Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در همدان

افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در همدان

روزنامه همشهری در گزارشی از افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در آستانه گرم‌ترین تابستان نیم‌قرن خبر داده است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، در این گزارش می‌خوانیم: 
* ارزان‌ترین کولر آبی موجود در بازار درحال حاضر 1/5میلیون و ارزان‌ترین کولر گازی دیواری 9میلیون تومان است درحالی‌که این قیمت‌ها سال گذشته به‌ترتیب 400هزار تومان و 5میلیون تومان بود.
* تغییرات آب و هوایی باعث شده که امروز در بسیاری از شهرها حتی در نیمه شمالی کشور، کولرهای آبی مثل سابق جوابگو نباشند و حالا بسیاری از خانه‌ها و بیشتر ادارات پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک کشور به کولرهای گازی مجهز شده‌اند. اما نکته‌ای که در سال‌های اخیر به‌ویژه از سال گذشته بازار لوازم خانگی و ازجمله کولر را تحت‌تأثیر قرار داده افزایش قیمت دلار و در نتیجه رشد سرسام‌آور قیمت‌هاست. با این حال افزایش چشمگیر تولید به تثبیت قیمت منجر نشده و به‌ویژه از تابستان پارسال تا امروز کولر آبی افزایش قیمتی بیش از 50درصدی را تجربه کرده است.
* قیمت کولرهای آبی مشابه و با ظرفیت یکسان در برندهای مختلف تفاوت معنی‌داری ندارد و بازه‌ای بین یک تا 10میلیون تومانی را بسته به حجم و امکانات کولر در بر می‌گیرد؛ بازه‌ای که نسبت به سال گذشته بسیار وسیع‌تر شده و به سمت رقم‌های بالاتر میل کرده است. سال گذشته کمترین و بیشترین قیمت کولر آبی در بازار بین 400هزار تومان تا نهایتا 4میلیون تومان در ظرفیت‌های 7هزار و بیشتر بود، اما در یک سال اخیر قیمت‌ها بسیار متفاوت شده و دست‌کم 2میلیون تومان افزایش یافته است. امسال به‌طور میانگین قیمت کولرهای آبی دارای حجم 3هزار تا 3500 بین 5/1 تا 3میلیون تومان، کولرهای 4هزار تا 5هزار در حدود 3 تا 4میلیون تومان و قیمت کولرهای 6 تا 7هزار حدود 5 تا 6میلیون تومان است.
* ظرفیت هوادهی یا حجم کولر به این معناست که هر کولر چه مساحتی را پوشش‌دهی می‌کند. برای مثال کولر 2500برای مساحت 40 تا 50متر، کولر4000 برای مساحت 50 تا 60متر و کولر 6000 برای مساحت 80 تا 90متر مناسب است. برای اینکه متوجه شوید چه کولری برای متراژ ساختمان شما مناسب است باید مساحت مشخص را بر عدد 0.0135 تقسیم کنید تا ظرفیت تقریبی کولر مورد نیاز شما به‌دست آید. آبسال، سپهر الکتریک، آزمایش، برفاب، لورچ، انرژی، موتوژن، نیرو تهویه البرز، ایران شرق، جنرال پویا، ریتون و توان، برندهای کولر آبی در بازارکشور هستند که بیشتر سهم بازار در اختیار برندهای معروف و قدیمی مثل آبسال و سپهرالکتریک است.
* بازار لوازم خانگی طی یک سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین بازارهای کشور بود و گرانی سرسام‌آور انواع وسایل به‌ویژه لوازم خانگی بزرگ، تهیه این اقلام را برای بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان غیرممکن کرد. امسال شرکت‌ها هنوز به‌طور رسمی افزایش قیمت محصولات خود را اعلام نکرده‌اند اما نگاهی به قیمت انواع کولرهای موجود در بازار نشان می‌دهد تمامی برندها بدون استثنا بین 30 تا 60درصد گران‌تر شده‌اند. کولرهای 24هزار شرکت داخلی ایران رادیاتور که سال گذشته با قیمت 8میلیون تومان به فروش می‌رسید، امسال بین 13تا14میلیون تومان قیمت خورده‌اند و وارداتی‌ها نیز تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار چیزی نزدیک به 100درصد رشد قیمت داشته‌اند.
* قیمت کولرهای گازی ایستاده که مخصوص فضاهای بزرگ اداری و سالن‌های پذیرایی هستند درحال حاضر تا حدود 60میلیون تومان بالارفته است. البته انواع ارزان‌تر این کولرها هم در بازار پیدا می‌شود اما متوسط قیمت آنها را می‌توان 40میلیون تومان عنوان کرد. کولر ایستاده سرد و گرم 36هزار برند گری هم‌اکنون بین 30 تا 36میلیون تومان قیمت دارد و همین کولر با ظرفیت 48هزار را در فروشگاه‌ها و همچنین سایت‌های فروش آنلاین از 39میلیون تا 50میلیون تومان می‌توان پیدا کرد. کولر ایستاده 36هزار از برند هایسنس هم بین 26 تا 29میلیون تومان قیمت خورده است.
* کولرهای گازی خانگی ظرفیت‌های کمتر و قیمت‌های پایین‌تری دارند. قیمت کولر با افزایش قدرت موتور و ظرفیت آن، بالاتر می‌رود و انواع کولر گازی در بازار، بسته به حجم، برند و نوع موتور کولر نرخ‌های متفاوتی دارد اما برای اسپلیت‌ها به‌گفته فعالان بازار و فروشندگان، رنج قیمت در محدوده 9تا 32میلیون تومان است. بعضی از انواع اسپلیت‌ها در برخی برندها تا 50میلیون تومان قیمت نیز در بازار وجود دارند اما درصد بالای کولرهای موجود در بازار در محدوده قیمتی گفته شده هستند. پرمصرف‌ترین ظرفیت اسپلیت‌ها بین 18هزار تا 30هزار بی‌تی‌یو است که برای آپارتمان‌های 60 تا حدود 120مترمربعی مناسب هستند. برای متراژهای بالاتر معمولا بیش از یک کولر خریداری می‌شود. نگاهی به قیمت اسپلیت‌ها نشان می‌دهد قیمت کولرهای 18هزار موجود در بازار، حدود 12.5 تا 14میلیون تومان، کولرهای 24هزار، بین 14.5 تا 16میلیون تومان و کولرهای با حجم 30هزار، بین 16.5 تا 20میلیون تومان و در برندهای برتر تا 40 میلیون تومان است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن