Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی حرم امام‌حسین (ع) ۳۰ برابر می‌شود

حرم امام‌حسین (ع) ۳۰ برابر می‌شود

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات جزئیات طرح توسعه ۳۸ هکتاری حرم مطهر امام حسین (ع) را تشریح کرد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حسن پلارک با تبریک اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن سالروز میلاد مسعود امام حسین (ع) گفت: طرح توسعه حرم سیدالشهدا(ع) شامل ۴ فاز است که با بهره‌برداری از آنها، فضای موجود بیش از ۳۰ برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: بر اساس طرح توسعه ۳۸ هکتاری، در اطراف حرم امام حسین (ع) سه صحن احداث می‌شود که در مرحله اول فقط نیمی از صحن حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) با عنوان پروژه صحن عقیله بنی‌هاشم (س) ساخته می‌شود.

پلارک گفت: با توجه به زمین‌های تملک شده از سوی عتبه حسینی، در فاز نخست زمینی به مساحت حدود ۵ هکتار تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات شده و عملیات اجرایی آن بیش از یکسال است که آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی در کربلا، باید پیش از انجام عملیات گودبرداری، محدوده‌ی اجرای پروژه تبدیل به یک استخر خشک می‌شد. به این منظور متخصصان ایرانی با استفاده از دستگاه‌های هیدروفرز در حال ایجاد دیوار آب‌بند به عمق بیش از ۳۰ و عرض یک متر در محدوده پروژه هستند.

به گفته‌ی او، با تکمیل صحن عقیله بنی هاشم (س) که برنامه ۶ ساله برای آن در نظر گرفته شده است، حدود ۲۳۰ هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر قرار می‌گیرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات، ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) را که براساس آن گنبد جدید در حدود ۷ متر بلندتر از گنبد کنونی خواهد بود را یکی از پروژه‌های مهم این حرم برشمرد و افزود: پیش از نصب گنبد جدید لازم بود تا ستون‌ها و دیواره حرم مطهر لاغرسازی و تقویت شود که مردم دوستدار اهل بیت علیهم السلام استان کرمان مسؤولیت اجرای این پروژه پیچیده فنی را برعهده گرفتند.

وی با بیان این‌که لاغرسازی و تقویت هر ستون ۶ ماه زمان و ۵ میلیارد تومان هزینه در بر دارد، گفت: یک هموطن خیر از شمال کشور هزینه چهار ستون اطراف ضریح مطهر معادل ۲۰ میلیارد تومان را پذیرفت و نخواست حتی نامی از او فاش شود، این فرد در شب عید مبعث از دنیا رفت و باقیات الصالحات او در مکانی برجای ماند که زیر قبه آن دعا مستجاب است.

پلارک تکیه گاه اصلی در هزینه کرد برای اعتاب مقدسه را کمک‌های مردمی دانست و افزود: هر استانی آمادگی داشته باشد بر اساس جمعیت و سرانه درآمدی، سقف تکلیفی را مشخص می‌کنیم و آن استان باید تعهد را انجام دهد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به تکمیل صحن حضرت زهرا (س)، صحن عقیله بنی هاشم (س)، طرح لاغرسازی و ترفیع گنبد سیدالشهدا (ع)، توسعه حرم امامین جوادین (ع) و توسعه صحن امامین عسکریین علیهم السلام، اظهار کرد: اگر ۵۰ میلیون نفر از کل جمعیت ایران در طول سال ۱۲ هزار تومان به ساخت و بازسازی این طرح‌ها اختصاص دهند مبلغی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان جمع‌آوری می‌شود که با آن مقدار می‌توان همه طرح‌ها و هزینه‌های عظیم بازسازی اعتاب مقدسه را به خوبی پوشش داد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن