Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی پرتقال سرمازده در راه بازار

پرتقال سرمازده در راه بازار

درحالی که بعد از سرمای غافلگیر‌کننده هفته‌های پیش، صحبــت‌های ضدونقیضی درباره حجم مرکبات خسارت دیده و سرمازده از سوی مسئولان و باغداران مطرح شده بود.

به گزارش "همدان نیوز"، این‌بار باغداران از خریداری شدن محصول خود به قیمت بسیار نازل توسط دلالان در نبود حمایت‌های دولتی سخن می‌گویند و این احتمال قوت گرفته که طی روزهای آینده پرتقال‌های سرمازده سر از بازار مصرف درآورد.

دولت اقدام جدی برای خرید محصولات سرمازده نمی‌کند

یک مقام آگاه درباره آخرین وضعیت باغات مرکبات شمال که طی دو هفته اخیر بر اثر بارش برف و سرمای زیاد با مشکل مواجه شده است، اظهار داشت: طبق برآوردها 500 هزار تن از مرکبات شمال براثر سرما از بین رفته است و از طرف دیگر به‌دلیل عدم تنظیم بازار از سوی دولت، دلالان وارد بازار شده و آن را خراب کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کار به جایی رسیده که دلالان مرکبات را به یک‌سوم قیمت سال گذشته از باغداران می‌خرند و چون باغداران از تنظیم بازار اطمینان لازم را ندارند، اقدام به عرضه بیش از حد محصول در بازار کرده‌اند که سبب افت شدید قیمت مرکبات شده است.

این منبع مطلع به اقدامات کم رنگ دولت در بحث خرید تضمینی مرکبات هم اشاره کرد و گفت: دولت برای خرید محصولات خسارت دیده اقدام جدی نکرده است و کشاورزان با یک نوع بحران هرج و مرج در زمینه مرکبات و حتی کیوی مواجه شده‌اند و زحمات یک‌ساله‌شان درحال نابودی است.

وی در پاسخ به اینکه پس با این حساب نمی‌توان چشم‌اندازی برای صادرات مرکبات داشت، گفت: صادرات که هیچ، پیش‌بینی ما این است که با این اوضاع برای تنظیم بازار شب عید هم با مشکل مواجه شویم و باید زودتر دولت فکری به حال این موضوع بکند.

مسئولان نیستند، دلالان هستند

یکی از باغداران مازندرانی نیز از جولان دلالان در باغات مرکبات شمال خبر داد و گفت: مسئولان جهاد کشاورزی استان مازندران در روزهای بعد از بارش برف به باغات مرکبات آمدند و وعده‌هایی دادند اما عملا پرتقال سرمازده را نخریدند و در حال حاضر هم خبری از آنها نیست.

عباس صالحی‌عباس‌آبادی با بیان اینکه دلالان پرتقال سرمازده را روی درخت به قیمت کیلویی 200 تا 250 تومان نقدا خریداری می‌کنند، افزود: ممکن است در بین باری که خریداری می‌کنند، درصدی هم پرتقال سالم باشد ولی بیش از 70 درصد آن دچار سرمازدگی شده است.

وی این پرتقال‌ها را برای تولید کنسانتره و آبمیوه غیرقابل استفاده دانست و افزود: شرکت‌های کنسانتره و آبمیوه چنین پرتقال‌هایی را نمی‌خرند و در حال حاضر تنها کسانی که پرتقال سرمازده را دست به نقد می‌خرند، دلال‌ها هستند.

وی تاکید کرد: صحبت‌های مسئولان درباره خرید محصول سرمازده به قیمت 500 تومان محقق نشده است گرچه اگر هم محقق می‌شد، باز هم آبی روی آتش زیان باغداران نمی‌ریخت، چراکه فروش پرتقال زیر قیمت 1000 تومان برای باغداران به معنی ضرر و زیان است.

یکی از فعالان بازار میوه و تره‌بار تهران نیز  گفت: تشخیص پرتقال سرمازده از پرتقال سالم فقط وقتی ممکن است که پرتقال سرما زده مدتی بماند و رنگ آن تغییر کند. وی تصریح کرد: پرتقال سرما زده‌ای که دلالان از باغداران با قیمت خیلی کم می‌خرند را با پرتقال سالم مخلوط و با قیمت پرتقال سالم راهی بازارها می‌کنند.

منبع: اقتصادآنلاین

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن