Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی در ماه رمضان سه وعده غذا بخورید

در ماه رمضان سه وعده غذا بخورید

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، در آستانه فرا رسيدن ماه مبارك رمضان اصول تغذيه صحيح در هنگام سحر و افطار را شرح داد.

به گزارش"همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمد کاظم زاده با بيان اينكه روزه داران همانندزماني كه روزه نيستند، سه وعده غذا باید در برنامه خود داشته باشندگفت: اين وعده ها شامل افطار، شام و سحر است، و صرف غذا در دفعات كمتر از 2 بار، در سال هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی شود.

وي افزود: بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده ی ناهار را داشته باشد، تا از ايجاد گرسنگي در طول روز پيشگيري شود.

کاظم زاده اظهار كرد: با توجه به ساعت صرف افطار و فاصله آن  تا وعده ی سحري، مي توان ساعتی پس از افطار وعده ی غذايي مانند شام سبك صرف كرد؛ كه اين به وضع خود شخص و تمايل او به صرف غذا بستگي دارد.

وي، مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات(شير و ماست و پنير) ميوه  و سبزي، نان و غلات (برنج و نان) درهنگام افطار را توصيه كرد و گفت: علاوه براين گروه غذايي، مصرف شير گرم، فرني و شير برنج ، استفاده از مواد غذايي آبكي مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حليم بدون روغن  (حليم منبع خوبي از مواد نشاسته اي، فيبر، پتاسيم و منيزيوم است) و همچنين مايعات به هنگام افطار و سحر، موجب حفظ تعادل آب و موادمعدنی فرد روزه دار مي شود.

مدیر نظارت بر مواد غذايي دانشگاه به استفاده از سبزي و ميوه در هنگام افطار و همچنين در فاصله ی بين افطار تا سحر، به دليل دارا بودن مقدار زيادي آب و فيبر،اشاره کرد و افزود:  مصرف اين مواد غذايي براي دستگاه گوارش بسيار مفيد و مانع بروز يبوست مي شود.

دکتر کاظم زاده اظهار كرد:  سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تأمين ويتامين ها و مواد معدنی مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كند.

وي به نامناسب بودن مواد غذايي شيرين در وعده ی سحري اشاره كرد و افزود: مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين، موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در پی آن كاهش قند خون مي شوند. به اين ترتيب، مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده مثل شيرينی و شکلات در وعده سحري، موجب گرسنگي زود هنگام مي شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن