Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی کسری مخزن یکساله همدان به ۴۵۰ میلیون متر مکعب رسید

کسری مخزن یکساله همدان به ۴۵۰ میلیون متر مکعب رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان همدان از کاهش ۶۰ درصدی روانآب در استان همدان خبرداد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های سال گذشته و ادامه آن در سال‌جاری، استان در منابع آب سطحی با کاهش ۶۰ درصدی روانآب مواجه شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، داوود شاهسوند با تأکید براینکه در شهرستان همدان با مشکل جدی در زمینه تأمین آب شرب روبرو هستیم، اظهارکرد: درحال حاضر ذخیره سد اکباتان ۳.۸ میلیون متر مکعب معادل ۱۱ درصد حجم این سد است.

وی با بیان اینکه سد آبشینه خشک شده و آبی ندارد، تصریح کرد: به دلیل اینکه امسال بارش برف در ارتفاعات استان نداشتیم با کاهش شدید دبی رودخانه عباس آباد مواجه شدیم به طوریکه در هفته‌های گذشته ۱۲۰ لیتر در ثانیه آب در رودخانه عباس آباد داشتیم به یکباره به ۵۰تا ۶۰ لیتر در ثانیه کاهش پیدا کرد که نشان دهنده وضعیت نامناسب آبهای سطحی استان است.

وی با اشاره به اینکه کسری مخزن یکساله استان در سالهای گذشته ۱۵۰ میلیون متر مکعب بوده است، خاطرنشان کرد: در منابع آبهای زیرزمینی کسری مخزن یکساله استان به ۴۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است یعنی ۴۵۰ میلیون متر مکعب از ذخایر منابع زیرزمینی استان را از دست داده‌ایم.

شاهسوند با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان همدان نیز افزود: در سال جاری ۱۵۶ حلقه چاه غیرمجاز با حجم آب ۴.۷ میلیون مترمکعب در استان همدان مسدود شده است و برنامه امسال انسداد ۷۵۰ حلقه چاه غیرمجاز است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان همدان یادآور شد: از سال ۹۳ تا سال گذشته، ۵۲۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پلمب شده است که با این اقدام ۳۰۸ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

وی در پایان درباره طرح آبرسانی به استان همدان نیز اظهارکرد: در سفر ریاست جمهوری به استان همدان تأکید شد ظرف دو ماه انتقال آب از سد تالوار به همدان به نتیجه برسد./ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن