Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی پیش‌بینی تولید 18 هزار تن تخم‌مرغ در همدان

پیش‌بینی تولید 18 هزار تن تخم‌مرغ در همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از وجود ظرفیت یک میلیون و 800 هزار قطعه‌ای پرورش مرغ تخم‌گذار در این استان خبرداد و گفت: در استان همدان درحال حاضر یک میلیون و 100 هزار مرغ تخم‌گذار در حال تولید است.

به‌گزارش "همدان نیوز"، محمدنظرپور به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: در سال گذشته 1760 تن تخم‌مرغ در واحدهای صنعتی استان همدان تولید شده است که 17 درصد تولیدات کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 40 هزار قطعه مرغ‌ مادر تخم‌گذاردر استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده در سال جاری 18 هزار و500 تن تخم‌مرغ در استان همدان تولید شود.

نظرپور با بیان اینکه بیشترین ظرفیت واحدهای تولید تخم‌مرغ استان همدان مربوط به شهرستان تویسرکان با 150 هزار قطعه است، یادآور شد: 451 هزار قطعه از ظرفیت استان در این شهرستان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: شهرستان ملایر اولین شهرستان از نظر تعداد واحدهای تخم‌گذار در استان است به‌طوریکه 14 واحد با ظرفیت 381 هزار قطعه در این شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 21واحد مرغ مادر تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و 162 هزار قطعه در کشور وجود دارد، اظهارکرد: 2 واحد پرورش مرغ اجداد تخم‌‎گذار با ظرفیت 20 هزار قطعه در کشور وجود دارد که تا 20 سال آینده کفاف نیاز کشور را می‌دهد.

نظرپور با بیان اینکه در کشور 8 کارخانه تولید مایع پاستوریزه تخم‌مرغ با ظرفیت 250 تن وجود دارد، افزود: 4 کارخانه پودر تخم‌مرغ با ظرفیت 6.5 تن در کشور وجود دارد که 2 کارخانه در همدان است به‌طوریکه کارخانه همدان روازنه یک تن و کارخانه تویسرکان روزانه یک و نیم تن پودر تخم مرغ تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 987 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد، ادامه داد: ایران رتبه دوازدهم جهان و رتبه پنجم آسیا را در تولید تخم مرغ داراست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید براینکه سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 190 عدد است، یادآورشد: در حال حاضر سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور 190 عدد است درحالیکه در بسیاری از کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته به 300 عدد هم می‌رسد.

نظرپور با بیان اینکه تخم‌مرغ جایگاه ویژه‌ای در سفره ایرانیان دارد، خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ یک غذای کامل بوده به‌طوریکه بیشترین مواد مغذی و جذب را در بدن انسان دارد.

وی با اشاره به بالا بودن ارزش بیولوژی تخم‌مرغ، گفت: تخم‌مرغ حاوی کلسترول نوع HDL  (کلسترول خوب) بوده و براساس تحقیقات ثابت شده که کلسترول تخم‌مرغ باعث می‌شود کلسترول بد در بدن کاهش یابد.

وی با تأکید بر هویت دار کردن تخم‌مرغ‌های تولیدی استان، تصریح کرد: سالهاست تلاش می‌کنیم محصول تولیدی استان با برند واحدها هویت‌دار شود که در حال حاضر 50 درصد واحدهای استان تخم‌مرغ‌های خود را هویت دار کرده‌اند و به صورت بسته‎‌بندی شده به فروش می‌رسانند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن