Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی خسارت سیل به 850 کیلومتر از راه‌های همدان

خسارت سیل به 850 کیلومتر از راه‌های همدان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان گفت: در مجموع 850 کیلومتر از راه های استان آسیب دیده‌اند که برآورد اولیه خسارات 77 میلیارد تومان است اما هنوز دقیق نیست.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، مصطفی پناهنده در ابتدای سخنان خود با اشاره به سقوط پل عابر پیاده در محور همدان- تهران در ایام نوروز اظهار داشت: اینکه این انتظار وجود داشته باشد که اداره کل راهداری  تمام توان و امکانات را برای امدادرسانی در حوادث داشته باشد، تقاضای زیادی است چراکه ظرفیت کافی نیست.

وی ادامه داد: در این حادثه به دو جرثقیل 50 تنی نیاز بود که اداره کل این ظرفیت را نداشت و باید از بخش خصوصی در این موارد استفاده شود اما با این وجود حادثه مدیریت و پل شکسته از محل منتقل شد.

پناهنده افزود: در جابجایی محمولات خطرناک از جمله مواد آتش زا نیاز به تخصص خاص است و این خواسته که در راهداری استان این توانایی وجود داشته باشد خواسته زیادی است و در این زمینه نیز باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود که تا به امروز این همکاری وجود داشته و امیدواریم شرکت یا شرکت‌هایی در استان مسئولیت جابجایی امن این محمولات را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال پرچالشی در حوزه حمل و نقل بود، گفت: پیگیری مشکلات رانندگان و تأمین تجهیزات خودروهای سنگین از جمله مسائل در سال قبل بود که تلاش شد با هماهنگی با صنف رانندگان دغدغه ها برطرف شود.

پناهنده با اشاره به تأثیر سیلاب ها بر راه های استان خاطرنشان کرد: راهداری همدان در مدیریت این زمینه نمره قبولی را گرفت و نیروهای راهداری و حمل و نقل تمام توان خود را به کار گرفتند به طوریکه استان با وجود سیلاب با بحران جدی روبه رو نشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان با بیان اینکه بارش های سنگین باعث شد اولویت در ایام نوروز از میهمان‌داری به راهداری تبدیل شود، یادآور شد: 516 نفر نیرو عملیات راهداری را در بارش‌های اخیر انجام دادند و از 285 دستگاه وسیله نقلیه سنگین برای برف روبی استفاده شد.

وی با اشاره به از بین رفتن تعدادی از راه ها در سیلاب اخیر، خاطرنشان کرد: 528 دهنه پل در استان با آسیب جدی روبه رو شد و حتی آسیب‌ها در حال حاضر نیز رخ نشان می دهند و شاهد رانش و نشست زمین هستیم اما با این وجود ترمیم آسیب‌ها صورت گرفت.

پناهنده با بیان اینکه گردنه اسدآباد، گردنه گرین نهاوند و برخی راه‌های روستایی دچار رانش شدند، گفت: استفاده بیش از 12 هزار تن نمک در راه ها باعث شد روکش آسفالت راه‌ها از بین برود که باید با جذب اعتبارات، این نواقص ترمیم شود و هم اکنون نیز راهداری در حال بهسازی راه هاست.

وی افزود: در روستای سولان با توجه به رانش زمین، راه شکافته و آب به مسیر رودخانه هدایت شد تا سیلاب آسیبی به شهر مریانج وارد نکند و مردم این منطقه درخواست داشتند که راه تا زمان فروکش کردن آب اصلاح نشود تا آب به منازل راه نیابد اما با این وجود نیروهای راهداری تمام توان خود را برای رفع مشکلات به کار گرفتند.

پناهنده به رانش در مسیر تفریحی مریانج اشاره کرد و افزود: احداث این راه توسط شهرداری انجام شده و اتهام اینکه راهداری باید راه را اصلاح می کرد، به این دستگاه وارد نیست چون این راه در محدوده مسئولیت‌های راهداری نیست.

وی با بیان اینکه پس از سیل اخیر در لرستان کمک‌های راهداری استان در دو مرحله انجام شد، خاطرنشان کرد: در مرحله اول 13 دستگاه برای رفع سیلاب به لرستان اعزام شد و بازگشایی راه‌های سه منطقه در این مدت انجام گرفت.

پناهنده با اشاره به بازگشایی مسیر افرینه- معمولان با طول 10 کیلومتر توسط راهداری استان همدان، اظهار داشت: 20 دستگاه سنگین در حال حاضر مشغول بازگشایی و اصلاح راه در این منطقه هستند.

وی ادامه داد: چهار تیم متخصص برای مطالعه رانش گردنه اسدآباد به کار گرفته شده اند و به دنبال این هستیم که جلوی رانش بیشتر را در این مسیر بگیریم.

پناهنده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوسی استان زیر 9 سال است، اظهار داشت: مشکلی در خصوص این موضوع در استان وجود ندارد و شکایاتی در این زمینه در ایام نوروز به اداره کل گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه توقف به موقع اتوبوس‌ها و ارائه خدمات مجتمع های بین‌راهی مورد نظارت و بازرسی جدی قرار گرفته است، یادآور شد: در ایام نوروز بازدیدهای مکرری از مجتمع ها برای ارائه خدمات مناسب به مسافران صورت گرفت تا با رفع مشکلات و بهبود خدمات رسانی، رضایتمندی افزایش یابد.

پناهنده با بیان اینکه سالانه 80 میلیارد تومان اعتبار برای انجام اقدامات عمومی راهداری استان نیاز است، اظهار داشت: باید این واقعیت را پذیرفت که منابع محدود است و باید گام به گام پیش رفت و از اعتبارات برای احیای راه ها استفاده کرد.

وی همچنین تصریح کرد: امید می رود افزایش قیمت در ناوگان حمل و نقل مسافر و بار وجود نداشته باشد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد ما با این وجود اگر شرایط تغییر نکند قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت و امید است فشاری نیز به رانندگان وارد نشود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان به توزیع 31 هزار حلقه لاستیک بین رانندگان خودروهای ناوگان استان اشاره کرد و افزود: سعی شده توزیع عادلانه باشد و بر اساس سهمیه توزیع صورت بگیرد.

وی ادامه داد: علیرغم تنگناهای موجود، بر اساس بازخوردها رضایت نسبی از سوی رانندگان در این زمینه فراهم شده است.

پناهنده با بیان اینکه یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان مسیر همدان- کرمانشاه و یا همان گردنه اسدآباد است، اظهار داشت: از سال گذشته رایزنی‌ها برای جداسازی مسیر رفت و برگشت در این راه انجام شده و برای نصب کامل نیوجرسی در این مسیر قراردادی منعقد خواهد شد که امید است این اقدام سریعتر صورت بگیرد.

وی با اشاره به شناسایی 106 نقطه حادثه خیز در سال گذشته در استان، یادآور شد: 36 نقطه با اقدامات موقتی قابل رفع بود و آشکارسازی برای اعلام خطر در این مناطق انجام شد اما در اصلاح هندسی مسیر نیز باید اعتبارات تأمین شود که سالیانه بخشی از آن برای رفع تعدادی از نقاط حادثه‌خیز اختصاص می یابد و در تلاش هستیم بر اساس اولویت این مناطق اصلاح شوند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان نیز با بیان اینکه فعالیت وسایل نقلیه شخصی یکی از معضلات است، اظهار داشت: رانندگانی که قصد ورود به ناوگان حمل و نقل را دارند باید در دوره های آموزشی اداره کل راهداری شرکت کنند.

صفر صادقی راد افزود: با وجود توصیه های مکرر، مردم هنوز از مسافربرهای شخصی برای سفرها استفاده می کنند که باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد چراکه وسایل نقلیه عمومی به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به ارجاع به خودروهای شخصی نیست.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن