Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی خلاقیت و نوآوری از بین رفته است/سودآوری 20 هزار میلیارد تومانی 2600 شرکت دانش بنیان در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
خلاقیت و نوآوری از بین رفته است/سودآوری 20 هزار میلیارد تومانی 2600 شرکت دانش بنیان در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: متأسفانه خلاقیت، نوآوری و اعتماد به نفس در کشور از بین رفته است.


به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، سورنا ستاری در آیین اختتامیه رقابت های تخصصی مهارت سنجی فن آورد که در همدان برگزار شد، اظهار داشت: چرا اشتباهاتی در گذشته انجام شد و فکر می کردیم با اکتشاف نفت به سعادت می رسیم و پیشرو می شویم اما فهمیدیم بودجه نفتی تمام سبقه تاریخی کشور را نابود می کند.
وی با بیان اینکه کتاب قانون به 30 زبان دنیا ترجمه شد، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که بوعلی سینا در کشور خود محجور بود و به تازگی ترجمه کتاب قانون در ایران انجام شده است.
ستاری با اشاره به فعالیت یک هزار شرکت گیاهان دارویی در کشور، یادآور شد: این شرکت ها از ظرفیت های جدی کشور در عرصه دانش بنیان به شمار می روند و باید مورد توجه قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه 94درصد از تولید زعفران دنیا به ایران اختصاص دارد و صادرات زعفران کشور در طول سال 450 میلیون دلار است، گفت: گردش مالی زعفران در دنیا 8.5 میلیارد دلار است و ایران تنها پنج درصد  این گردش مالی را در دنیا دارد و باید با توجه به این شرایط، دانش را در تولید این محصول به کار گرفت.
ستاری همچنین تصریح کرد: خلاقیت، نوآوری و اعتماد به نفس در کشور از بین رفته است چراکه یاد گرفته ایم فرزندانمان باید استخدام شوند؛ با این شرایط کشوری که پیشینه کارآفرینی داشته این سابقه را از دست داده و پیشینه آن نابود شده است.
وی با بیان اینکه تجاری سازی فرهنگ است، خاطرنشان کرد: 60 تا 70 درصد از این فرهنگ از بین رفته چون آن را بلد نیستیم و باید به این فرهنگ دوباره دست پیدا کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر اینکه زیست بوم باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: تا زمانی که نفهمیم علم بهتر است یا ثروت و یا در زمینه پژوهش سرمایه گذاری نکنیم نمی توانیم به آن فرهنگ دست یابیم.
ستاری ادامه داد: باید دید که چگونه می توان از فضایی محدود همچون یک ساختمان کوچک 50 نوع گیاه دارویی تولید کرد که هیچ گونه آسیبی به محیط زیست نمی زند.
وی با بیان اینکه تغییر محیط زیست در طول 20 تا 30 سال خود را نشان می دهد، گفت: بازگشت محیط زیست به حالت قبل خود غیر ممکن است و تلاش دولت توسعه شرکت های دانش بنیان برای حفظ محیط زیست است.
ستاری همچنین خاطرنشان کرد: ایران دو هزار و 600 شرکت دانش بنیان با سودآوری 20 هزار میلیارد تومان در سال دارد.
وی افزود:ایران چهارمین کشور تولید کننده مهندس در کشور است که این پایه دانش بنیان بودن محسوب می شود و اگر در کشور کارآفرین مقدس باشد و به دانش بنیان بودن توجه شود، اقتصاد توسعه خواهد یافت و محیط زیست نیز حفظ خواهد شد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پایگاه شهید نوژه از پایه های فرهنگی استان همدان است، یادآور شد: این پایگاه در درگیری های مرزی و هشت سال دفاع مقدس اثرگذار بود و این پایگاه سراسر خون است و به عنوان نماد پایداری به شمار می رود و باید به عنوان یکی از پایه های فرهنگی استان همدان مورد توجه قرار بگیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن