Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا دست‌فروشان را جمع نکنید ما هم بساط پهن می‌کنیم!

کسبه پیاده‌راه بوعلی:
دست‌فروشان را جمع نکنید ما هم بساط پهن می‌کنیم!

صبح امروز نزدیک به 150 نفر از کسبه پیاده راه بوعلی کرکره مغازه هایشان را پایین کشیدند و پاشنه کشیده در مقابل فرمانداری همدان با اعتراض پرداختند.

به گزارش "همدان نیوز"، ساعت به یک بعدازظهر که می رسد، یکی یکی سر و کله‌شان پیدا می شود. یکی با چرخ و دیگری هم گونی بر پشت. چند دقیقه طول نمی کشد که ردیفی از دست فروشان بساط می کنند و حتی فاصله ای بین بساط‌هایشان برای رد شدن عابران پیدا نمی شود.

پیش از اینکه مسیر میدان امام(ره) به آرامگاه بوعلی سینا، از خیابان به پیاده راه تبدیل شود، فضای کمتری در اختیار داشتند  اما حالا فضا فراخ تر شده و بساط ها پهن تر.

طول و عرض مسیر را گرفته اند و سرشان هم شلوغ است، به اندازه ای که در ساعاتی از روز پیاده راه بوعلی، ترافیک سنگین انسانی را به خود می بیند و جایی برای سوزن انداختن نمی ماند.

همین شلوغی ها و بساط گسترده دست فروشان که چند روزی است با برخورد نیروهای شهرداری و پلیس هم روبه رو شده اما کار چندانی را از پیش نبرده، باعث شد تا خون کسبه پیاده راه بوعلی به جوش آید و قفلی بر مغازه هایشان بزنند تا بلکه تجمع اعتراضی آنها مقابل فرمانداری همدان، گرهی بگشاید.

امروز نزدیک به 150 نفر از کسبه آمدند تا اعتراض خود را فریاد بزنند و برخی نیز می گفتند که اگر کاری نشود و دست فروشان جمع نشوند، ما هم مقابل مغازه خود بساط پهن می کنیم.

احمد گازرانی به عنوان نماینده معترضان در حضور معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری همدان، از تعطیلی کسب و کارشان در ایام پیاده راه سازی بوعلی سخن گفت:  ما انتظار داریم با توجه به همکاری با شهرداری و جبران کسب و کار کم رونقمان در ایامی که هفت میلیارد تومان هزینه شد تا پیاده راه بوعلی به مسیر گردشگری تبدیل شود، فکری به حال وضع فعلی شود. وضعیت آن روزها نه تنها جبران نشده بلکه حالا خسارت هم می دهد.

او ادامه داد: تصمیماتی برای جلوگیری از سد معبر در پیاده راه بوعلی گرفته شد اما موفق نبود و از روزی که برای جمع آوری دست فروشان آمدند، دست فروشان جدی تر هم شده اند.

دیگر کسبه حرفهای او را ادامه دادند: طبق قانون اجاره دادن اراضی دولتی ممنوع است اما از یک طرف پارکینگ اجاره می‌دهید و از طرفی هم بساط دست فروشان هنوز پهن است.

آنها به اینکه شهردار برای کسبه ارزش و احترام قائل نشده و در جمعشان حضور پیدا نکرد، اعتراض داشتند و می گفتند: شما وعده حضور شهردار را می دهید و برای متفرق کردن جمع معترض بیشتر از جمع کردن دست فروشان، نیرو به کار گرفته اید. یعنی از ما بیشتر می ترسید؟

معاون سیاسی فرماندار همدان در پاسخ به معترضان، آنها را در معضل فعلی بی تقصیر عنوان کرد و گفت: مقصر این شرایط نه شما هستید و نه نهاد خاصی کوتاهی کرده است. ماجرا به همان زمان ایجاد خیابان بوعلی برمی گردد که همزمان حضور دست فروشان حتی در ایام تعطیلات را نیز به همراه داشته است.

مجتبی زارعی به مزاحمت های دست فروشان برای کسبه اشاره کرد و افزود: شما مغازه ای یک بر با هزینه بالا خریده و یا اجاره کرده اید در حالیکه دست فروشان بدون هیچ هزینه ای، فضایی چهاربر را گرفته اند و مشغول به کار شده اند؛  حتی اگر در حمایت از دستفروشان نیز تجمع می کردید، تصمیم بر جمع آوری دست فروشان بود. چون برخی از همین افراد به صورت باندی اداره شده و حتی اتباع خارجی نیز در بین آنها دیده می شود، پس باید جمع آوری شوند.

او 50 تا 60 درصد از دست فروشان را افراد غیربومی دانست و اظهار داشت: برخی دست فروشان تنها برای کسبه مزاحمت ایجاد نکرده اند و با فروش فیلم های غیر اخلاقی و مواردی از این قبیل، مشکلاتی را ایجاد کرده اند که نیاز به برخورد دارد.

زارعی با بیان اینکه در طرح جمع آوری دست فروشان تمام جوانب در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: روز دوشنبه 9 اسفند، اقدامی از سوی دادستان، فرماندار و شهردار همدان، فرمانده انتظامی استان همدان و شهردار  برای جمع آوری دست فروشان انجام شد اما متأسفانه کار اجرای آن به دست یکسری کارمند و زیردستانشان که کاربلد نبودند، افتاد و به نتیجه نرسید؛ به طوریکه هنوز دست فروشان در بخش مرکزی شهر بساط پهن می کنند بساطی که هیچ کجای دنیا نیست.

او تأکید کرد: ما در فرمانداری همدان کنار کسبه پیاده راه بوعلی هستیم و ما نیز اعتراض خود به رفتار شهرداری در اجرای طرح را اعلام می کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری همدان ادامه فعالیت دستفروشان را شایعه دانست و گفت: به شهرداری گفتیم اگر در جمع‌آوری دستفروشان جدی نباشند، پیاده‌راه را باز می‌کنیم تا ماشین تردد کند.

باید تهدیدهای معاون فرمانداری همدان و کسبه پیاده راه بوعلی کاری از پیش می برد و دست فروشان پیاده راه بوعلی که اگر بنابر جمع آوریشان باشد، آنها هم معترض خواهند بود، ساماندهی خواهند شد یا خیر؟

آیا شهرداری در روزهای پایانی سال فکری به حال پیاده راهی که حالا بازار دست فروشان است، می کند یا تنها پس از رفع تکلیف در اجرای طرح چند ساله پیاده راه سازی خیابان بوعلی و اکباتان، در حال رفع خستگی است و خیال بیدار شدن از خواب را ندارد؟

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن