Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه حداقل دو سال زمان می برد

پورمختار:
رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه حداقل دو سال زمان می برد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می رسد رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه، حداقل ۲ سال طول می کشد.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدعلی پورمختار با اشاره به شکایت ایران به دادگاه لاهه از آمریکا برای برداشت 2 میلیارد دلاری، اظهار داشت: رسیدگی به پرونده ها در دادگاه لاهه به این دلیل که تشریفات خیلی پیچیده ای دارد روند طولانی را خواهد داشت.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به معاهده مودت در سال 1955 گفت: این معاهده که بین ایران و آمریکا منعقد شده است و بر این اساس ایران می تواند در خصوص برداشت 2 میلیارد دلاری از اموال از آمریکا به دادگاه لاهه شکایت کند اما برای بررسی آن در این دادگاه باید مقدماتی طی شود.

وی توضیح داد: در گام اول باید صلاحیت دادگاه لاهه احراز شود که قابل پیش بینی است که آمریکا به این موضوع اعتراض کند، پس از احراز صلاحیت، نوبت به دفاعیات آمریکا و رفت و آمد برای اثبات موضوع می رسد بنابراین زمان طولانی باید صرف شود تا دادگاه به نتیجه برشد.

پورمختار تاکید کرد: به نظر می رسد با توجه به اینکه پیش از این در دیوان عدالت دادگستری، دو پرونده مشابه دیگر داشتیم و همین عامل باعث می شود کار رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به دلیل برداشت 2 میلیاردی تسریع شود.

این نماینده با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده حداقل 2 سال زمان می برد، گفت: در خصوص پرونده سکوی نفتی زمانی بالغ بر 11 سال طول کشید تا در نهایت رای صادر شد بنابراین نباید انتظار داشته باشیم در بازه زمانی کوتاهی پرونده به نتیجه برسد.

وی با تاکید براینکه انتظار داریم رای دادگاه به نفع ایران باشد اظهار داشت: در پرونده های مشابه، دادگاه لاهه به نفع کشور شاکی رای صادر کرده است بنابراین انتظار ایران این است که مانند پرونده های دیگر رای به نفع ما صادر شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس شناختی که از تیم حقوقی وزارت امور خارجه دارم می دانند که آنها به خوبی از عهده این پرونده بر می آیند، خوشبختانه به قدری به موضوع و حقوق بین الملل مسلط هستند که لایحه به زبان انگلیسی تهیه شده است و  امیدواریم که در این پرونده موفق شویم.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن