Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی نقش برجسته روحانیت در کیفیت نمازهای جماعت

فرماندار همدان تأکید کرد:
نقش برجسته روحانیت در کیفیت نمازهای جماعت

فرماندار همدان گفت: نقش روحانيت در کيفيت برگزاري نمازهاي جماعت بسيار برجسته است.

به گزارش "همدان نیوز"، علي تعالي در شوراي اقامه نماز شهرستان همدان ضمن گراميداشت سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي اظهار کرد: با ترويج فرهنگ اقامه نماز در جامعه همه ما از آسيب‌ها و مشکلات بسياري که امروز گريبانگير جامعه شده است، نجات مي‌يابيم.

وي افزود: در زيارت‌نامه حضرت سيدالشهدا(ع) بر اصل اقامه نماز اشاره شده است و اينکه امام حسين(ع) به دليل اقامه نماز در جامعه به فيض شهادت نائل ‌شدند.

فرماندار همدان با بيان اينکه در دو مسأله که آيا ما مي‌خواهيم مردم جامعه نمازخوان بشوند يا اينکه نماز در جامعه اقامه شود، اختلاف هر دو حائز اهميت است، گفت: تربيت نمازخوان بايد از مدارس و در نسل نو که به عنوان يک نهال نوپا شخصيت آنها در حال شکل‌گيري است، آغاز شود.

وي با بيان اينکه متأسفانه در برخي موارد رفتار و اعمال ما موجب دين‌گريزي جوانان در جامعه مي‌شود، تصريح کرد: وجود فضاهاي مجازي از جمله مواردي است که موجب ايجاد بستر انحراف از معرفت ديني در جامعه شده و در برخي مواقع بنيان‌هاي اخلاقي ما مديران اجرايي موجب رانده شدن جوانان از نماز خواندن مي‌شود.

تعالي با اشاره به حديث نبوي در خصوص انجام 6 کاري که موجب تضمين بهشت براي هر فرد مسلمان مي‌شود، خاطرنشان کرد: صداقت در گفتار، وفاي به عهد، امانتداري، پاکدامني، پرهيز از حرام و ظلم زيربناي پايه‌هاي اعتقادي دين ماست که در نماز و اقامه اين امر مهم و حياتي در هر شخص پديدار مي‎شود.

وي در خصوص اقامه نماز در ادارات بيان کرد: مهمترين موضوع در اقامه نماز جماعت در ادارات به رفتار و عمل مديران و کارکنان آنجا بازمي‌گردد که بايد نسبت به آن مراعات شود.

فرماندار شهرستان همدان تأکيد کرد: مباحث نماز بايد به سه شکل نماز خوان، نماز‌خوان جماعت و اقامه نماز جماعت در جامعه کنوني اجرا شود.

وي با بيان اينکه سال گذشته 150 ميليون تومان اعتبار براي مصلاي همدان تخصيص يافته است، يادآور شد: علاوه بر اين مبلغ براي ساماندهي به حسينيه امام(ره) همدان و مصلاي مريانج هر کدام 50 ميليون تومان اعتبار و همچنين 80 ميليون تومان نيز براي مصلا و مسجد قهاوند کمک و اعتبار داده شده است.

تعالي ادامه داد: سعي کنيم در هر اداره‌اي اقامه نماز را با سليقه و ابتکار رونق ببخشيم و ضعف‌ها را در اين خصوص شناسايي کنيم و بدانيم نقش روحانيت در کيفيت برگزاري نمازهاي جماعت بسيار برجسته است.

وي افزود: بايد برنامه‌هاي مناسبتي را به داخل مساجد برد و مسجد‌محوري را در نظر گرفت و اينکه اقامه نماز جماعت عيد فطر و ظهر عاشورا در معابر شلوغ مي‌تواند در ترويج فرهنگ نماز در جامعه اثرگذار باشد.

رئيس ستاد اقامه نماز استان همدان نيز از اجراي طرح «نماز ياوران» در تمام سطوح از آخرين روستا تا بطن استان خبر داد و اظهار کرد: مصاديق اقامه نماز با تمسک بر آيات قرآن بر ايجاد کارکردها، تعاون، وحدت، يکپارچگي، عدالت، تربيت و ادب در دين مقدس اسلام تأکيد دارد.

حجت‌الاسلام سيد مرتضي حسني‌حلم با بيان اينکه به فرموده بزرگان دين، اصل نماز بر جماعت است، افزود: در پيام مقام معظم رهبري به اجلاس‌هاي نماز، نماز نقش بي‌بديلي در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي دارد و اينکه وضعيت موجود ما در افزايش ميزان اعتياد، طلاق، زنداني و پرونده‌هاي قضايي در دادگستري‌ها در جامعه اسلامي نمي‌تواند قابل هضم باشد.

رئيس ستاد اقامه نماز استان همدان با بيان اينکه يکي از راه‌هاي رفع آسيب‌ها و تنش‌ها در جامعه اقامه نماز است، گفت: بيشتر کساني که درگير مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه کنوني هستند ارتباط خوبي با نماز خواندن ندارند؛ چراکه کساني که با اقامه نماز ارتباط تنگاتنگي دارند با اينگونه آسيب‌ها سازگاري ندارند.

وي با بيان اينکه نماز خواندن با نمازي شدن فرق دارد، ادامه داد: بايد نماز بخوانيم تا نمازي شويم و جامعه ما به ايده‌آل برسد.

حسني‌حلم گفت: حق‌الناس، امانتداري، وفاي به عهد، ادب و تربيت از آثار نمازي شدن هر فرد مومن و مسلمان است.

اين مسؤول با بيان اينکه اگر نماز بخوانيم ولي اخلاق و منش غير اخلاقي داشته باشيم با روح نماز در تعارض آشکار هستيم، خاطرنشان کرد: به عنوان يک شهروند مسلمان انصافاً براي فريضه نماز کار خالصانه انجام دهيم؛ چراکه اقتصاد پويا، فرهنگ درست، تربيت و ادب افراد از رهگذر اين امر مقدس مي‌تواند براي جامعه ايجاد شود.

رئيس ستاد اقامه نماز استان همدان تصريح کرد: اجلاس نماز امسال در آبان‌ماه در استان البرز با موضوع نقش نماز در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي برگزار مي شود که سعي داريم در شهرستان همدان نيز يک همايش زيباي کاربردي با موضوع نقش نماز در کاهش چهار آسيب اجتماعي با حضور فرهنگيان، نخبگان و همشهريان را برگزار کنيم.

وي در خصوص استفاده از ظرفيت دستگاه‌ها در توسعه و ترويج فرهنگ نماز يادآور شد: 10 روز گذشته با کل شهرداري‌هاي استان جلسه داشتيم و تصميمات خوبي در خصوص استفاده از ظرفيت شهرداري در نصب المان‌ها و تبليغات در تلويزيون شهري انجام شده است.

حسني‌حلم در خصوص اجراي طرحي به نام "نماز ياوران" که از پنج سال گذشته در حال اجراست، بيان کرد: طرح "نماز ياوران" در تمام سطوح از آخرين روستا تا بطن استان انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: متولي اين امر در روستاها دهيار، رئيس شوراي روستا، رئيس هيأت امناي مسجد، معتمد روستا و امام جماعت و در بخش، شهرستان و استان نيز امام جمعه، مسئولان ادارات و تبليغات اسلامي هستند.

اين مسؤول با بيان اينکه يکي از اقدامات شوراي روستا ترويج امر مقدس نماز در روستاهاست، در خصوص مشکل نبود روحاني در برخي روستاها و شهرستان‌هاي استان افزود: طرحي با عنوان "اعزام جهادي روحاني در شب‌هاي جمعه به روستاها" به خصوص در روستاهاي دوردست و محروم که از فيض جماعت محروم هستند، اجرا مي‌شود.

رئيس ستاد اقامه نماز استان همدان گفت: اميدواريم با اقامه نماز شاهد بي‌اخلاقي در هيچ محيطي نباشيم چراکه نماز عامل اصلي نظم‌شناسي و مسئوليت‌پذيري براي ترويج اين امر باشيم.

کارشناس ارزيابي و نظارت ستاد اقامه نماز استان همدان نيز با بيان اينکه فرق است بين اقامه نماز با خواندن نماز اظهار کرد: در قرآن مجيد بيش از 90 آيه در خصوص اقامه نماز سخن گفته شده است و اينکه اگر به معناي واقعي نماز در جامعه نهادينه شود اين همه آسيب و ناهنجاري در جامعه به وقوع نمي‎پيوندد.

آيت‌الله شاکري‌صارم افزود: ستاد اقامه نماز از سال 84 در کار نظارت و ارزيابي ادارات در بحث نماز ورود پيدا کرده و از سال 90 به بعد نظارت و ارزيابي عملي ادارات را آغاز کرده است.

وي خاطرنشان کرد: در ارزيابي و نظارت کار ادارات در حوزه نماز نهادهاي عمراني، توليدي و اقتصادي نمره خوبي گرفته‌اند در حالي که نهادهاي فرهنگي در اين خصوص مشکلات زيادي دارند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن