Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس تکمیل پروژه آبرسانی از تالوار شتاب گیرد/ انتقال آب به همدان از ۶ حلقه چاه

تکمیل پروژه آبرسانی از تالوار شتاب گیرد/ انتقال آب به همدان از ۶ حلقه چاه

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه معارضی در رابطه با انتقال آب از سد تالوار به همدان وجود ندارد گفت: راهکار فوری رفع بحران آب در همدان تکمیل ۱۲ کیلومتر از لوله‌گذاری باقی مانده از پروژه تالوار است در این میان احداث ۶ حلقه چاه در روستای آق حصار صورت گرفته که طی روزهای آینده وارد مدار می‌شود.

به گزارش "همدان نیوز"، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف کار کارشناسی شده انجام نمی‌شود اظهار کرد: بسیاری از اقدامات چه در بخش نیرو و در چه دیگر موارد پیوست کارشناسی ندارد.

وی با بیان اینکه پروژه سد تالوار، در دولت دهم تکمیل شد و سدی است برای مردم همان منطقه افزود: قسمتی از این پروژه آبرسانی به مردم همدان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی این سد در سال ۸۶ آغاز  و لوله‌گذاری‌ها انجام شده است ادامه داد: متاسفانه کار در دولت آقای روحانی کند شد و در ۶ سال اخیر عملیات اجرایی این سد متوقف شده بود بنابراین در این راستا یک سال پیش به دادستانی کل نامه زده شده که چرا مدیران مربوطه در وقت مقتضی اقدامات لازم را انجام ندادند تا دچار بحران آب نشویم؟.

فلاحی با اشاره به اینکه در حال حاضر معارضی در رابطه با انتقال آب از سد تالوار به همدان وجود ندارد خاطرنشان کرد: در گذشته ۱۸ کیلومتری از لوله گذاری این پروژه رها شده بود اگرچه در این بین ۶ کیلومتر انجام و هم اکنون ۱۲ کیلومتر مانده که در صورت لوله‌گذاری آب به همدان خواهد رسید.

وی یادآور شد: با ورود آب تالوار، همدان را از بحران نجات خواهد داد اگرچه باید به فکر تامین آب پایدار بود چراکه آب سد تالوار آب برای همدان پایدار به حساب نمی‌آید به تعبیری در راستای رفع بحران کمک‌کننده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه پروژه تالوار متاسفانه رها شده بود و پیمانکار ادامه روند کار را تعطیل کرده بود افزود: در نهایت راهکار فوری برای رفع بحران آب در همدان تکمیل ۱۲ کیلومتر از لوله‌گذاری باقی مانده از پروژه تالوار است.

فلاحی با تاکید بر اینکه از کارخانه‌ای که قرار است لوله را تحویل دهد تا پیمانکاران می‌خواهیم به صورت جهادی و شبانه‌روزی پای کار باشند تا آب وارد ایستگاه شود متذکر شد: در این میان احداث ۶ حلقه چاه در روستای آق حصار صورت گرفته و طی روزهای آینده وارد مدار می‌شود که کمک شایانی برای بحران به شمار می‌رود.

 الگوی غلط کشت باعث هدررفت آب است

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی همدان در بخش کشاورزی صرف می‌شود به ویژه اینکه میزان قابل توجهی از آبیاری‌ها در این بخش به شکل غرقابی است حتی مناطقی که مشکل آب شرب دارند همچنان آبیاری به همین روش انجام می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه مدیریت بخش کشاورزی و ترویج الگوی کشت ضروری است تصریح کرد: الگوی غلط کشت باعث هدر رفت آب است ضمن اینکه کشت هندوانه یا سیب‌زمینی صادرات مجازی آب اطلاق می‌شود چراکه غیر مستقیم از کشور خارج و صادر خواهد شد.

فلاحی ادامه داد: در این رابطه جلسات متعددی با مرکز تحقیقات کشاورزی برگزار کردیم به طوری که ترویج و آموزش کشاورزان بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت جامع در بخش کشاورزی در سطح کشور افزون بر همدان باید در دستور کار قرار گیرد اضافه کرد: ایستگاه تحقیقات هوایی کشاورزی حدود ۱۵ سال است که در تعطیلی به سر می‌برد در حالی که این مرکز از نظر زمان کشت محصولات و مصرف آب همچنین از حیث موارد دیگر راهبردی است، امیدوارم با اعتباراتی این مرکز مجدد راه‌اندازی شود. / فارس

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن