Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا خیابان‌های شهر همدان صحنه تئاتر شدند

خیابان‌های شهر همدان صحنه تئاتر شدند

در طول چند روز اخیر خیابان های شهر همدان به صحنه تئاتر تبدیل شده و هنرمندان، پیام های شهروندی را در قالب تئاتر خیابانی به شهروندان همدانی منتقل می کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، این روزها مردم همدان با قدم گذاشتن در خیابانهای شهر سفید پوشان و سفید رویانی را می‌بینند که با هنر خود سعی در انتقال مفاهیم مختلف در خصوص فرهنگ شهرنشینی دارند.

هرچند این اقدام قابل توجه و اثرگذار که از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شهرداری همدان پیش بینی شده باید پیش از این اجرا می شد و با توجه به سابقه طولانی همدان در تئاتر و وجود هنرمندان ارزشمند در این شهر، انتظار می رفت که تا امروز تئاتر خیابانی به عنوان یک فرهنگ در شهر نهادینه می شد اما باید تدبیر مجموعه فرهنگی  و اجتماعی شهرداری همدان را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این اقدام آغازگر رشد تئاتر خیابانی و ارتقاء فرهنگ شهرنشینی در همدان باشد.

{nomultithumb}

خوشبختانه این طرح در طول روزهای گذشته مورد استقبال شهروندان همدانی و گردشگران قرار گرفته و در هر گوشه‌ای از شهر، عده‌ای از مردم به تماشای هنرنمایی این هنرمندان می نشینند و با توجه به این موضوع، باید از فرصت ایجاد شده استفاده کرد و با تداوم آن در آینده و همچنین اجرای گسترده آن در شهر به ویژه در مناطق حاشیه‌ای می‌توان مفاهیم فرهنگ شهرنشینی را بیش از پیش نهادینه کرد.

علاوه بر فرهنگ‌سازی در خصوص مسائل شهروندی می‌توان بر ارزش کار هنرمندان تئاتر همدان نیز ارج نهاد و به نوعی فرصت را برای هنرنمایی آنها برای استفاده جمع قابل توجهی از مردم این شهر که شاید زمان کافی برای حضور در سالن‌های تئاتر ندارند، فراهم کرد.

{nomultithumb}

امید می‌رود با تبدیل شدن خیابانها و پارک های شهر همدان به صحنه تئاتر، جز دمیدن روح شادابی و نشاط بین مردم بتوان شاهد رشد روزافزون توجه به فرهنگ و هنر از سوی مسئولین و به تبع آن مردم بود و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را با فرهنگی غنی‌تر از گذشته عجین کرد که نیازمند عزم جدی شهرداری در کنار دیگر نهادهای فرهنگی و همچنین استفاده هرچه بیشتر از ایده‌های خلاقانه صاحب‌نظران و کارشناسان در بخش های مختلف است که نمونه این ایده را در قالب تئاتر خیابانی در شهر شاهد هستیم.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان در خصوص اجرای این طرح گفت: اجرای تئاترهای خیابانی در پارک های سطح شهر، اماکن عمومی و فرهنگی برای شهروندان همدانی از اوایل شهریور ماه آغاز شده و تا آخر تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

{nomultithumb}

محمد قدیمی با بیان اینکه هدف از اجرای این برنامه آشنایی بهتر مردم با مفاهیم فرهنگ شهروندی، تقویت حس تعلق خاطر به شهر و شهروندان، تقویت حس مسئولیت پذیری و ترغیب و تشویق آنها در جهت کمک به مدیریت شهری است، افزود: با اجرای این برنامه هنرمندان با پوششی خاص و قابل توجه به میان مردم می روند و آموزش هایی را درباره رفتار ها و هنجارهای درست شهروندی در قالب تئاتر به آنها ارائه می دهند.

 قدیمی افزود: خوشبختانه این برنامه  با بازخورد بسیار خوب در بین مردم قبال رویت است  و استقبال خوب شهروندان از اجرای این برنامه، ما را به اجرای این چنین برنامه ها و تعامل بهتر با گروه های هنری شهرستان ترغیب نموده است چرا که اموزش شهروندی عامل مهمی در نهادینه شدن حقوق و رفتارهای  شهروندان است.

{nomultithumb}

وی همچنین تصریح کرد: آموزش شهروندی منجر به تحکیم و تقویت نظام ارزشی مهارت های شهروندی در جهت استحکام و مشارکت پایدار شهروندان می گردد. این مولفه ضامن بقاء و تداوم حیات اجتماعی و میزان توسعه همه جانبه و رو به پیشرفت است. نهادینه شدن آموزش شهروندی به عنوان اساسی ترین مولفه اخلاقی و فرهنگی، اعتماد به نفس و رفتارهای مسؤولانه را از نظر اجتماعی و اخلاقی به وجود می آورد؛ نقش دیگر این مولفه ارائه اطلاعات و آگاهی در مورد مسایل عمومی جامعه در ابعاد محلی- شهری و ملی است.

قدیمی با بیان اینکه چنین آموزه هایی واجد فضایل و اخلاق مدنی و جمعی است و جستجویی برای مساوات طلبی است، اظهار داشت: در واقع آموزش شهروندمداری در یک جامعه باعث این شده که تمام اعضای جامعه از حس شهروندی مثبتی به صورت ملی برخوردار باشند و ضمن برخوداری از احترام ، از حقوق مشخص اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بهره مند شوند. یادگیری پارامترهای آموزش رفتار شهروندی به افزایش کیفیت زندگی جمعی و تقویت سرمایه اجتماعی در زندگی کمک شایانی می کند.

{nomultithumb}

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان همچنین خاطرنشان کرد: این اجراها در موضوعاتی از قبیل ساعت بیرون گذاشتن زباله، حرکت بین خطوط طولی خیابان و معابر، عدم توقف در راستگرد، جدا سازی زباله، حفظ و نگهداری از فضای سبز، قرار ندادن ظروف داغ بر روی چمن، خرید از بازارچه های محلی، نکشیدن قلیان و ... انجام می گیرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: از آنجائیکه مقرر است نمایش مذکور درمحلات مختلف شهر برگزار شود. لذا از عموم شهروندان فهیم دیارمان دعوت به عمل می آوریم تا با حضور خود ما را در اجرای هر چه بهتر و روبه رشد این برنامه ها یاری نمائید.

نظرات   

 
0 #1 پروانه 1395-06-19 11:01
از اینکه مدتی است در سطح شهر همدان شاهد اجرای این پرفورمنس خیابانی توسط گروه هنرمند عزیز و گرانقدر حمیدرضا کاظمی و افراد باسابقه ی گروه ایشان همچون مسعود کیانی عزیز هستیم بسیاااااار شگفت زده و خوشحالیم چرا که اجرای این سطح از اجرای خیابانی برای اولین بار در غرب کشور فقط حاصل یک عزم راسخ و میزان سواد نمایشی و اطلاعات بالا و همچنین تجربه زیاد میتواند باشد.
و واقعا احسنت باید گفت به این همه تلاش در حوزه آموزش شهروندی و معرفی تئاتر خیابانی و سبک نمایشی پرفورمنس که توسط این هنرمندان انجام میشود. بسیاااار مایه ی خوشحالی است که این شهر کسانی چون این هنرمندان فهمیم را دارد که رسالت واقعی نمایش را که همان آموزش است هنوز فراموش نکرده اند. و همچنین تلاش بی وقفه مسئولان شهرداری همدان که با انتخاب این شیوه آموزشی گام تازه ای در بالا بردن سطح فرهنگ این مردم برداشته اند .... واقعا دست مریزاد
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن