Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ظرفیت آبرسانی به همدان تا هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد

ظرفیت آبرسانی به همدان تا هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد

استاندار همدان گفت: تصفیه خانه طرح آبرسانی به همدان تا چند ماه آینده به مرحله بهره برداری می‌رسد که در فاز نخست یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه و در فاز بعدی یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب از طریق آن تصفیه و به شبکه آبرسانی شهر همدان متصل می‌شود.

به گزارش "همدان نیوز"، علیرضا قاسمی فرزاد روز دوشنبه در حاشیه بازدید از روند ساخت تصفیه خانه (مهاجران) پروژه آبرسانی بلند مدت به همدان افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو و افزایش تعداد نیروهای اجرایی پیمانکار، سرعت ساخت تصفیه خانه طرح آبرسانی بلند مدت به همدان افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: با افزایش سرعت اجرایی ساخت تصفیه خانه مهاجران، پیش بینی می‌شود تا چند ماه آینده این تصفیه خانه وارد مدار بهره برداری شود.

قاسمی فرزاد با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در راستای آبرسانی به همدان، تصریح کرد: مهمترین مساله این اَبَرپروژه، انتقال آب از فاصله ۱۴۵ کیلومتری به شهر همدان بود که چند ماه پیش با موفقیت به ثمر نشست.

وی تاکید کرد: هم‌اینک قدرت انتقال آب به همدان تا یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه فراهم شده اما تجهیزات کنونی ما برای تصفیه آب ۶۰۰ لیتر در ثانیه است.

استاندار همدان ادامه داد: با تلاش وزارت نیرو، قرارگاه بعثت و شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، تا چند ماه آینده با بهره برداری از تصفیه خانه مهاجران، ظرفیت تصفیه آب به میزان یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: بیشتر تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این تصفیه خانه وارد کارگاه شده و اقدامات لازم برای نصب این تجهیزات در حال انجام است.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه بازدید امروز نشان از پویایی کار و همت مضائف برای اجرای پروژه دارد، افزود: مهندس علیزاده نماینده ویژه وزیر نیرو به همراه مهندسان اجرایی شرکت آب منطقه‌ای استان، بر روی پروژه مستقر هستند و روند اجرای این طرح را از نزدیک پیگیری می‌کنند.

وی عنوان کرد: افزایش گروه‌های کاری یکی از لازمه‌های سرعت بخشیدن به این طرح است تا هرچه سریع تر این تصفیه خانه تکمیل و آماده بهره برداری قرار گیرد.

استاندار همدان اظهار داشت: با تکمیل و بهره برداری از این تصفیه خانه، آب با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه تصفیه و از همین مکان (مهاجران) برای توزیع، به مخازن شهری و شبکه آبرسانی همدان متصل می‌شود.

وی تصریح کرد: مجموع ظرفیت این تصفیه خانه یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه است که در فازهای بعدی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

قاسمی فرزاد گفت: ظرفیت فاز نخست آبرسانی به همدان ۶۰۰ لیتر در ثانیه بود که هم اینک این آب به شبکه آبرسانی شهری متصل و مشترکان در حال استفاده از آن هستند.

وی تاکید کرد: در فاز دوم نیز، تا چند ماه آینده ظرفیت انتقال آب به همدان به یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد و در فاز سوم این میزان به یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه آبرسانی بلند مدت به همدان در مدار بهره برداری قرار دارد و هم اینک به استفاده از آن، ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.

محمد ضروری افزود: این آب از طریق خط انتقال ۱۴۵ کیلومتری، طی ماه های گذشته به همدان رسیده است و از طریق خط ۱۶.۸ کیلومتری بای پس به مخزن سد آبشینه و پس از آن به تصفیه خانه شهید بهشتی منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اینک آب این طرح از طریق تصفیه خانه شهید بهشتی به طور بهداشتی، تصفیه می‌شود و بخشی از آب مورد نیاز شهر همدان را تامین می‌کند.

ضروری با اشاره به اینکه با بهره برداری از تصفیه خانه طرح آبرسانی به همدان، روند تصفیه آب از طریق تصفیه خانه مهاجران انجام می‌شود، تصریح کرد: تصفیه خانه طرح آبرسانی بلند مدت به همدان، یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های کشور است که هرگونه آلودگی آب را برطرف می‌کند.

وی تاکید کرد: محل ساخت این تصفیه خانه در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شهر همدان و شمال غرب شهر مهاجران در دامنه جنوب شرقی تپه قزلرقالاسو قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: ارتفاع ساخت این تصفیه خانه یک هزار و ۹۲۰ متر از سطح دریا است و با توجه به کمتر بودن ارتفاع مخازن پارک مردم، شهرک الوند و امید اکباتان شهر همدان، انتقال آب از تصفیه خانه تا این مخازن به صورت ثقلی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مجموع مخازن طرح آبرسانی بلند مدت به همدان ۱۵۰ هزار متر مکعب است، افزود: تصفیه خانه مهاجران ۲ مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی دارد و ظرفیت تصفیه آب در آن به یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد.

ضروری بیان کرد: در این تصفیه خانه با انجام بررسی های فنی و اقتصادی لازم، زلال‌سازها از نوع سانتریفلاک و آبگیری به روش مکانیکی است.

وی ادامه داد: روش تصفیه آب به صورت متعارف و زلال سازی، روش گندزدایی به صورت کلرزنی و روش حذف طعم و بو به صورت اُزن زنی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: واحد های اصلی تصفیه خانه شامل ته نشینی اولیه، اختلاط سریع، انعقاد و ته نشینی، فیلتر شنی، تغلیظ، آبگیری لجن و کلر زنی است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن