Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی آغاز مطالعات آمار برداری از منابع آبی همدان

آغاز مطالعات آمار برداری از منابع آبی همدان

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان از آغاز مطالعات آمار برداری از منابع آبی استان همدان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، محمد ضروری اظهار داشت: هر ۵ سال یک بار آماربرداری در صورت بودن بودجه انجام می‌شود که آماربرداری ازمنابع آبی استان همدان برای آخرین بار در سال ۸۸ انجام شده بود.

وی با بیان اینکه آماربرداری از منابع آبی سطحی و زیرزمینی استان همدان انجام می‌شود، افزود: آخرین آماربرداری از منابع آبی استان همدان سال ۸۸ انجام شده و به علت نبود بودجه تاکنون انجام نشده بود.

ضروری با اعلام اینکه اعتبار موردنیاز برای تامین مالی آماربرداری از منابع آبی استان همدان از محل طرح احیا و تعادل بخشی تامین شده است، اظهار کرد: در اجرای این مطالعات و آماربرداری استان همدان به دو ناحیه شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قرارداد ناحیه جنوبی زودتر از ناحیه شمالی منعقد شده بود آماربرداری از چشمه و قنوات در ناحیه جنوبی آغاز شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: ناحیه شمالی شامل همدان-بهار، کبودراهنگ، رزن-قهاوند، گل تپه-زرین آباد، قروه، دهگلان، کمیجان و ناحیه جنوبی شامل ملایر، نهاوند؛ تویسرکان، اسدآباد و تپه اسماعیل امیرآباد است.

وی بیان کرد: میزان اعتبار پیش‌بینی شده دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که این آماربرداری باید در پروسه زمانی دو ساله اجرایی شود.

ضروری با اشاره به اینکه اقدامات صحرایی در سال آبی ۹۶-۹۷ باید انجام شود، تصریح کرد: اگر بودجه داده شود کار صحرایی تمام شده و سپس اقدامات دفتری انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: آمار برداری هر پنج سال یکبار انجام می‌شود و طبق برنامه بایستی سال ۹۵ شروع می‌شد که بدلیل عدم تخصیص عملی نشد.

ضروری افزود: آمار برداری از منابع آبی نقش بسیار مهمی در برنامه‌ریزی‌های آینده منطقه دارد و مدیران ارشد استانی با داشتن آمار و اطلاعات دقیق و بروز از این منابع استراتژیک نه تنها قادر خواهد بود برای حفاظت و استفاده بهینه از این منابع برنامه ریزی کنند بلکه می‌توانند زیرساخت‌های مهم استان از جمله اشتغال، کشاورزی و صنعت استان را نیز بر این اساس بصورت بهینه طرح ریزی کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب رکن آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: این امر نشان‌دهنده  اهمیت بسزای این آمار برداری بوده و می‌توان گفت که مهمترین کار شرکت آب منطقه‌ای همدان به لحاظ زیر بنایی همین آمار برداری است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن