Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی همدانی‌ها اسناد خود را تک‌برگ کنند/درآمدزایی ۳۱ میلیاردی ثبت اسناد همدان در سال۹۸

همدانی‌ها اسناد خود را تک‌برگ کنند/درآمدزایی ۳۱ میلیاردی ثبت اسناد همدان در سال۹۸

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان گفت: مردم استان نسبت به تبدیل اسناد خود به اسناد تک برگ اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، اصغر پیرهادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این دستگاه در چهار حوزه املاک، اسناد، ثبت شرکت ها و اجرا فعالیت می کند، اظهار کرد: در شعب این دستگاه درآمدهایی محقق می شود و در ۹ ماه ابتدایی سال درآمد ۱۳۴ برابر مبلغ تعیین شده، محقق شد که ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
وی افزود: در راستای اجرای قانوان کاداستر که از سال ۹۳ آغاز شده، باید تا دو سال تمام دستگاه ها نقشه اراضی و املاک خود را ارائه می دادند که امسال این مهلت به پایان می رسد.
پیرهادی با بیان اینکه شهروندان تا دو ماه آینده به شعب ثبت اسناد مراجعه کرده و اسناد خود را تغییر دهند، خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا کنون ۱۱۵ هزار سند در استان صادر شده و نزدیک به ۶۰۰ هزار دفترچه در دست مردم قرار دارد که هنوز تک‌برگ نشده است.
وی در ادامه یادآور شد: کاداستر از سال ۹۵ در شبکه شمیم تکمیل شد و در این راستا در کل کشور ۱۴۴ هزار پایگاه ثابت راه اندازی شده که دو پایگاه به همدان اختصاص دارد.
پیرهادی با بیان اینکه این شبکه یک برداشت بین المللی با استانداردهای جهانی است، اظهار کرد: اجرای کاداستر اقدامی برای کاهش بیش از ۹۰ درصد پرونده های حقوقی در مراجع قضایی است و امیدواریم این طرح تا دو سال آینده تمامی اراضی استان کاداستر شود.
وی با بیان اینکه همدان دو میلیون هکتار مساحت دارد که ۸۵۰ هزار هکتار تحت پوشش کاداستر است، گفت: استان همدان ۹۵۰ هزار اراضی ملی دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن کاداستر شده است.
پیرهادی با تأکید بر اینکه بنگاه های معاملات مسکن تحت نظارت ثبت اسناد و املاک نیست، یادآور شد: مردم دقت لازم را داشته باشند که اسناد بنگاه سند رسمی نیست و برای تأیید مالکیت به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان تأکید کرد: طرح کاداستر، اسناد، محدوده املاک و اراضی را مشخص می کند و از اسناد معارض جلوگیری می شود.
وی افزود: از کوه خواری و زمین خواری با اجرای این طرح جلوگیری خواهد شد که نیاز به همکاری دستگاه ها دارد.
پیرهادی با بیان اینکه مبلغ سند تک برگ امسال ۵۰ هزار تومان است که سال آینده افزایش خواهد یافت، گفت: ضریب امنیتی اسناد تک برگ به اندازه ای بالاست که به هیچ عنوان امکان جعل سند وجود ندارد به طوریکه تا کنون هیچ گزارشی در این خصوص در استان اعلام نشده است.
وی ادامه داد: این احتمال می رود که محدوده املاک با تبدیل سند به سند تک برگ با تغییر همراه باشد اما نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان با بیان اینکه سازمان در اسکن پرونده ها اقدام کرده است، گفت: از ۷۱۷ هزار پرونده ثبتی املاک استان ۴۸۸ هزار پرونده اسکن شده است.
پیرهادی افزود: حذف پرونده‌ها در اداره ثبت یکی از مزایای اسکن پرونده هاست و امکان مفقود شدن آنها را نیز کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه از ظرفیت سازمان نظام مهندسی در نقشه برداری اماکن استفاده خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر با اداره کل پست، فاهم نامه توزیع اسناد منعقد شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان گفت: ۱۲۰ دفترخانه اسناد رسمی و۶۷ دفترخانه ازدواج در استان همدان فعالیت می کنند که ۲۹ دفترخانه مجوز طلاق نیز دارند.
وی با بیان اینکه حوزه اجرا شبه قضایی تلقی می شود، خاطرنشان کرد: از زمان اجرای برنامه ششم توسعه، بانوان برای دریافت مهریه خود باید به حوزه اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند.
پیرهادی همچنین تصریح کرد: به محض صدور اجراییه، املاک شامل ملک، خودرو و حساب بانکی توقیف می شود که در مجموع ۶۳ هزار و ۳۲۴ فقره پرونده در استان تشکیل شده که در ۱۰ ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۲۹۴ پرونده تشکیل و سه هزار پرونده مختومه شده است.
وی میزان مطالبات ثبت اسناد و املاک از اشخاص و بانک ها را دو هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بیش از ۳۱۲ میلیارد ریال درآمدزایی در ثبت اسناد املاک استان حاصل و به خزانه واریز شده است.
پیرهادی با بیان اینکه ۴۲ درصد از درآمدها به هلال احمر و هشت درصد به شهرداری اختصاص می یابد، گفت: در مجموع میزان درآمد ثبت اسناد و املاک ۵۰ درصد درآمد کلی است.
وی با بیان اینکه در خاورمیانه تنها ایران کاداستر نشده است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاه ها کل کشور به طرح کاداستر بپیوندد.
پیرهادی با بیان اینکه در استان ۲۵ هزار ثبت شرکت انجام شده است، یادآور شد: در سال جاری ۷۰۹ فقره ثبت شرکت در استان صورت گرفته است.
وی افزود: در حوزه ثبت شرکت، فرآیند به طور کامل الکترونیکی پیش می رود و در مجموع می توان گفت ۸۰ درصد اقدامات در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به طور الکترونیکی انجام می شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان گفت: تمام اسناد ازدواج در آینده نزدیک تک برگ خواهد شد که اقدامات آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان همدان در میزان تخلفات دفترخانه ها رتبه بیستم کشور را دارد و در سال جاری سه دفترخانه صلب صلاحیت شدند.
پیرهادی با بیان اینکه ۱۱ دفترخانه ثبت ازدواج آریایی پلمپ شد، گفت: بازرسی در دفترخانه ها در خصوص این موضوع صورت می گیرد و در صورت اعلام گزارش وارد کار خواهیم شد.
وی افزود: در صورت مشاهده ثبت ازدواج کودکان در دفترخانه های استان، اکیبپ بازرسی اعزام و برخورد لازم انجام خواهد شد.
پیرهادی با بیان اینکه در سال آینده هر دفترخانه چهار بار مورد بازرسی قرار می گیرد، تصریح کرد: نظارت لازم بر واحدها و دفترخانه ها صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه آخرین سند منگوله دار در استان در سال ۸۸ صادر شده است، گفت: بر اساس قانون پس از آن سال سند منگوله صادر نشده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن