Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس زندانیان در معرض مشکلات بهداشتی و روانی/ افزایش تعداد مجرمان مالی در زندان‌ها/ جلوگیری از ورود معتادان به زندان

نمایندگان استان همدان در مجلس از وضعیت زندان‌ها می‌گویند؛
زندانیان در معرض مشکلات بهداشتی و روانی/ افزایش تعداد مجرمان مالی در زندان‌ها/ جلوگیری از ورود معتادان به زندان

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی درخصوص بخشنامه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، گفت: صدور این بخشنامه از سوی رییس قوه قضاییه قابل قدردانی است و به طور حتم گام بلندی درجهت کاهش جمعیت زندانیان خواهد بود، زیرا درحال حاضر آمار نگران کننده ای از تعداد زندانیان و همچنین مشکل کمبود فضای مناسب و مسائل بهداشتی در زندانها وجود دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، با اشاره به وجود برخی مشکلات در زندان ها از جمله مسائل بهداشتی و روانی زندانیان، افزود: به طور قطع صدور چنین بخشنامه‌ای از سوی رییس قوه قضاییه نشان از توجه وی برمسائل و مشکلات موجود در زندان ها دارد بنابراین درنظرگرفتن ضمانت اجرایی برای این بخشنامه درجهت اجرای دقیق آن بسیار موثر است.

وی ادامه داد: در قانون آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی محدودیتی برای قضات مبنی بر صدور مجازات جایگزین برای قرارهای بازداشت و احکام حبس وجود ندارد، تنها درموارد خاص چنین محدودیت هایی وجود دارد که صدور احکام حبس و مجازات زندان برای فرد مورد نظر الزامی است.

پورمختار تاکید کرد: مجازات ها درقانون مجازات اسلامی دارای حداقل و حداکثر است و این موضوع با توجه به شرایط مجرم، میزان سابقه و موارد دیگر قابل تخفیف است، از این رو به لحاط قانونی اختیار برای صدور احکام برای قاضی شناخته شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه این بخشنامه گام بلندی در مسیر کاهش تعداد زندانیان  و ساماندهی زندانیان است، تصریح کرد: امیدواریم که قضات و صادرکنندگان احکام در محاکم قضایی نیز به این بخشنامه توجه ویژه کنند یعنی با تبدیل قرارهای بازداشت و تجدید نظر در برخی آراء و احکام صادرشده در گذشته دراجرای این بخشنامه به نظام و کشور کمک کنند.

پورمختار گفت: خوشبختانه قضات به این موارد توجه و عنایت دارند اما ممکن است که درصدور احکام مجازات های حداکثری را برای متهم درنظر بگیرند؛ البته سازوکارهای جدی برای نظارت بر اجرای این بخشنامه از سوی رییس قوه قضاییه  درنظرگرفته شده است، بنابراین این بخشنامه کمک بسیار خوبی در جهت کاهش تعداد زندانیان و اینکه افراد به هردلیلی وارد این زندان نشوند می‌کند.

عضو کمیسیون قضایی وحقوقی در مجلس دهم، درخصوص ماموریت به دادستان برای پیگیری اجرای این بخشنامه، افزود: دادستان کل کشور به دو بخش نظارت بر عملکرد دادستان ها در سراسر کشور و صدور قرارهای بازداشت توسط دادسراها می‌تواند ورود کند، بنابراین نظارت بر اجرای این بخشنامه جزو وظایف ذاتی دادستان کل کشور است و می تواند با نظارت  دقیق با متخلفان برخورد و تشویق هایی را نیز برای اجرای این بخشنامه در نظر بگیرد.

افزایش تعداد مجرمان مالی در زندان ها

نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ساماندهی زندان ها یکی از دغدغه های امروز جامعه است، گفت: به طورقطع برای مجازات بسیاری از جرم‌های کم‌اهمیت باید از مجازاتی غیر از حبس استفاده کرد خوشبختانه رییس قوه قضاییه به اهمیت این موضوع به درستی آگاه هستند و بخشنامه اخیر رییس قوه قضاییه به خوبی این مشکل یعنی افزایش بسیار زندانی در زندان ها را گوشزد کرده است.

اکبر رنجبرزاده با اشاره به اینکه اعمال محرومیت های اجتماعی ومالی به جای زندان تاثیر قابل قبول تری درکاهش جرائم دارد، افزود:  بنابراین بهتر است تیمی از قوه قضاییه پیشنهادات قضات و کارشناسان قضایی دراین رابطه را طی جلساتی با نمایندگان مجلس مطرح کنند تا بتوان با بررسی لایحه ای از ورود متهمان با درجه جرم پایین به زندان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه بخشنامه رییس قوه قضاییه در ساماندهی زندان ها و کاهش جمعیت کیفری زندان ها بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: از افرادی که درجهت کاهش آمار زندانیان با استفاده از مجازات های دیگر تلاش می کنند باید تشکر و قدردانی کرد، البته درحال حاضر به دلیل نبود امنیت در بازار اشتغال و اقتصاد، روزبه روز به تعداد مجرمان مالی در زندان ها افزوده می شود و از سوی دیگر سرمایه گذاران هیچ انگیره ای برای ورود به بازار کسب و کار را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه می توان مجازات زندان ها را برای متهمان مرتبط با مسائل چک و دلالان اقتصادی اعمال کرد، گفت: متاسفانه هیچ امنیتی برای بازگشت سرمایه تولیدکنندگان در بازار وجود ندارد بنابراین استفاده از مجازات برای متهمان بزرگ و مفسدان کلان اقتصادی ضروری است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گفت: قوه قضاییه باید در مسیر مجازات افراد به حقوق تولیدکنندگان توجه کند.

جلوگیری از ورود معتادان به زندان

محمد کاظمی درخصوص صدور بخشنامه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها از سوی رییس قوه قضاییه، گفت: به طورحتم این بخشنامه به عنوان یک رهنمود به دادستان ها و قضات در صدور احکام نقش موثری در کاهش جمعیت زندان ها دارد.

نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی درخصوص یکی از بندهای این بخشنامه مبنی بر اجتناب از صدور قرار بازداشت موقت به جز درموارد ضروری مطرح شده درقانون آیین دادرسی کیفری، افزود: موارد صدور قرار بازداشت موقت در مواد 237 و 238قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، هرچند که دست قاضی در جهت عدم صدور قرار بازداشت یا صادر نکردن قرارهای تامین دیگری که منتهی به بازداشت می شود باز است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط نامناسب زندان ها به لحاظ کمبود فضای کافی بخشنامه رییس قوه قضاییه می تواند به عنوان یک رهنمود و ارشاد نقش موثری درکاهش جمعیت کیفری زندان ها داشته و قضات باید تا جای ممکن به این بخشنامه عمل کنند، به ویژه در محاکم قضایی روسای دادگاه می توانند از امتیازات مقرر در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 استفاده کنند و در بسیاری از موارد حکم تعلیقی صادرکنند تا از افزایش جمعیت کیفری زندان ها جلوگیری شود.

کاظمی در خصوص مواردی نظیر فراهم کردن شرایط و فرصت کافی جهت معرفی کفیل یا تودیع وثیقه در این بخشنامه، تصریح کرد: تکلیف همه این موارد درقانون مشخص شده است، بنابراین بخشنامه رییس قوه قضاییه بیشتر جنبه ارشادی، راهنمایی، کمک و مساعدت برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها دارد؛ البته باید شرایط زندان‌ها برای قضات توسط روسای کل دادگستری های استان توضیح داده شود و کاهش جمعیت کیفری زندان ها بیشتر به صورت استانی و منطقه ای قابل حل است.

این نماینده مردم درمجلس دهم ادامه داد: به طور قطع ضرورت دارد روسای دادگستری استانها در رابطه با این بخشنامه جلساتی را با همه قضات کیفری در استان برگزار و تاکید کنند که همه بندهای این بخشنامه باید به صورت کامل اجرا شود.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص جلوگیری ازورود افراد معتاد به زندان ها با هدف کاهش جمعیت زندان ها، گفت: اعتیاد در حال حاضر به عنوان یک جرم محسوب نمی شود و اگر یک فرد معتاد متجری نبوده و به صورت علنی از مواد مخدراستفاده نکند نمی توان این فرد را بازداشت کرد؛ بنابراین معتادان موجود در زندان ها در زمان دستگیری به طورحتم موادمخدر به همراه داشته اند، بنابراین هیچ معتاد غیرمتجاهری درزندان وجود ندارد.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن