Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی بهره‌برداری بخشی از فضای جدید پارک علم و فناوری تا سال آینده

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان مطرح کرد:
بهره‌برداری بخشی از فضای جدید پارک علم و فناوری تا سال آینده

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان گفت: پنج هزار متر مربع از فضای جدید پارک علم و فناوری در صورت تأمین اعتبارات تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، مجید کزازی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان از برنامه های اصلی به شمار می‌رود، اظهار داشت: پارک علم و فناوری اقتصاد مقاومتی را از برنامه ها و وظایف خود می داند.

وی همچنین تصریح کرد: چهار کمیته در قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان وجود دارد که مسئولیت یکی از کمیته ها بر عهده پارک علم و فناوری است.

وی با اشاره به تدوین برنامه حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های اقتصاد دانش بنیان، صیانت از بازار ملی با توجه به پیوست فناوری در وزارت خانه های جهاد کشاورزی، فناوری اطلاعات، نیرو و بهداشت است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه اکثریت دستگاه های اجرایی باید برنامه های خود با پیوست فناوری را ارائه دهند، یادآور شد: تهیه آمایش آموزش عالی از دیگر برنامه های پارک علم و فناوری است و تغییر نگاه دانشگاه ها به شرکت‌های دانش بنیان و افزایش طراز پنج دانشگاه به جایگاه بین المللی نیز در دستور کار قرار دارد.

کزازی به پیش بینی شش برنامه دانش بنیان در استان همدان، خاطرنشان کرد: برای رهنمون سازی افراد به بخش دانش بنیان، 19 سمینار و همایش در دانشگاه‌‎های مختلف در مورد اهمیت شرکت های دانش بنیان برای فرهنگ سازی در این زمینه برگزار شد.

وی افزود: دوره‌های آموزشی کشوری و استانی متعددی در استان در نظر گرفته شده که نسبت به سال های قبل افزایش یافته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان گفت: در این راستا حمایت مالی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به شرکت های دانش بنیان انجام می شود.

وی به اخذ نیازهای فناورانه در استان همدان اشاره کرد و افزود: به دستگاه ها اعلام شده که نیازهای خود را اعلام کنند تا اعتبارات متناسب با نیازها اختصاص یابد.

کزازی با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش در شرکت های دانش بنیان باید به روز شود، گفت: برای تضمین بقای شرکت ها، علم و فناوری روز باید مورد توجه قرار بگیرد که در غیر این صورت با شکست مواجه خواهد شد.

وی از اهمیت پیوست فناوری در شرکت های تولیدی سخن گفت و افزود:  شرکت های تولیدی برای تحقیق و توسعه و انتقال فناوری به پیوست فناوری نیاز دارند.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان اظهار داشت: بدنه تخصصی در استان جوابگوی استقرار واحدهای فناور است و انتظار می رود در عقد قرارداد طرح های سرمایه گذاری، پارک علم و فناوری برای پیوست فناوری طرح ها حضور داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز رشد در استان همدان، تصریح کرد: در صورت تکمیل ده هزار متر فضای جدید پارک علم و فناوری، 200 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در پارک مستقر خواهند شد.

کزازی همچنین خاطرنشان کرد: رشد مراکز تخصصی از جمله اولویت های پارک علم و فناوری است تا بتواند به مبتکران و فناوران داخلی متکی شود.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی ساخت فضای جدید پارک علم و فناوری از سال 89 آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تا امروز 9 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده و بخشی از آن نیز تخصیص یافته که در مواردی اعتبارات به موقع نرسیده است.

وی افزود: فضای فیزیکی پارک بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در سال قبل 50 درصد اعتبارات آن تأمین شد و در آذر ماه نیز اعتبارات در قالب اوراق هزینه‌ای در اختیار پیمانکاران قرار می گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبارات، پنج هزار متر از فضای جدید پارک در اختیار شرکت‌های فناور و دانش بنیان قرار می‌گیرد، گفت: مساحت این پروژه در مجموع 10 هزار مترمربع است که با تخصیص اعتبارات تکمیل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته پژوهش، خاطرنشان کرد: در استان همدان برنامه هایی در نظر گرفته شده که در قالب کمیته ها جای می گیرد و پارک علم و فناوری به عنوان مسئول کمیته انتخاب فناوران و ایده های برتر، 51 طرح را در دستگاه ها و به صورت مستقل بررسی کرد.

کزازی افزود: در مجموع 10 طرح برتر شامل هفت فناور برتر و سه طرح ایده های برتر از سوی کارشناسان انتخاب شد.

وی با بیان اینکه در مجموع دو نوع تسهیلات به شرکت های دانش بنیان ارائه می‌شود، اظهار داشت: تسهیلات داخلی و ارزان قیمت با سود چهار درصد بخشی از تسهیلات پارک است و تسهیلات صندوق های اعتباری از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی نیز از دیگر تسهیلات پارک به شمار می رود.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان گفت: 48 میلیارد ریال مصوبه تسهیلات شرکت های دانش بنیان استان بوده که امسال یک میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده است.

وی ادامه داد: یکی از پروژه های استانی که به عملیاتی شدن امور مربوط به اقتصاد مقاومتی است، تشکیل صندوق پژوهش و فناوری است و در صورت تشکیل این صندوق، شرکت های دانش بنیان به ویژه در بخش سرمایه در گردش مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

کزازی با بیان اینکه 51 درصد آورده این صندوق باید از بخش خصوصی باشد، اظهار داشت: تأمین آورده صندوق نیاز به حمایت دستگاه ها و استانداری دارد و می توان درصدی از اعتبارات را در اختیار صندوق قرار داد و بخش خصوصی ملزم شود مبالغی را برای حمایت از فناوران و پژوهشگران قرار دهد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان همچنین تصریح کرد: در 15 استان کشور این صندوق شکل گرفته و مسئولین این استانها کمک خوبی به صندوق داشته اند که اگر در همدان نیز بخش خصوصی وارد عمل شود، منابع داخلی پارک نیز به میزان قابل توجهی در اختیار صندوق قرار خواهد گرفت.

کزازی با بیان اینکه فناوری داخلی ماحصل تحقیقات دانشگاهی است، اظهار داشت: فناوری خارجی نیز نوعی دیگر از فناوری هایی است که در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.

وی افزود: شش ایده در دانشگاه ها در سال جاری در نظر گرفته شده که سه ایده عملیاتی شده و تلاش پارک علم و فناوری نیز این است که دیگر ایده ها را عملیاتی کند تا جایگزین برنامه های صعتی سنتی شود.

وی افزود: اساس 48 شرکت دانش بنیان و 120 واحد فناور، نوآوری و استفاده از فناوری روز است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه جمع قابل توجهی از سرمایه گذاران در سال های اخیر وارد کشور شدند، گفت: برای استفاده از فناوری سرمایه گذارانی که وارد کشور می شوند نمی توان چندان خوشبین بود.

وی ادامه داد: تشخیص، جذب، انطباق، توسعه و انتشار پنج مرحله استفاده از فناوری است که بیشتر طرح ها در سال های اخیر در دو مرحله ابتدایی باقی مانده است.

کزازی با تأکید بر بومی سازی فناوری، یادآور شد: در مواردی سرمایه گذاری تولیدات خود را در کشور می فروشد و اگر فناوری طرح ها بومی سازی نشود، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان گفت: باید قدرت تغییر عمده در فناوری در استان وجود داشته باشد و اگر قدرت بومی سازی وجود نداشته باشد، کشور با آسیب روبه رو خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: تصویب طرح های فناورانه در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 35 تا 40 درصد است.

کزازی گفت: 126 واحد فناور و 25 شرکت از 47 شرکت دانش بنیان استان در پارک علم و فناوری مستقر هستند.

وی افزود: بر اساس تدوین سند راهبردی برای حمایت از ایده ها و پژوهش های کاربردی و تبدیل فناوری به ثروت در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، پارک علم و فناوری تعامل خوبی را با دانشگاه ها و مراکز رشد استان دارد که امید می رود این تعاملات افزایش یابد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه برنامه های متعددی در حوزه آموزشی، نمایشگاهی، احیای واحدهای آرندی، بومی سازی فناوری داخلی و خارجی و فرهنگ سازی در دستور کار پارک قرار دارد، یادآور شد: پارک علم و فناوری همدان از لحاظ ساخت فضا برای شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور از استانهای پیشرو کشور است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن