Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم بانک‌ها عموماً ورشکسته‌اند

شناسایی 8 گلوگاه اصلی فساد در دولت؛
بانک‌ها عموماً ورشکسته‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل کمیسیون «اقتصاد خلاق» در دولت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ۸ گلوگاه اصلی فساد در دولت شناسایی شده‌اند.

به گزارش "همدان نیوز"، علی جنتی صبح امروز در مراسم صبحانه کاری با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، گفت: اواخر سال ۹۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و دولت با جدیت این موارد را دنبال می‌کند به نحوی که ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به صورت مرتب جلسات هفتگی خود را برگزار کرده و در اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی هم ۱۱ کارگروه تشکیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از این کارگروه‌ها، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی است که البته باید از مرحله برنامه‌ریزی گذر کرده و وارد عمل و اقدام شود.

وی تصریح کرد: امسال دولت با جدیت چندین مساله از جمله رونق به تولید در صنعت و کشاورزی و رفع موانع بخش خصوصی را دنبال خواهد کرد که در خصوص حوزه حمایت از تولید، ۱۶ جلسه در سال ۹۴ از جلسات دولت به این موضوع اختصاص داده شده است و در گامی دیگر، موانع پیش‌روی تولید باید با همکاری مجلس برداشته شود و وزارتخانه‌ها نیز به صورت داخلی در این موضوع پیشگام شوند.

به گفته جنتی، امسال برای رونق تولید و صادرات غیرنفتی، برنامه ویژه‌ای از سوی دولت ارائه خواهد شد، البته سال ۹۴ پس از دو دهه صادرات بر واردات چربید و این نشانه خوبی در اقتصاد کشور است، ضمن اینکه با توجه به ارتباط ۱۲۰ صنعت به حوزه مسکن، دولت به دنبال خروج این بخش از رکود است.

این عضو کابینه یازدهم از طرح ویژه دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت آمادگی دارد در صورت عدم تغییر کاربری، طرح‌های نیمه تمام را به صورت رایگان به فعالان اقتصادی واگذار کند تا این طرح‌ها را تکمیل کرده و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت ارزهای خارجی و وجود فساد در اقتصاد ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ۸ گلوگاه‌ فساد از سوی دولت شناسایی شده‌اند که به دلیل حضور اصحاب رسانه در این جلسه، امکان توضیحات بیشتر در مورد آنها وجود ندارد. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که اقتصاد ایران یک بیماری مزمن دارد اما به هر حال دولت به دنبال مبارزه با فساد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بخش اصلی اقتصاد بیمار ایران به بدهی انباشته دولت به بانک مرکزی، پیمانکاران و سیستم بانکی مرتبط است که یک رقم سرسام‌آور را به خود اختصاص می‌دهد و زمانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعداد مرتبط با آن را در جلسه دولت اعلام کرد، همه شگفت‌زده شدند که دولت به چه میزان بدهی انباشته دارد.

جنتی ادامه داد: بانک‌های کشور عموماً ورشکسته هستند و در این راستا باید تحولی ایجاد شود. البته از سال ۲۰۱۰ در دنیا موضوع اقتصاد خلاق مطرح شده و بسیاری از کشورهای دنیا ساختارهایی را ایجاد کرده‌اند که مستقیماً زیر نظر رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر توجه ویژه‌ای به اقتصاد فرهنگ دارند.

وی با بیان اینکه برخی چاپ کتاب و هنرهای نمایشی و تجسمی را فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند، ادامه داد: در این حوزه فعالیت‌های مناسبی از سوی بانک‌ها و بخش خصوصی صورت گرفته که دارای توجیه اقتصادی و ارزش افزوده‌ بالایی است؛ به نحوی که در زمینه هنرهای تجسمی، در چهار سال اخیر بانک‌ها وارد شده، موزه‌های هنرهای تجسمی تشکیل داده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی به امید سودآوری در این بخش صورت داده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فروش تابلوی سهراب سپهری در یک حراج به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: البته بانک پاسارگاد سال گذشته آن را به قیمت دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کرد و چنانچه حراجی در سال بعد برگزار شود، مطمئناً این تابلو سه میلیارد تومان فروخته خواهد شد، ضمن اینکه در حراج‌های بین‌المللی هم مشاهده می‌شود فروش این‌گونه هنرها درآمد خوبی دارد.

جنتی گفت: حوزه فیلم یکی از حوزه‌هایی است که در گذشته مورد بی‌توجهی بوده و هم‌اکنون با توجه به رونقی که در سینما احساس می‌شود، به یک حوزه درآمدزا تبدیل شده، ضمن اینکه مجتمع‌های تجاری نیز به فکر ساخت چندین سینما بوده و هم‌اکنون از فروش بسیار خوبی هم برخوردار هستند در حالی که در گذشته کسی به فکر ساخت سینما نبود و سینمادارها دنبال تغییر کاربری بودند اما اکنون تقاضای زیادی برای احداث سینما ارائه می‌شود.

وی به ساخت چندین مجتمع تجاری ـ فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: تولید فیلم در گذشته درآمدی نداشت و بنیاد فارابی باید با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک فیلم می‌ساخت در حالی که سال گذشته در ایام عید فروش سینماها از مرز ۳.۲ میلیارد تومان گذر کرده است و امسال نیز در ۱۳ روز ایام نوروز، ۱۶.۴ میلیارد تومان فروش فیلم صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی سینماها به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کرده‌اند و برخی سینماها نیز ۴۰ ساعت پشت سر هم به دلیل تقاضا و استقبال مردم، فیلم پخش کرده‌اند؛ پس اگر فیلم خوب تولید شود، مردم علاقه‌مند هستند.

وی از فروش ۱۱ میلیارد تومانی فیلم «من سالوادور نیستم» در ایام اکران خبر داد و گفت: بازگشت سرمایه ساخت فیلم خوب، بسیار خوب است و ضرورت دارد علاوه بر کار در داخل، صنایع فرهنگی این‌چنینی خود را به خارج از کشور صادر کنیم.

جنتی از تشکیل نهادی در دولت تحت عنوان «کمیسیون اقتصاد خلاق» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صنایع فرهنگی به تولید ناخالص داخلی کمک خواهند کرد و بر این اساس یکی از محورهای کلیدی برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری توجه به اقتصاد خلاق است.

منبع: اقتصاد آنلاین

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن