Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی سالانه ۳۰ کیلومتر از قنات‌های همدان بازسازی می‌شود

سالانه ۳۰ کیلومتر از قنات‌های همدان بازسازی می‌شود

معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۷۷ رشته قنات به طول ۹۶۲ کیلومتر در استان وجود دارد گفت: سالانه ۳۰ کیلومتر از این قنات ها بازسازی و نوسازی می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، ناصر فتاحی تعداد قنوات کشور را ۳۷ هزار رشته عنوان کرد که استان همدان ۶.۷ درصد از این تعداد را به خود اختصاص داده است.

معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: بیشترین قنات در شهرستان ملایر با ۶۲۱ رشته به طول ۲۱۰ کیلومتر است.

وی تاکید کرد: اعتبار سال گذشته در استان همدان برای بازسازی و نوسازی قنات ها افزایش قابل توجهی داشت که ۱۱۰ میلیارد تومان بود که ۸۰ درصد آن اختصاص پیدا کرد.

فتاحی یادآوری کرد: در سال گذشته با توجه به افزایش بودجه ۵۸ کیلومتر از قنات های استان بازسازی شد که از میانگین سالانه بازسازی و نوسازی قنات ها بیشتر بود و ۲۲ درصد بهسازی قنات ها در شهرستان ملایر انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به کیفیت بالای آب قنات ها که دارای املاح و مواد معدنی است و با توجه به کاهش بارندگی ها و افت منابع آب زیرزمینی، این قنات ها به تازگی مورد توجه جدی کشاورزان برای جبران کم آبی در زمین های کشاورزی و باغ ها قرار گرفته است.

معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی استان از دیگر مزایای قنات ها را این مساله دانست که به سفرهای زیرزمینی فشار وارد نمی کند و به شکل و روند طبیعی منطقه زیرپوشش خود را آبدهی می کنند.

وی درباره امکان پرورش ماهی در مناطقی که آب قنات وجود دارد گفت: در مناطقی که قنات ها بالای ۱۰ لیتر در ثانیه آبدهی داشته باشند، مردم آن منطقه می توانند برنامه پرورش ماهی را با همکاری و با نظارت شیلات اجرا کنند.

فتاحی به کشاورزان توصیه کرد که از بازگذاشتن درب چاهها خودداری کنند و همواره بسته باشد چرا که موجب پدیده هوازدگی در قنات ها و مشکلاتی برای آنها می شود.

معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان از کشاورزان خواست از هرگونه کشت در حریم قنات ها به دلیل تاثیر نامطلوب در قنات ها خودداری کنند.

سالانه ۳۰ کیلومتر از قنات‌های همدان بازسازی می‌شود

وی همچنین به کشاورزان هشدار داد که از حفر چاه در نزدیکی قنات ها نیز خودداری کنند چرا که منجر به کاهش میزان آب دهی قنات نزدیک به چاه و در نهایت خشک شدن آن می شود.

فتاحی با بیان اینکه برخی کشاورزان با جمع آوری مبالغی به صورت خودیاری قصد بازسازی و احیای قنات را دارند، به آنها توصیه کرد که در بازسازی و نوسازی قنات از مقنیان باتجربه استفاده کنند که از هر گونه صدمه و یا انجام کار غیرکارشناسی به قنات جلوگیری شده و به آبدهی قنات لطمه وارد نشود.

وی با اشاره به افزایش رویکرد استفاده قنات در مزارع کشاورزی و باغ ها، از متقاضیان فعالیت در کار قنات خواست با گذراندن دوره تخصصی و فراگیری اصول بازسازی قنات، از جهاد کشاورزی استان گواهی لازم را دریافت کنند.

معاون مدیریت آب و خاکی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کسانی که موفق به گذراندن دوره قنات در سازمان جهاد کشاورزی شوند، از طرف این سازمان می توانند به عنوان پیمانکار در مناقصات مربوط به بازسازی و نوسازی قنات ها در مناطق مختلف شرکت کنند.

فتاحی همچنین اعتبار نوسازی قنات ها در سال جاری را حدود ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: درصورت افزایش اعتبارات میزان بازسازی و نوسازی قنات های استان نیز افزایش پیدا خواهد کرد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن