Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ۶۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی همدان بهسازی شد

۶۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی همدان بهسازی شد

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: ۶۵ درصد از واحدهای مسکونی روستایی این استان بهسازی و نوسازی شده که از میانگین کشوری ۱۴ درصد بیشتر است.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدباقر خوش کردار اظهار داشت: از مجموع ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ مسکن روستایی در استان همدان تاکنون بیش از ۱۰۸ هزار واحد مسکن روستایی بهسازی و نوسازی شده است.

وی یادآور شد: در کشور ۲.۷ میلیون واحد مسکن روستایی معادل ۵۱ درصد مقاوم سازی شده است و استان همدان حدود ۱۴ درصد از میانگین کشوری جلوتر است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به وجود ۱۹۹ هزار و ۹۵۱ خانوار روستایی در استان همدان پس از سرشماری سال ۹۵ تاکنون گفت: مسکن روستایی در هزار و ۴۵ روستای استان استقرار پیدا کرده و فعالیت دارد.

خوش کردار با اشاره به اینکه سهمیه همدان در طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای کم دوام روستایی در سال گذشته ۱۱ هزار واحد بوده که تاکنون ۱۰ هزار فقره به استان ابلاغ شده است اظهار داشت: از این تعداد هشت هزار و ۴۲۰ فقره به بانک‌های عامل معرفی شده که حدود ۸۴ درصد سهمیه ابلاغی است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری هنوز سهمیه جدید ابلاغ نشده است گفت: تاکنون سه هزار و ۵۳۵ فقره تسهیلات منجر به عقد قرارداد شده و مابقی آن نیز در دست اقدام و پیگیری است که با همکاری بانک‌های عامل منجر به عقد قرارداد صددرصدی شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان افزود: واحدهای مسکن روستایی در شهرستان های رزن و درگزین که به دلیل زلزله سال ۸۱ آسیب دیدند صددرصد آنها با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی بهسازی، نوسازی و بازسازی شده اند.

خوش کردار با بیان اینکه ۷۳ درصد از واحدهای مسکن روستایی در شهرستان ملایر بهسازی و نوسازی شده است ادامه داد: در شهرستان نهاوند به‌دلیل نزدیکی با گسل سیلاخور در جنوب استان ۹۰ درصد از واحدهای مسکن روستایی در این شهرستان بهسازی و نوسازی شده است و از طرفی با توجه به اینکه روستاییان نهاوند از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی دارند بیشتر از این تسهیلات استقبال و بهره برده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که با هم‌افزایی بانک های عامل و پیگیری و تسهیلگری مسوولان شهرستانی متقاضیان باقیمانده در روستاها بتوانند سرپناه امنی برای خود و خانواده ایجاد کنند.

مهاجرت معکوس به روستاها یک ضرورت است

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان، تقویت روستاها را یک اولویت در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: همه دستگاه‌های اجرایی استان باید تقویت و ساماندهی روستاها و خدمات‌رسانی به جمعیت روستایی را به عنوان اولویت در برنامه کاری خود قرار دهند.

خوش کردار ادامه داد: در شرایط کنونی به دلایل متعددی مهاجرت معکوس به روستاها دیده می‌شود و آمار آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: گاهی اتفاق می‌افتد که متقاضیان در روستاهای اقماری هر شهرستان زمین تهیه می‌کنند و خانه می‌سازند و برهمین اساس افراد شاغل در شهر به وطن خود برمی‌گردند به‌عنوان تولیدکننده و مولد فعالیت می‌کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: تقویت و ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش سطح درآمد در روستاها، ایجاد مسکن معیشت محور، استفاده از ظرفیت توریستی روستا و ارائه محصولات کشاورزی روستا منجر به افزایش میزان تولید و رونق اقتصادی شده و از پدیده مهاجرت از روستاها به‌شدت کاسته و مهاجرت از شهر به روستاها را نیز افزایش می‌دهد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن