Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس باید سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین و گازوئیل پیش‌بینی شود

باید سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین و گازوئیل پیش‌بینی شود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اینکه می گوییم شرایط اجتماعی ایجاب می کند قیمت بنزین و گازوئیل را تغییر ندهیم درست است اما باید سیاست های غیرقیمتی برای بهینه سازی مصرف در لایحه بودجه سال آتی طراحی می شد.

به گزارش "همدان نیوز"، هادی بیگی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها با محوریت تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بیان کرد: اینکه آقای میرکاظمی گفتند درآمدهای پارسال مقداری غیرنفتی دیده شده است، باید بگویم منابع تبصره ۱۴ نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟حداقل در حوزه بنزین و گازوئیل کمتر شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: باید اعلام شود که منابع سال ۱۴۰۱ برای سال ۱۴۰۲ نیز در نظر گرفته شده است. اینکه مصرف بنزین و گازوئیل به هر دلیلی اعم از مصرف، قاچاق و هدررفت افزایش یافته، هنر نیست. اینکه می گوییم شرایط اجتماعی ایجاب می کند قیمت بنزین و گازوئیل را تغییر ندهیم درست است اما باید سیاست های غیرقیمتی برای آن طراحی می شد. ما از دولت انتظار داشتیم کاری کند و اکنون نیز توقع داریم در جریان بررسی در کمیسیون تلفیق همکاری کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی را عموم مردم مصرف می کنند اما آیا LPG، نفت سفید و نفت کوره را نیز عموم مردم مصرف می کنند؟ چرا برای آن سیاست بازنگری در الگو نداشته ایم. گردش خزانه مربوط به درآمدهای هدفمندی دارای ابهام است. درآمد آن محقق شده اما اعتباری که باید به حوزه اشتغال اختصاص می یافت، تعلق نگرفت. اگر جابجایی اعتبارات مربوط به منابع هدفمندی شفاف باشد، بدبینی ایجاد نمی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: قیمت ارز که روی منابع هدفمندی تأثیرگذار است، دولت باید در حوزه ارز تصمیم محکمی بگیرد تا راجع به منابع هدفمندی بتوانیم تصمیم کاربردی بگیریم و اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند دچار مشکل می شویم. مسأله ارز در بودجه و هدفمندی غیرشفاف است. سازمان برنامه و بودجه و دولت باید سریع تر به این موضوع ورود کرده و برای آن تصمیم بگیرند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن