکلاتی برای تولید در این بخش ایجاد شد.

وی با بیان اینکه همدان از لحاظ تملک واحدهای تولیدی از سوی بانکها کمترین آمار را به خود اختصاص داده است، گفت: تا زمانی که شرکت شهرکهای صنعتی اجازه ندهند بانک ها نمی توانند واحدی را تملک کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با اشاره به تملک 34 واحد تولیدی از سوی بانک ها،  خاطرنشان کرد: بانک ها تمایلی به تملک واحدها ندارند و بر اساس قوانین و فشارهای مراجع قضایی اقدام به تملک می کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت واگذاری در استان وحشتناک بود، یادآور شد: امروز حضور عراق، استرالیا، کره جنوبی و دیگر کشورها در استان همدان برای سرمایه گذاری مورد اهمیت است.

گردان به انعقاد 25 فقره قرارداد در بخش های مختلف شهرک های صنعتی استان از ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته تعداد قرادادها به دو یا سه فقره می رسید و وضعیت نگران کننده بود.

اشتغال 13 هزار و 400 نفر در شهرک های صنعتی همدان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در ادامه کل اشتغال ایجاد شده بر اساس پروانه بهره برداری 13 هزار و 400 نفر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی متولی راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی است، یادآور شد: نیاز می رود که مجموعه ای قوی تر برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد در کنار شهرک قرار بگیرد که سازمان شستا در این زمینه وارد کار شد.

گردان ادامه داد: کار در منطقه جهان آباد رو به جلو انجام می شود و بر اساس مذاکرات شستا منابعی را به منطقه اختصاص خواهد داد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان تأکید کرد:  تمایل استان بر این است که شستا صنایع دارویی و پزشکی را در منطقه اقتصادی جهان آباد اجرایی کند و این ایده ای است که در مذاکرات دنبال می کنیم.

وی به وجود هشت تصفیه خانه در شهرک های صنعتی استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد سه تصفیه خانه در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

گردان با بیان اینکه در یک سال گذشته آلایندگی بیش از حد مجاز در دو واحد استان در شهرک های صنعتی تولید شده بود، خاطرنشان کرد: با پیگیری ها و نظارت های صورت گرفته مشکلات آلایندگی برطرف شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در ادامه با بیان اینکه باید مشوق ها در برخی مناطق به اندازه ای باشد که تمایل برای سرمایه گذاری افزایش یابد، خاطرنشان کرد: تلاش بر این استکه فضایی در نواحی صنعتی محروم ایجاد شود که سرمایه گذاران برای راه اندازی واحدهای تولیدی در این واحدها تمایل داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: در توازن منطقه ای باید اقداماتی انجام شود اما در نواحی صنعتی این توازن رعایت نشده است.

تنها 160 ناحیه صنعتی در کشور تقاضا محور هستند

گردان با بیان اینکه تنها 160 ناحیه صنعتی در کشور تقاضا محور است، گفت: این در حالی است که 778 ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان به ایجاد زیرساخت ها در شهرک ها برای جذب سرمایه گذاران، اشاره کرد و افزود: آسفالت و ایجاد راه دسترسی برای شهرک ها از جمله جذابیت ها برای ورود سرمایه گذاران است.

وی با بیان اینکه مطالعات بندر خشک در استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: ایده راه اندازی این بندر در منطقه اقتصادی جهان آباد از سوی استاندار مطرح شده و باید در وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد.

گردان اضافه کرد: بندر خشک یکی از سیاست های جدید دولت است و با توجه به اینکه برخی بندرها گنجایش کانتینرها را ندارد عملیات ترخیص با پلمپ کانتینر و حمل با قطار به دیگر مناطق انتقال یابد و عملیات ترخیص و انبارداری در آن مناطق اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در محدوده شهر همدان فضا برای واگذاری به سرمایه گذاران وجود دارد، خاطرنشان کرد: شهرک بوعلی دو اولین شهرک صنفی در کشور است که در حال راه اندازی است و علاه بر این راه اندازی یک منطقه اقتصادی در این محدوده در دستور کار قرار دارد.

گردان همچنین تصریح کرد: شهرک صنفی بوعلی دو اولین مدل کشوری بود که به نتیجه رسید و بسیاری از استانها نیز در حال اجرای این مدل هستند.

راه اندازی 200 واحد در شهرک صنفی همدان

وی با بیان اینکه بیش از 90 واحد در این شهرک احداث شده است، یادآور شد: در مجموع200 واحد صنفی در این منطقه در حال احداث است و با راه اندازی آن فضایی برای خرید آسان مردم و گردشگران ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با بیان اینکه 200 مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به پرداخت سرمایه در گردش اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: پیگیری هایی برای رفع مشکلات واحدها که به طور عمده سرمایه در گردش است در حال انجام است.

وی ادامه داد: بیش از 38 نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده که بخش عمده ای از آن در بخش ساختمان است.

گردان با اشاره به اینکه وضعیت شهرک صنعتی نهاوند با دیگر شهرک ها متفاوت نیست، یادآور شد: صنعت نهاوند نوپا است و مشکلات و تعطیلاتی که ایجاد می شود طبیعی به نظر می رسد.

وی به تشکیل شرکت های خدماتی در شهرک صنعتی اشاره کرد و افزود: این اقدام غیرسودده است اما این شرکت ها به نوعی نقش شهرداری را در شهرکت های صنعتی بر عهده دارند و هزینه ها را دریافت و صرف برخی اقدامات در شهرک می کنند که  درحال حاضر شش شهرک استان شرکت های خدماتی دارند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن