Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی نرخ بیکاری همدان در سال 97 اعلام شد

نرخ بیکاری همدان در سال 97 اعلام شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: در سال 1397 استان همدان پس از استان سمنان دومین استان با کمترین نرخ بیکاری کشور اعلام شده است.

به گزارش "همدان نیوز"،  احمد توصیفیان با بیان اینکه اشتغال و بیكاری، از جمله محورهای اساسی اقتصاد هر كشوری است، به گونه ای كه افزایش اشتغال و كاهش بیكاری، بعنوان یكی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود گفت: در این میان نرخ بیكاری یكی از شاخص هایی است كه برای ارزیابی شرایط اقتصادی كشور مورد استفاده قرار می گیرد و در این رابطه با توجه به انتشار نتایج آمار نیروی کار در سال 1397  توسط مرکز آمار ایران، استان همدان پس از استان سمنان دومین استان با کمترین نرخ بیکاری کشور اعلام شده است.

توصیفیان ضمن اشاره به اجرای طرح آمارگیری نیروی کار به صورت فصلی گفت: از سال 1376 اطلاعات بازار كشور از طریق طرح " آمارگیری از ویژگی های اشتغال و بیكار خانوار " حاصل می شد كه به منظور بهبود كیفیت و انطباق بیش تر با مفاهیم بین المللی به ویژه سازمان بین المللی كار، مورد بازنگری قرار گرفت تا به صورت طرح فعلی و با عنوان " طرح آمارگیری نیروی كار " به اجرا در آید . " طرح آمارگیری نیروی كار " اولین با در سال 1384 آغاز شد و از آن زمان تاكنون در ماه میانی هر فصل توسط مرکز آمار ایران اجرا شده است و آخرین آمارگیری بهمن ماه فصل زمستان سال گذشته صورت پذیرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: براساس اعلام مرکز آمار ایران یافته ها و نتایج طرح آمارگیری نیروی كار استانهای كشور نشان می دهد درسال 1397، استانهای سمنان، همدان و مرکزی به ترتیب با نرخ بیكاری 7.2 ،8.3 و 8.4 کمترین نرخ بیكاری را در بین استانهای كشور داشته اند  اما با این تفاوت که نرخ مشارکت استان مرکزی 34.8 و استان سمنان37.6 بوده و این در حالی است که استان همدان دارای نرخ مشارکت حدود 42 درصد و نیز بالاتر از میانگین کشوری میباشد.

وی درباره مقایسه نتایج آمارگیری نیروی كار فصل زمستان سال 1397 با دوره مشابه سال قبل اعلام داشت: علیرغم عدم تغییر نرخ مشارکت کل کشور نرخ مشاركت اقتصادی استان همدان در زمستان 1397، در استان همدان با افزایش 1.3درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل(39.6)  نرخ مشارکت استان به 40.9 درصد رسیده است.

توصیفیان افزود: همچنین نرخ بیكاری كشور در زمستان 1397، حدود 12.1 درصد بوده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل، تغییری نداشته است در حالیکه با وجود افزایش مشارکت اقتصادی و جمعیت فعال نرخ بیكاری زمستان استان همدان در سال 1397 نسبت به دوره مشابه سال قبل 2.2 درصد کاهش داشته است واز 13.8 به11.6درصد در فصل زمستان 1397رسیده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن