Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی رشد 80 درصدی بارندگی در همدان

رشد 80 درصدی بارندگی در همدان

میزان بارندگی در همدان از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون 287 میلی متر به ثبت رسیده که با افزایش 80 درصدی نسبت به بلندمدت روبه رو بوده است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، محمود رضا عراقی معاون امور عمرانی استانداری همدان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان  با بیان اینکه 40 سال از منابع آب زیرزمینی استفاده بی رویه و غیر مجاز صورت گرفته نباید انتظار داشت در طول سه سال شرایط تغییر کند گفت: طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تنها راهکار اجرایست که می توان از آن جواب گرفت.

عراقی با بیان اینکه انسداد چاه های غیر مجاز ایجاد رضایت می کند گفت: انسداد چاه های غیر مجاز از مطالبات مردم است و باید با سرعت ادامه پیدا کند.

وی افزود: خود کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که با این روند مصرف اینده آب در خطر است.

عراقی تاکید کرد: تمرکز نصب کنتور باید بر روی دشت های ممنوعه بحرانی، ممنوع باشد تا میزان استحصال بی رویه و غیر مجاز آب به حداقل برسد.

وی طرح احیا و تعادل بخشی را یک وظیفه فرا دستگاهی عنوان کرد و افزود: آب منطقه ای قطعا به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد باید دستگاه های دیگر مانند جهاد کشاورزی ، صنعت و معدن ، سازمان برنامه ریزی و .... هم با اقدامات خود شرایط را برای اجرای طرح احیا محیا کنند.

عراقی ادامه داد: وظیفه شورای حفاظت تنها رصد پر کردن چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه های مجاز و نصب کنتور نیست در این شورا باید تمام مسائل مربوط به کاهش مصرف آب مانند الگوی کشت و ... مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این جلسه منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تاکنون تعداد 35 جلسه شورای حفاظت از منابع آب استانی و تعداد 186جلسه شهرستانی با موضوعات مختلف ازجمله انسداد چاههای غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز،نصب وراه اندازی کنتورهای هوشمند آب وبرق برروی چاهها، تشکیل وراه اندازی گروه های گشت وبازرسی و توقیف دستگاههای حفاری غیرمجازوطرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برگزار شده است.

وی تصریح کرد: از آغازسال 97 تاکنون تعداد 634 حلقه چاه غیرمجاز دارای حکم قضائی  با حجم آب صرفه جویی شده بیش از 29 میلیون مترمکعب و عمق انسداد 21 هزار و900 متر پرومسدود گردیده است.

ستوده تاکید کرد: در مجموع از سال 93 تاکنون تعداد 3371 حلقه چاه غیرمجاز با حجم آب صرفه جویی شده بیش از 254 میلیون مترمکعب وعمق انسداد بیش از 118 کیلومتر پرو مسلوب المنفعه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان افزود: میزان بارش استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان 287 میلیمتر بوده است که نسبت به سال آبی گذشته 233درصد افزایش و نسبت به میانگین بلند مدت 80 درصد افزایش را نشان می دهد.

ستوده افزود: در مجموع تعداد 4134 دستگاه کنتور هوشمند آب وبرق بر روی چاههای مجاز نصب شده که 73 درصد از این کنتورها در چاه‌های کشاورزی، 10 درصد برای آب شرب روستایی، 6درصد برای آب شرب شهری و 6 درصد در صنایع و 4 درصد در بخش خدمات و دام و طیور نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: در سال 97 شرکت آب منطقه‌ای استان تعهد  دارد 380 دستگاه کنتور حجمی را نصب کند که تا کنون 573 دستگاه نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان تصریح کرد: حجم سد اکباتان در حال حاضر به 13 میلیون مترمکعب است که معادل 39 درصد از حجم کلی آن است.

وی با اشاره به اثرات انسداد چاه‌های غیرمجاز و اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در دشت‌های استان، عنوان کرد:  نمودار هیدروگراف دشت‌ها نشان می‌دهد از سال 93 تا کنون روند افت سطح آب‌های زیرزمینی دشتهای استان ثابت شده و حتی در برخی چاه‌ها نیز سطح آب بالا آمده است.

ستوده گفت: طرح تعال بخشی و پلمب چاه‌های غیرمجاز باعث شده در دشت همدان-بهارکه سطح آب تا پایان سال 93 ، 20 متر افت داشت ثابت شود و در برنامه داریم که در افق 20 ساله با اقداماتی که انجام می‌گیرد سطح آب را در دشت‌های استان بالا بیاوریم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن