Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی صادرات گوجه از همدان متوقف شد

صادرات گوجه از همدان متوقف شد

مدیرکل گمرک استان همدان از کاهش ۱۷ درصدی ارزش صادرات در ۶ ماهه امسال خبر داد و گفت: در ۶ ماهه امسال ۵۷ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۴۰۴ دلار کالا از گمرک استان صادر شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، جمال خشوعی افزود: این میزان صادرات به کشورهای هدف عراق، روسیه، اوکراین، قزاقستان، بنگلادش، اردن، آلمان، پاکستان، بلغارستان، ارمنستان و ترکمنستان صورت گرفته اما به علت کمبود صادرات کشمش و سیمان با کاهش ۱۷ درصدی در ارزش صادرات مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با آغاز برداشت انگور ملایر نیمه دوم سال صادرات بهتری داشته باشیم، تصریح کرد: در بین اقلام صادراتی استان انواع شور و ترشیجات ۳۸ درصد و وازلین صنعتی ۳۵۵۶ درصد و گونی پلاستیکی ۷۰ درصدازنظرارزش افزایش صادرات داشته‌اند.

خشوعی افزود: گمرک همدان آماده خدمات‌رسانی شبانه‌روزی و حتی روزهای تعطیل به صادرکنندگان و تجار استان را دارد و برای حمایت از تولید از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود.

وی با اشاره به متوقف شدن صادرات گوجه‌فرنگی، یادآور شد: صادرات سیب‌زمینی همچنان انجام می‌شود البته صادرات این محصول از گمرکات مرزی صورت می‌گیرد.

وی علت کاهش صادرات را بخشنامه برگشت ارز حاصل از صادرات دانست و تصریح کرد: براساس این بخشنامه صادرکننده باید ارز خود را تحویل بانک مرکزی دهد اما با توجه به اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با بازار ارز، هیچ صادرکننده‌ای حاضر به صادرات نیست و در عوض کالای صادراتی از مرزها به‌صورت پیله‌وری به عراق و افغانستان ارسال می‌شود و علت کاهش صادرات سیمان هم وجود کارخانه‌های جدید در عراق بوده که باعث کاهش شده است.

مدیرکل گمرک استان همدان ارزش واردات ۶ ماهه امسال را ۱۳ میلیون دلار دانست و افزود: در ۶ ماهه امسال ۲ هزار تن کالا که تماما مواداولیه و خطوط تولید و نیروگاه خورشیدی بوده از کشورهای چین، آلمان و ترکیه وارد استان شده است.

خشوعی با بیان اینکه واردات ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۵۲ درصد کاهش دارد، خاطرنشان کرد: واردات ۶ ماهه امسال از نظر وزنی ۷۴ درصد کاهش داشته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن