Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تعداد نیروگاه‌های خورشیدی همدان به 10 واحد می‌رسد

تعداد نیروگاه‌های خورشیدی همدان به 10 واحد می‌رسد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از بهره‌برداری از 83 پروژه برق طی ایام الله دهه فجر در استان همدان با اعتبار 534 میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، محمدمهدی شهیدی با اشاره به سیاست‌های کلان صنعت برق اظهار کرد: مساله آب و برق مسئله امنیت است به طوری که این موضوع برای مردم امنیت خاطر ایجاد می‎کند.

وی به تاریخچه صنعت برق در استان اشاره و عنوان کرد: استان همدان از سال 1310 از نعمت برق بهره‌مند شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در طول 87 سال از آغاز راه‌اندازی برق در استان، تغییراتی از نظر ساختاری در صنعت برق ایجاد شد، گفت: در مرحله اول به مدت 35 سال فعالیت صنعت برق توسط بخش خصوصی صورت می‌گرفت و در مرحله دوم به مدت 26 سال دولت عهده‌دار این وظیفه بود و از سال 1371 در مرحله سوم فعالیت صنعت برق با همکاری بخش دولتی و غیر دولتی ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه قبل از پیوستن همدان به شبکه سراسری برق، در سال1310 توسط شخصی خیر به نام مرحوم حاج موسي ناصرالممالک شريفي در محله قديمي عبدل همدان راه‌اندازی شد، افزود:  در این شرایط برق با مولدی با قدرت توليدي 40 کيلووات راه‌اندازی  شد.

شهیدی با بیان اینکه در سال 1314 و 1318 برق با مولد 400 کیلوواتی در تپه عباس‌آباد وارد مدار شد که در نهایت 800 کیلووات بود، تصریح کرد: در آن مقطع تعداد مشترکین صنعت برق همدان 800 مشترک بود.

وی با اشاره به تشکیل وزرات نیرو در سال 1345 گفت: در سال 1347 با تشکیل برق‌های منطقه‌ای اداره برق همدان – کردستان زیر نظر وزارت آب و برق تاسیس شد و  زیر نظر برق منطقه‌ای غرب با عنوان برق ناحیه همدان قرار گرفت و تا سال 1357 فعالیت خود را ادامه داد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ادامه داد: از سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت با تغییر ساختار سازمانی به مدیریت برق استان همدان زیر پوشش برق غرب ادامه کار داد و در سال 1365 با تشکیل برق منطقه ای باختر، برق استان همدان زیر پوشش برق باختر قرار گرفت.

وی به اشاره به حملات دشمن در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه اوج حملات دشمن به تاسیسات برق در سال 1365 است، اظهار کرد: در سال 1366 تاسیسات فوق توزیع و انتقال استان مورد حمله قرار گرفت به طوری که سه شبانه روز در شهر همدان با خاموشی برق داشتیم که از طریق چهار مولد به صورت دو ساعته اقدام به تامین برق می‌شد.

شهیدی با بیان اینکه سال 1371 به طور رسمی فعالیت شرکت‌های توزیع برق در کشور با برگزاری مراسم افتتاحیه در همدان آغاز شد، بیان کرد: تا سال 1386 شرکت‌های توزیع زیر پوشش برق‌های منطقه‌ای فعالیت داشتند که حوزه همدان، مرکزی و لرستان زیرنظر برق منطقه‌ای باختر ادامه فعالیت می‌دادند.

وی ادامه داد: از سال 1386 با مصوبه مجلس شرکت‌های توزیع زیر نظر توانیر فعالیت خود را آغاز کردند که همچنان این روند ادامه دارد.

بکارگیری جدیدترین فناوری‌ها چشم‌انداز شرکت توزیع برق استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در بخش دیگر سخنان خود به سیر تحول صنعت برق استان همدان اشاره و عنوان کرد: در سال 1357 تعداد مشترکین صنعت برق 86 هزار مشترک، روستاهای دارای برق 94 روستا، پیک بار استان 50 مگاوات و تلفات انرژی 24 درصد و بالاترین نوع مصرف با 50 درصد مصرف خانگی بود.

وی اضافه کرد: با حملات ایجاد شده دشمن به تأسیسات برق در سال 1365، موضوع بازسازی تاسیسات به عنوان یک ضرورت مطرح و از سال 1366 تا 1372 اقدام به بازسازی تاسیسات برق شد.

شهیدی با بیان اینکه در جریان بازسازی تاسیسات برق، نیروگاه هزار مگاواتی همدان وارد مدار شد، تصریح کرد: از سال 66 تا 72 تعداد 14 پست فوق توزیع وارد مدار شد که به وضعیت و پایداری شبکه کمک کرد.

وی اشاره به اینکه دوره بازسازی تاسیسات تا سال 76 ادامه یافت، افزود: بخشی از پست‌هایی که نیاز با بازساری و اصلاح داشتند در این بازه انجام شد و در نهایت پست‌های فوق توزیع به 18 دستگاه رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در سال 71 با شروع کار شرکت‌های توزیع بحث رویکرد و توزیع مورد توجه بود، اظهار کرد: توزیع به صورت سنتی اداره می‌شد و یکی از اهدافی که وزارت نیرو دنبال می‌کرد در این بود که کار در شرکت‌های توزیع با توجه به گسترشی که داشت نیاز به بازنگری بود که اساس کار شرکت‌های توزیع در همین سال اتفاق افتاد و با دو موضوع مهندسی کردن بخش توزیع و کاهش هزینه‌ها با دید فنی و اقتصادی همراه شد.

وی  با بیان اینکه در سال 86 موضوع انتقال مجمع از شرکت‌های برق منطقه‌ای به توانیر مطرح شد، تاکید کرد: در سال 86 ماموریت شرکت توزیع نیروی برق همدان، توزیع برق مطمئن و پایدار برای مصرف‌کننده بود و چشم‌اندازی هم که برای سال 1404داریم این است که با بکارگیری جدیدترین فناوری‌ها جزو سه شرکت برتر کشور باشیم.

افزایش 7 برابری طول شبکه توزیع استان طی 40 سال اخیر

شهیدی در بخش دیگر سخنان خود با ارائه آماری از عملکرد شرکت توزیع برق در طول چهل سال اخیر بیان کرد: در سال 57 مصرف انرژی در همدان 146میلیون کیلووات ساعت بوده  که با افزایش 22 برابری در پایان سال 96 به 3 میلیارد و 200 میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال 57 بیشترین مصرف برق در بخش  مصارف خانگی بود، تاکید کرد: با توسعه بخش کشاورزی، مصرف در بخش تولید هم بکار گرفته شد، به طوری که در ابتدای سال 57 مصرف بخش کشاورزی 59 میلیون کیلووات ساعت بوده که در پایان سال 96 به یک میلیارد و 766 میلیون کیلووات ساعت رسیده  است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اضافه کرد: در سال 57 تعداد 65حلقه چاه  برای مصارف بخش کشاورزی وجود داشت که تا پایان سال 96 به 6 هزار و 582 حلقه چاه افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در سال 57 تنها 94 روستا از نعمت برق برخوردار بودند، گفت: امروز 100 درصد روستاها به میزان یک هزار و 71 روستا از نعمت برق برخوردار هستند.

شهیدی از افزایش 9 برابری تعداد مشترکین صنعت برق استان همدان در طول 40 سال اخیر خبر داد و بیان کرد: در سال 57 تعداد مشترکین 86 هزار مشترک بوده که  تا پایان سال 96 با افزایش 9 برابری به میزان 722 هزار مشترک رسیده است.

وی  به افزایش 7 برابری طول شبکه در طول 40 سال اخیر اشاره و عنوان کرد: خطوط توزیع  در سال 57 به میزان 2هزار و700 کیلومتر بود که با افزایش 7 برابری امروز به 18هزار کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه ظرفیت پست‌های توزیع در سال 57 به میزان 174 مگاولت آمپر بود، افزود: در پایان سال 96 این رقم به 2 هزار و 234 مگاولت آمپر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 57 پیک بار 50 مگاوات و در پایان سال 96 به 663 مگاوات رسید، تصریح کرد: ظرفیت بخش پست‌های فوق توزیع در استان یک هزار و 916 مگاولت آمپر است.

خودباوری و اعتماد به نفس جوانان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در صنعت برق

شهیدی در ادامه سخنان خود در تبیین مهم‌ترین دستاوردهای صنعت برق در طول 40 سال اخیر از خودباوری و اعتماد به نفس جوانان در صنعت برق به عنوان مهم‌ترین دستاورد یاد کرد و بیان داشت: بخش توزیع در اوایل انقلاب وزن نداشت و بیشتر بخش‌های فوق توزیع و انتقال فعالیت داشتند که در این مقطع تا سال 75 عمده تاسیسات در استان توسط شرکت‌های خارجی بودند و از این زمان به بعد توسط متخصصان داخلی احداث و به بهره‌برداری رسید.

وی استقلال در بخش تولید و تجهیزات صنعت برق را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب دانست و بیان کرد: تا به امروز 90 درصد تجهیزات تولید داخل است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان صدور خدمات مهندسی برق به دیگر کشورها را از دیگر دستاوردهای  صنعت برق در طول 40 سال اخیر برشمرد و بیان داشت: امروز صدور خدمات مهندسی به خاورمیانه انجام می‌شود.

شهیدی در ادامه به اصلاح شبکه‌های روستایی اشاره و بیان کرد: تا قبل از سال 76 مسئولیت تأمین برق روستاها برعهده جهاد سازندگی بود که با انتقال این مسئولیت به وزرات نیرو در اواخر سال 80 عمده روستاها از نعمت برق بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه نگهداری شبکه‌های روستایی با مشکل روبرو است، گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید از سال 92 تا 96 با اخذ عوارض از مشترکین غیر کشاورزی و روستایی، منابعی در اختیار وزرات نیرو قرار گرفته شد تا در راستای اصلاح شبکه روستایی هزینه شود.

هزینه‌کرد 25 میلیارد تومان در بخش اصلاح شبکه‌های روستایی استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در همین خصوص به هزینه‌کرد 25 میلیارد تومانی در بخش اصلاح شبکه‌های روستایی سخن اشاره و تصریح کرد: تا پایان سال 96 به میزان 20 میلیارد تومان در راستای اصلاح شبکه‌های روستایی در استان هزینه شده که علاوه بر این بر اساس موافقت نامه تنظیم شده از محل عوارض اخد شده 5 میلیارد تومان نیز تا اوایل سال 98 در کل روستاهای استان هزینه خواهد شد، همچنین از محل اعتبارات داخلی 7 میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در راستای ارائه خدمات به بخش روستایی 22 دفتر روستایی تشکیل شده است، افزود: این دفاتر از اواخر سال 80 فعال شده که امروز شرح وظایف آنها بیشتر شده است.

شهیدی گفت: از سال 71 با اصلاح ساختار توزیع، افزایش قابلیت شبکه برق به خصوص در بخش توزیع به عنوان یکی از رویکردهای مهم دنبال می‌شود و در همین خصوص تبدیل شبکه‌ها از حالت شعاعی به شبکه‌های رینگ اتفاق افتاده که یکی از شاخص‌های مهم در موضوع کاهش خاموشی است.

وی از کاهش 14 درصدی تلفات انرژی طی 40 سال اخیر در صنعت برق خبر داد و بیان کرد: در اوایل انقلاب  تلفات انرژی 24 درصد بود که در پایان سال 96 به 10 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با تاکید بر اینکه در سال 96 مصرف انرژی در کشور 255 میلیارد کیلووات ساعت بود، تصریح کرد: سال گذشته در استان همدان 3.2 میلیارد کیلووات ساعت، برق مصرف شد  که 1.3 درصد مصرف برق کل کشور است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده که میزان تلفات انرژی تا پایان سال جاری در استان به رقم  10.2 درصد برسد، اضافه کرد: از سال 92 تا 96 به طور میانگین هر ساله یک درصد تلفات انرژی در کشور کاهش یافته است به طوری که در این بازه 255 میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است و بازگشت سرمایه برای کشور در این مدت یک هزار و 200 میلیارد تومان است.

شهیدی با بیان اینکه در گذشته برق به عنوان کالای خدماتی مطرح بود، گفت: از اواخر سال ۸۵ بازار بورس انرژی در کشور  مطرح شد که نگاه به برق به عنوان کالای اقتصادی و دارای ارزش افزوده تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال 71 به بعد بخش تولید صنعت برق به بخش خصوصی واگذار شد، تصریح کرد: در حال حاضر 65 درصد از تولید انرژی و برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

4 نیروگاه خورشیدی در دهه فجر وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: از سال 95 در استان همدان 6 نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی وارد مدار شده که چهار نیروگاه خورشیدی نیز در دهه فجر وارد مدار می‌شود.

وی بیان کرد: در استان بخش تولید CHP  به عنوان نیروگاه‌های تولید پراکنده  11.8 مگاوات وارد مدار شده و امسال بر طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال 9 مگاوات وارد مدار می‌شود که در نهایت 20 مگاوات تولید پراکنده و 42 مگاوات نیروگاه خورشیدی است.

شهیدی به استفاده از تکنولوژی‌های نوین همچون قرائت کنتور از راه دور و فرمان قطع برق مشترکین از راه دور اشاره و تصریح کرد: در استان همدان 8 هزار و  ۷۰۰ کنتور طرح فهام نصب شده که عمدتاً در بخش مشترکین دیماندی، کشاورزی و صنعت است.

وی به مصرف 20 هزار مگاواتی لوازم سرمایشی در تابستان به عنوان یکی از چالش‌های سال جاری اشاره  کرد و گفت: از 56هزار مگاوات مصرف کشور در پیک کشور، 20 هزار مگاوات آن در بخش لوازم سرمایشی بود که یک سوم از ظرفیت تولید نیروگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در تغییر الگوی مصرف انرژی تاکید کرد: در ابتدای انقلاب بیشتر بحث مصرف مطرح بود اما در پایان سال 96، 38 درصد از مصرف در بخش کشاورزی و 11 درصد در بخش تولید است که در مجموع در استان همدان حدود 50 درصد از بخش مصرفی در بخش تولید است که برای کشور از نظر ارزش افزوده مفید خواهد بود و علاوه بر آن انرژی تنها در بخش غیرمولد استفاده نمی‌شود.

وی اضافه  کرد: در بخش تلفات انسانی خوشبختانه ظرف چند سال اخیر با اقدامات بخش ایمنی، حوادث داخلی شرکت به شدت کاهش یافته وعمدتا مشکلات به مصرف کنندگان مربوط است که با عدم رعایت ایمنی منجر به حوادث می‌شود.

شهیدی به بهره‌برداری از 83 پروژه برق طی ایام الله دهه فجر در استان با اعتبار 534 میلیارد ریال اشاره و تاکید کرد: برای 4 نیروگاه خورشیدی که طی دهه فجر در شهرستان‌های کبودراهنگ، فامنین و قهاوند وارد مدار می‌شود برای هر نیروگاه 7.5 میلیون یورو اعتبار هزینه شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن