Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی افزایش 40 درصدی نرخ سیمان در کشور

افزایش 40 درصدی نرخ سیمان در کشور

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور از  افزایش 40 درصدی نرخ سیمان نسبت به ابتدای سال در کشور خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان، عبدالرضا شیخان در نشست هم اندیشی و بررسی نرخ حمل محمولات سیمان در مناطق مختلف کشور که با حضور مسئولان استان های تهران، مرکزی، مازندران، لرستان، کرمانشاه، کردستان، البرز در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان برگزار شد، با اشاره به اینکه 86 سال عمر صنعت سیمان است و همه نسبت به هزینه های لازم برای احداث یک کارخانه اشراف دارند، اظهار داشت: در حال حاضر 81 کارخانه سیمان با تولید 89 تا 90 میلیون تن در کشور وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه صنعت سیمان یکی از صنایعی است که مواد اولیه آن با شرایط سخت تولید می شود، افزود: حدود 40 درصد از نرخ سیمان نسبت به ابتدای سال افزایش یافته است.

شیخان ادامه داد: ما از ظرفیت 90 میلیون تن، حدود 65 درصد تولید داریم و علاوه بر این تولید مناسب، حدود 90 میلیون هم جابجایی مواد اولیه داریم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور یادآور شد: کرایه حمل سیمان حدود 22 تا 22.5 درصد قیمت سیمان است و با توجه به شرایط تحریمی نمی توانیم بدون دقت نرخ ها را افزایش دهیم.

عبدالرضا شیخان با بیان اینکه با توجه به کمبود نقدینگی در خط تولید و تحریم، کارگران این بخش از دور خارج نشده اند، اضافه کرد: سیمان قابل مقایسه با سایر کالاها نیست، ما باید دست به دست هم بدهیم تا این دوران سپری شود، زیرا که تولید موجب چرخش گردونه حمل و نقل می شود، بنابراین باید همدیگر را دریابیم که نرخ حمل سیمان را با اصرار بر تن کیلومتر و غیره محدود نکنیم.

وی با اشاره به اینکه کارگران هم در این بخش اقتصاد قوی ندارند، افزود: همه ما در کشتی به نام ایران نشسته ایم و در شرایط تحریمی به سر می بریم که اگر مقاومت کنیم تا سال 1400 وضعیت عالی خواهد بود.

این مسئول ابراز داشت: افزایش نرخ حمل سیمان باید نسبت به زمان باشد و این افزایش هر روز نمی تواند باشد.

شیخان افزود: با توجه به اینکه افزایش نرخ حمل، موجب افزایش قیمت کالا می شود و مردم قادر به پرداخت نخواهند شد، تقاضای ما این است که همه با هم همفکر باشند.

افزایش نرخ حمل و نقل اجتناب ناپذیر است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان نیز در این نشست گفت: افزایش نرخ حمل و نقل به ویژه در حوزه سیمان اجتناب ناپذیر است.

مصطفی پناهنده با بیان اینکه سیمان سهم بزرگی از تولیدات استان را به خود اختصاص داده و سالانه مقدار بسیاری از این محصول در استان تولید و به خارج صادر می شود، اظهار داشت: یکسان سازی نرخ حمل محمولات سیمان در این بین موضوعی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید سیمان در استان از تقاضا بیشتر است گفت:  مشکلی در خصوص بارنامه و تعرفه ها نداریم اما دریافت مبالغ پشت بارنامه موجب افزایش قیمت سیمان و فشار بر مردم شده است.

پناهنده به هزینه حمل و نقل سیمان اشاره کرد و افزود: متأسفانه خریداران سیمان انتخاب شده هستند و این موجب ایجاد پاره ای مشکلات شده است.

وی ادامه داد: جدای از این مسأله ما خواهان این هستیم که همه کارخانه ها به یک تعرفه حمل، طبق عقل و منطق برای جابجایی سیمان برسند.

مدیرکل راهداری استان همدان یادآور شد: ما خواستار وحدت رویه در این خصوص هستیم و انتظار داریم با همفکری، تعامل و توافق و با توجه به تعرفه های تجاری نرخ را تعیین کنیم.

واسطه‌ها را در حوزه حمل و نقل باید حذف کرد

معاون دفتر اقتصاد استانداری همدان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد بحرانی ترین شرایط تولید در صنایع از جمله سیمان هستیم، گفت: واسطه ها را در حوزه حمل و نقل باید حذف کرد.

محمود ملکیان اظهار داشت: در این بحران ها باید کامل و با دقت در رعایت حال همه گروه های دست اندرکار تصمیمات را اتخاذ کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه شرایط حفظ حمل و نقل کالا نیازمند ناوگان است بنابراین تولید کننده و بخش حمل و نقل دو بازوی تقویت کننده هم هستند و باید یکدیگر را حفظ کنند.

معاون دفتر اقتصاد استانداری همدان ادامه داد: در چند سال قبل در تعداد ناوگان مشکل داشتیم و افزایش تولیدات بازار، ازدیاد ناوگان را به دنبال داشته است.

ملکیان اضافه کرد: بنابراین نه حق با تولیدکننده و عدم افزایش نرخ است و نه راننده باری بدون دقت به نرخ تمام شده کالا، حق افزایش نرخ را دارد و تعادل بین تولید کننده و مصرف کننده بهترین راه است.

وی نقش واسطه ها را در حوزه حمل و نقل نگران کننده دانست و افزود: واسطه ها به تولید کننده و راننده و شرکت اهمیتی نمی دهند و بدون شک بیشترین آسیب را به صنایع و بخش حمل و نقل می رسانند.

این مسئول بیان داشت: باید در برنامه ریزی های درازمدت دنبال برنامه ای باشند که واسطه ها را تا جایی که امکان دارد حذف کنند، افزایش نرخ ها در هر بخشی تنها به جیب واسطه ها می رود و در این بین سهم ضرر برای راننده و مصرف کننده است.

معاون دفتر اقتصاد استانداری همدان افزود: قیمت حمل پایه، مشخص نشده و اگر پایه را قرار ندهیم تغییر هزینه و حمل همیشه بی نظم خواهد بود و افزایش بی نظم بار بدون مقایسه با پایه قیمت حمل، نسبت به زمان موجب کاهش تولید و در نتیجه کاهش میزان حمل و متضرر شدن همگی خواهد شد.

گفتنی است، این نشست با حضور مدیرکل و معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و روسای اداره کالا و مدیران انجمن صنفی استان های تهران، مرکزی، مازندران، لرستان، کرمانشاه، کردستان، البرز و همدان برگزار شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن