Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس کارکنان شوراهای حل اختلاف خواستار بهبود وضعیت خود هستند

کارکنان شوراهای حل اختلاف خواستار بهبود وضعیت خود هستند

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان همدان و رئیس شورای حل اختلاف استان گفت: کارکنان شوراهای حل اختلاف خواستار بهبود وضعیت خود هستند.

به گزارش "همدان نیوز"، بعد از تصویب قانون جدید شوراهای حل اختلاف توسط مجلس شورای اسلامی، رییس جمهورقانون شوراهای حل اختلاف را برای اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ کرد.

این قانون که در جلسه علنی مورخ ۱۰ آبان ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی آن به مدت سه سال موافقت شد، در جلسه مورخ ۱۶ آذر ۱۳۹۴ کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب و در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۴ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

قانون جدید راه روشنی برای کارکنان شوراهای حل اختلاف باز نمود به طوری که با امید به آینده بهتر برای اجرایی شدن هرچه سریعتر قانون جدید روزشماری می کردند. در حالی که هیچ یک از رسانه ها از حال و روز نیروهای افتخاری که بیش از 12-13 سال یعنی حدود نصف عمر کاری خود را در این حوزه مشغول خدمت رسانی بودند درک نکرده و صدای این افراد نبودند که چگونه مظلومانه با استرس فراوان، سال ها با حقوق بسیار ناچیز که حتی کفاف ایاب و ذهاب  شان را نمی داد سپری کردند.

در هفته ای که گذشت بازرسانی از مرکز امور شوراهای حل اختلاف برای بازرسی عملکرد شوراهای حل اختلاف استان وارد همدان شدند و طی سه روز بازرسی از تمام حوزها در جلسه ای که روز دوشنبه 28 تیر ماه در سالن اجتماعات دادگستری کل استان همدان برگزار شد به جمع بندی عملکرد شوراهای حل اختلاف استان همدان پرداختند.

در این جلسه که با حضور مرتضی دیناری، معاون قضایی مدیرکل و رییس شوراهای حل اختلاف استان همدان- غلامرضامهدوی، مدیرکل بازرسی و نظارت و ارزشیابی- رحیم‌علی درویشی، مدیرکل حفاظت و اطلاعات، داریوش وثوقی، معاون اداره کل بازرسی، نظارت و ارزشیابی -قاسم بشیری، مدیریت امور آموزشی و فرهنگی - رجبعلی نوبخت، سرپرست مدیریت پشتیبانی و تجهیز، زیداله صوتی، مسئول دفتر-محمدرضا عسگری، متصدی امور دفتری و بایگانی حفاظت و اطلاعات مرکز شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه و با حضور کارکنان شوراهای حل اختلاف استان همدان برگزار شد ابتدا نمایندگانی از شوراهای حل اختلاف به ایراد سخن پرداختند و از اجرایی نشدن صحیح قانون جدید شوراهای حل اختلاف ابراز گلایه کردند.

ابتدا غلامرضا تویسرکانی از اعضای شوراهای حل اختلاف با اشاره به اجرایی شدن قانون جدید شوراهای حل اختلاف از تاریخ 24 بهمن 1394، گفت: از زمان اجرایی شدن این قانون که حداقل حقوق طبق قانون کار در نظر گرفته شده این مهم انجام نشده و خواستار پرداخت ها طبق بند ذکر شده در قانون جدید شد.

در ادامه مریم شریفی اسلامخواه از کارکنان باسابقه به نمایندگی از طرف اعضای شورای حل اختلاف، خارج شدن از حالت افتخاری نیروها را خواستار شد و گفت: نیروهای شوراهای حل اختلاف سال های طولانی است که به شکل افتخاری مشغول خدمت هستند آن هم با مدارک بالا و با اظهار تاسف از وضع موجود خواستار رفع سریع این مشکل شدند.

وی تعداد پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف را کمتر از دادگستری و دادسرا ندانست و بیان کرد: با این حجم بالای کاری تفاوت ما با نیروهای رسمی در چیست که دستمزد دریافتی، حتی هزینه ایاب و ذهاب را جبران نمی کند و ارباب رجوع با فکر اینکه حقوق دریافتی بالایی داریم انتظار بالا از ما دارد در حالی که نمیدانند ما از جیب خودمان برای شورا هزینه می کنیم.

شریفی به اشاره به این نکته که شوراهای حل اختلاف برای دفاع از حقوق مردم قدم بر می دارد، گفت: ما نیروهای شوراهای حل اختلاف چگونه می توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم در حالی که حق خودمان را نمی دهند.

وی گفت: در سال های متمادی خدمت، هیچ فکری برای بهتر شدن اوضاع کارکنان نشده و اگر هم شده اجرایی نشده است. در مورد بیمه کارکنان، سوابق بیمه ای نادیده گرفته شده است و با بیان اینکه با سن پایین آمدیم و با سن بالای 45 سال هنوز اتفاقی نیفتاده به سخنان خود پایان داد.

خانم حسینی دیگر نماینده اعضای شوراهای حل اختلاف نیز گفت: از همان ابتدا ما را به بهانه های مختلف امیدوار کردند و سال ها با حقوق بسیار ناچیز مشغول خدمت هستیم اما اکنون که قانون جدید تصویب شده هم تعداد حجم کاری چند برابر شده هم ساعت کاری افزایش یافته اما نه تنها از دستمزد ذکر شده در قانون خبری نیست بلکه پرداختی ها کمتر هم شده است.

وی ادامه داد: اگر قرار نیست حقوق ها به طور صحیح و قانونی پرداخت شود پس لطف کنید قانون را به قبل برگردانید.

حسینی با بیان اینکه با هزاران آرزو وارد شوراهای حل اختلاف شدیم و از ما در اینجا عمری گذشته گفت: ما دیگر هرگز نمی پذیریم که بگویید بودجه نیست. چطور برای افزایش حقوق کارکنان دیگر بودجه هست و فقط برای ما بودجه نیست.

در این همایش مرتضی دیناری، رییس شوراهای حل اختلاف استان همدان ضمن بیان خواسته پرسنل خدوم و زحمتکش شوراهای حل اختلاف، از هیات بازرسی مرکز خواستار انعکاس دقیق درخواست های مطروحه به مرکز شدند.

وی زحمات پرسنل شوراها را کمتر از کارکنان ادارت و ارگان های دیگر ندانسته و تاکید کرد: امیدواریم با اجرای قانون جدید مصوب سال 94 مشکلات کارکنان شوراهای حل اختلاف مرتفع گردد.

در پایان این جلسه غلامرضا مهدوی نیز ضمن بیان وضعیت عالی شوراهای حل اختلاف استان همدان عنوان کرد: عملکرد استان همدان در مقایسه با سایر استان ها سرآمد است. ایشان در پایان ضمن تشکر و قدردانی از محمدرضا مترقب مدیرکل دادگستری، مرتضی دیناری معاون ایشان و کلیه پرسنل دبیرخانه و اعضای ستادی و قضات شوراها تاکید کرد: محمدمهدی احمدی میانجی رییس مرکز شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه برای بهبود اوضاع کارکنان شوراهای حل اختلاف به طور شبانه روز در حال رایزنی است و در این امر از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

گفتنی است شوراهای حل اختلاف از سال 1381 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و کارکنان شوراهای حل اختلاف از همان ابتدا با حقوق ماهیانه حدود صدهزار تومن در قالب پاداش زندگی می گذرانند.

نظرات   

 
+2 #1 Saeseri 1395-11-27 21:39
تنها راهش تحصن در کنار مجلس هست اگر تمام کارکنان شورا در مقابل مجلس تحصن کنند درست میشه به والله درست میشه باید به زور حقمون بگیریم
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن