Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم ابعاد گسترده عقب‌ماندگی کشور در شاخص‌های زیست‌محیطی/ همدان از استان‌های برتر در کاهش گازهای گلخانه‌ای

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد:
ابعاد گسترده عقب‌ماندگی کشور در شاخص‌های زیست‌محیطی/ همدان از استان‌های برتر در کاهش گازهای گلخانه‌ای

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هنوز جای کار خیلی زیاد است و ابعاد عقب ماندگی برای رسیدن به شاخص های زیست محیطی بسیار گسترده است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، معصومه ابتکار در شورای اداری استان همدان با اشاره به رویکرد خوب همدان در برگزاری همایش ملی شهر سبز پایدار، اظهار داشت: این رویکردها در استان همدان بسیار امید بخش است.

وی ادامه داد: استاندار همدان با نگرش و راهبرد توسعه پایدار سکان عالی ترین جایگاه دولت در استان را بر عهده دارد که تلاش او ارزشمند است.

ابتکار با بیان اینکه جهت گیری های ارزشمند استان هم راستا با برنامه های دولت تدبیر و امید است، خاطرنشان کرد: برنامه انتخاباتی دولت یازدهم تشخیص مناسب معضلات زیست محیطی بود که ابعاد فراگیری داشت و اگر مورد توجه قرار نمی گرفت به بحران تبدیل می شد.

وی افزود: در دولت قبل فرصت ها از دست رفت و معضلات زیست محیطی مورد توجه دولت قرار نگرفت اما از اولین اقدامات دولت تدبیر و امید بحران زدایی از دریاچه ارومیه بود که در اوج بحران های اقتصادی انجام شد؛ در شرایطی که سیلوهای کشور در این زمان خالی بودند اما مسائل زیست محیطی به عنوان اولویت پیگیری شد.

ابتکار با تأکید بر اینکه تلاش دولت جبران شرایط قبل بود، اظهار داشت: رئیس جمهور دولت خود را دولت محیط زیست نامید و از همه بخش ها خواست تا اقتصاد سبز را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین تصریح کرد: کشور باید رشد اقتصادی هشت درصدی را داشته باشد که نباید با تولید کانون های جدید، فرسایش خاک به دلایل مختلف همراه باشد چراکه رششد اقتصادی باید رشد سبز باشد.

ابتکار گفت: هنر این است که اشتغالزایی، تولید، صنعت، دامداری و معدن داشته باشیم و در عین حال آلودگی زیست محیط را مهار کنیم و کاهش دهیم و شاخص کیفیت زندگی شهروندان ایرانی را ارتقاء ببخشیم.

وی با بیان اینکه ابلاغ سیاست های زیست محیطی دلگرمی و پشت گرمی دقیقی برای تلاش دولت جهت حفظ محیط زیست بود، خاطرنشان کرد: این سیاست ها به خوبی تدوین شده بود و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در کنار مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به محیط زیست داشتند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه ششم دستور کار فرابخشی زیست محیطی دارد، اظهار داشت: این اقدام ملی یعنی ابلاغ سیاست های کلی زیست محیطی با برنامه جهانی توسعه پایدار همراه شده و باید در 17 محور بتوان رشد اقتصادی و انسانی را کنار بهبود شرایط محیط زیست را به ثمر رساند.

وی در ادامه یادآور شد: باید با همگرایی ملی بین همه اقشار و جریانات مختلف اجتماعی و سیاسی داخلی و جریانات جهانی که به شدت نگران محیط زیست هستند، ایجاد شود.

ابتکار با بیان اینکه پاریس و لندن هم با مشکل آلودگی هوا روبه رو هستند، خاطرنشان کرد: فرار از ضوابط و مقررات باعث شده که  دیگر کشورها هم با مشکل روبه رو شوند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به گام های خوب استان همدان در زمینه محیط زیست، اظهار داشت: رشد سبز و رسیدن به شهر سبز پایدار از اهداف است و حرکت به سوی این مسیر، حرکت خوبی بوده است.

وی  همچنین تصریح کرد: تفاهم نامه سه نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی همدان امروز منعقد شد و دو نیروگاه نیز در حال فعالیت است که نشان از پیشگامی همدان در بخش محیط زیست دارد.

ابتکار افزود: همدان در آبیاری تحت فشار و کنترل برداشت از سفره های زیر زمینی از استانهای برتر کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه با مسائل عاجل روبه رو هستیم و اگر با دقت اقدام نکنیم با مشکل روبه رو می شویم، یادآور شد: هنوز جای کار خیلی زیاد است و ابعاد عقب ماندگی برای رسیدن به شاخص های زیست محیطی بسیار گسترده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تأثیر اقدامات استان در رشد جایگاهش در رتبه بندی های بین المللی، اظهار داشت: در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و توافق پاریس، استان همدان یکی از رتبه های برتر را دارد که هم راستا با سیاست کم کربن دولت است.

وی افزود: همایش ملی شهر سبز پایدار می تواند جایگاه بین المللی همدان را ارتقاء دهد و باید بتوان در کنار میراث فرهنگی به عنوان روح شهر، میراث طبیعی را نیز به خوبی حفاظت کرد.

ابتکار همچنین خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات ما به استان همدان این است که باید HSEE را فعال کند و بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی را ارتقاء دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بایدHSEE  مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: اگر این موضوع در بخش هایی همچون ساختمان پلاسکو مورد توجه قرار می گرفت، این حادثه قابل پیشگیری بود.

وی با بیان اینکه برخی حوادث آسیب ملی به دنبال دارد و روحیه ملی را تحت تأثیر قرار می دهد، یادآور شد: با توجه به این موضوع HSEE باید به یک قانون تبدیل شود و در بخش های مختلف رعایت شود.

ابتکار افزود: در ابتدای کار دولت به دستگاه ها اعلام شده که کارنامه عملکرد زیست محیطی دستگاه ها باید تهیه شود و برای مثال می توان به انعقاد قرار داد با آموزش و پرورش مبنی بر اجرای دستورالعمل مشترک آب، انرژی و محیط زیست در 106 هزار مدرسه اشاره کرد که بر این اساس مدیریت آب و انرژی ومحیط زیست توسط دانش آموزان و معلمین صورت بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: برش استانی کارنامه دستگاه ها باید در همدان نیز مورد توجه قرار بگیرد و این کارنامه تهیه شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن