Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی خسارت ۵۴ میلیاردی سرمازدگی به باغات ملایر

خسارت ۵۴ میلیاردی سرمازدگی به باغات ملایر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر از خسارت محصولات باغی شهرستان ملایر به ارزش ۵۴ میلیارد تومان در سال جاری بر اثر سرمازدگی خبر داد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، سیدمهدی میرباقری با اشاره به وجود۲۱ هزار هکتار باغ در سطح شهرستان ملایر اظهار کرد: حدود ۱۰۰۰ هکتار از باغات شهرستان ملایر دچار سرمازدگی دیررس بهاره در تاریخ هشتم و نهم فروردین ماه شده و در پی آن بیش از ۳۰۰۰ تن از محصولات باغی شهرستان خسارت دیده است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر ادامه داد: ارزش محصولات خسارت دیده ۵۴ میلیارد تومان برآورد شده و بیشترین خسارت به محصولاتی همچون بادام، گردو، زردآلو و انواع آلو وارد شده است.
وی در ادامه به سه راهکار برای مدیریت سرمازدگی اشاره و خاطرنشان کرد: فرار از سرما یعنی عدم هم پوشانی با تطابق مراحل حساس گیاه با دماهای پایین، کاهش هدررفت گرما از محیط باغ و افزایش گرما در باغ از راه های مدیریت سرمازدگی است.
میرباقری افزود: راهکارهای فرار از سرما و اجتناب از آن شامل انتخاب مکان مناسب کاشت و متناسب با اقلیم هر منطقه، انتخاب رقم و پایه مقاوم، مدیریت خوب خاک یعنی داشتن خاک های برهنه، تیره، مرطوب و متراکم(شخم نخورده) و حاوی مواد معدنی و به تأخیر انداختن هرس تا اواخر زمستان یا اوایل بهار در درختان میوه به ویژه هسته دارها(هرس زودهنگام موجب تسریع در گلدهی در بهار شده و سبب افزایش حساسیت به سرمازدگی می شود) است.
وی سفید کردن تنه ها با رنگ های مخصوص به منظور عدم جذب نور و گرما را یکی دیگر از راهکارهای فرار از سرما برشمرد و گفت: ترکیبات مسی و باکتری کش ها، سبب کاهش حجم باکتری های مولد هسته یخ روی درختان می شود همچنین استفاده از مواد شیمیایی سبب به تأخیر انداختن زمان گلدهی و افزایش مقاومت به سرما خواهد شد.
میرباقری یادآور شد: راهکارهای کاهش هدررفت گرما شامل استفاده از پوشش ها، زیر خاک کردن تنه ها، پوشاندن تنه یا گیاه با عایق ها، ایجاد پوشش های فایبرگلاس یا پلی اورتان، پلاستیک کشی و استفاده از فوم و کف و مالچ ها است.
وی به راهکارهای افزایش گرما پرداخت و گفت: این راهکارها شامل ایجاد دود و آتش، روشن کردن بخاری های باغی، آبیاری غرقابی، آبپاشی، روشن کردن ماشین مولد باد، استفاده از چاهک معکوس، به کارگیری دراگون(مشعل های پشت تراکتوری) و فوگر(مه سازها) است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر در پایان با بیان اینکه این روش ها در بسیاری از مواقع بازدهی اقتصادی ندارند، اضافه کرد: این روش ها فقط در یخبندان های محلی یا تشعشعی مؤثر هستند و در برابر یخبندان های انتقالی مفید نخواهد بود./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن