Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس حقوق و مزایا نسبت به میزان کار در کشور عادلانه نیست

حقوق و مزایا نسبت به میزان کار در کشور عادلانه نیست

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه حقوق و مزایا نسبت به میزان کار در کشور عادلانه نیست و جوان بیکار فاقد شغل نمی‌تواند فکر آخرت و رفتن به بهشت باشد، گفت: تبیین ارزش کار برای جوانان یک ضرورت است.

به گزارش "همدان نیوز"، آیت الله حبیب الله شعبانی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق مدیران استان با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت:شهید بهشتی غیر از جنبه های معنوی که داشت یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان مدیریت قوی و کارآمد ایشان بود.

وی نهج البلاغه را یکی از منابع اصیل اسلامی برشمرد و گفت: هر چیزی را که به دین منتسب می کنیم نیازمند یک منبع است و مستندات ما در دین یا در قرآن است و یا در روایات و عقل .

شعبانی افزود: به این دلیل عقل هم جز منابع دینی محسوب می‌شود که بین عقلانیت و علمیت و دین تفاوتی وجود ندارد و اگر چیزی را عقل همانند نیاز به عدالت فهمید حتی اگر دین نیز نمی گفت باز هم جز دین بود.

غالب مباحث حکومتی اسلامی در نهج البلاغه آمده است

وی با اشاره به این که نهج البلاغه با نگرشی ادبی تدوین شده است، اظهار داشت: تقریبا غالب مباحث حکومتی اسلامی در این کتاب مطرح شده است و از اساسی ترین مبانی حکومتی دینی روش‌های مدیریتی دینی و حکومتی در اسلام است.

مدیران با مطالعه نهج البلاغه عملکرد خود را مورد سنجش قرار دهند

امام جمعه همدان با بیان این که متاسفانه نهج البلاغه مهجور مانده است خاظر نشان کرد: امروز در ادارت ما خیلی نهج البلاغه حضور ندارد در حالی که مدیران باید با خواندن این کتاب عملکرد خودشان را مورد سنجش قرار دهند.

وی یادآور شد: چند منطقه در سراسر دنیا از محبین علی (ع) بودند که می توان به یمن و لبنان اشاره کرد و دلیل آن هم این است که آنها به دست خود حضرت مسلمان شدند البته فراموش نکنیم همین یمن که مالک اشتر دارد ابن ملجم هم دارد و این عاقبت به خیری انسان هاست که مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه به نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) جایگاه ویژه ای برای مالک قائل بودند البته امام علی (ع) ظاهر و باطن را با هم می دیدند و سپس از فردی تعریف می کردند اما تعریف های ما مبتنی بر ظاهر است در حالی که قضاوت های حضرت قضاوت انسان کامل مبتنی بر باطن است و لذا تعریف ایشان از مالک به دلیل دید کامل بر باطن مالک بوده است.

حکومت اسلامی باید شرایط بهشتی شدن مردم را فراهم کند

وی تصریح کرد: در این نامه، حضرت فلسفه حکومت اسلامی و اهداف ان را بیان می کند و در آن به چهار اصل تاکید دارند که همه مسئولان باید به آنها بیاندیشند و دغدغه آنها را داشته باشند.

وی با بیان این که همه مسئولان و مدیران با هر مسئولیت و جایگاهی موظف به اجرای این موارد هستند خاطر نشان کرد: اولین وظیفه حکومت اسلامی بر اساس فرمایش امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر توجه به مالیات و خراج است.

وی افزود: جهاد با دشمنان و مساله مقاومت دومین مورد و اصلاح اهل یک جامعه نیز سومین مورد از فلسفه حکومت اسلامی است که امروز می توان گفت بر عهده سازمان تبلیغات و اداره ارشاد می باشد.

وی با اشاره به آیات قرآن که می فرماید مومنان وقتی به حکومت می رسند نماز را اقامه می کنند اظهار داشت: این همان مسئله ای است که مربوط به شهرداری و نهاد هایی است که کار عمرانی انجام می دهند و تاکید بر این موضوع دارد که در کنار کار اقتصادی نباید از پیوست های فرهنگی غافل شویم.

در جامعه اسلامی باید گناه کردن دارای هزینه سنگین باشد نه مومن بودن

وی تاکید کرد: حکومت اسلامی باید شرایط بهشتی شدن مردم را فراهم کند البته نه به زور بلکه با فراهم ساختن زمینه مناسب برای این کار و البته فضای جامعه نیز باید به نوعی باشد که گناه کردن برای افراد هزینه داشته باشد.

شعبانی با بیان این که عالم، عالم اختیارات است و اکراهی در دین وجود ندارد بیان داشت: حق انتخاب برای همه وجود دارد اما در عرصه های اجتماعی متاسفانه زمینه ها برای انجام گناه فراهم است و گناه کار راحت تر از مومن می باشد.

جوان بیکار فاقد شغل نمی تواند فکر آخرت باشد

وی یادآور شد: انصافا امروز با مشکلاتی همچون مسائل بانکی، مالی و اقتصادی بهشت رفتن را سخت کرده ایم، چه طور یک جوان بیکار که شغل ندارد می تواند به بهشت رفتن فکر کند؟ بهشت رفتن تنها به این نیست که انسان نماز بخواند البته این هم لازم است اما الزامات دیگری هم وجود دارد.

نگاه اسلام به تولید ثروت نگاه مثبتی است

وی چهارمین فلسفه حکومت اسلامی را تامین دنیای مردم توسط حکومت عنوان کرد و گفت: حضرت علی (ع)با همه زهد و تقوایی که داشت به مالک سفارش می کند زمانی که به مصر رفتی، مصر را اباد کن.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به این که حکومت اسلامی موظف است در زمینه تولید ثروت اقدام عملی انجام دهد بیان داشت: زمانی که به این چهار اصل نگاه می کنیم خواهیم دید که دو مورد از آن مربوط به اقتصاد است و این نشان دهنده اهمیت اقتصاد در جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: اقدام عملی در زمینه تولید ثروت و حل مشکلات اقتصادی از وظایف شرعی مدیران است اما متاسفانه در جامعه و در عرصه فرهنگی نگاه ما به تولید ثروت گاهی از موارد درست نیست.

شعبانی با تاکید بر این که امام علی (ع) یکی از تولید کنندگان بزرگ در روزگار خودشان بودند یادآور شد: نگاه اسلام به ثروت و تولید ثروت نگاه مثبتی است.

محدودیت ها در اسلام بیشتر متوجه مصرف است نه تولید

وی افزود: اگر محدودیت هایی در اسلام معرفی شده در عرصه مصرف است نه در عرصه تولید چرا که هر چه تولید بیشتر باشد به نفع جامعه خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان نگاه اسلام را تولید حداکثری در عرصه اقتصاد و مصرف حداقلی در عرصه مصرف عنوان کرد و گفت: چیزی که در فرهنگ جامعه شاهد آن هستیم دقیقا بر عکس این مطلب است و شاهد ان هم مصرف اب و برقی است که در حدود سه برابر میانگین جهانی است.

وی تصریح کرد: آن چه مشهود است آمار بالای در مصرف ها است اما در زمینه تولید به جای رونق و اقدام عملی پول ها را در بانک قرار می دهیم و بدون هیچ نگرانی سود آن را می گیریم و این گونه است که نباید انتظار آبادانی داشته باشیم.

تبیین ارزش کار برای جوانان یک ضرورت است

وی در ادامه به لزوم تبیین ارزش کار در اسلام برای جوانان اشاره کرد و گفت: کار فقط میز و اداره نیست این کاری که امروز به عنوان کار شناخته می شود دیروز در بین کارها جایی نداشته و متاسفانه امروز رواج پیدا کرده است.

میزان درآمدها وابسته به مدرک است و نه تلاش و کوشش افراد

شعبانی با انتقاد از قانون تقسیم حقوق توجه به سختی کار در میزان پرداختی ها را خواستار شد و بیان داشت: از آن جایی که پشت میز نشتن کار ساده ای است باید حقوق پرداختی اش در مقابل کارگران کمتر باشد اما انچه وجود دارد بر عکس این موضوع است.

وی یادآور شد: میزان درامد ها وابسته به مدرک است و نه وابسته به تلاش و کوشش افراد و این مدرک است که پول می اورد نه تلاش فرد.

امام جمعه همدان خاطر نشان کرد: برای عده ای زمینه ای ایجاد شده است که درس بخوانند و امروز با آن پول در می اورند ، البته تلاش فکری و مدیریتی هم وجود دارد اما مشقت آن کارگر شهرداری که شب ها با سختی های فراوان کار می کند که بنا به هر دلیلی نتوانسته درس بخواند در میزان دریافتی او هیچ گاه محاسبه و بحث نشده است.

وی با تاکید بر لزوم برخورد صحیح مدیران با کارکنان اظهار داشت: مدیری که نگاه تحقیر امیز به کارکنان خود دارد هم مصیبت بزرگی است که در اسلام چنین موضوعی جایی نداشته و ندارد .

نماینده ولی فقیه در همدان با تشکر از اقدام سپاه پاسداران اسلامی در برخورد با پهپاد آمریکایی بیان داشت: این اقدام حاکی از اقتدار نیروهای نظامی به خصوص سپاه پاسداران است که نشان دادند در این 40 سال در زمینه جهاد با دشمنان به برکت همت جوانان کشور توانسته ایم خوب بدرخشیم.

وی خطاب به متولیان فرهنگی در کشور تاکید کرد: متولیان فرهنگی جامعه باید در زمینه اصلاح سنت ها و فرهنگ های غلط پا پیش بگذارند و یکی از مسائلی که جامعه را می تواند نجات دهد مساله ترویج نماز و موضوع حجاب و عفاف است.

شعبانی با اشاره به این که مساله عفاف و حجاب مسئله ای بسیار جدی است اظهار داشت: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر برخورد های خشن جایی ندارد و اسلام هم این اجازه را نمی دهد بلکه جای کار فرهنگی است و گفتن حقیقت و آشنا کردن مردم با واقعیات می باشد./تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن